Imunita u detí, voľte prírodnú cestu

Imunita u detí, voľte prírodnú cestu

Publikované: 17.02.2020

Zobrazenie: 62

Každý rodič to dobre pozná. Dieťa nastúpi do škôlky či do školy a po niekoľkých dňoch je choré. Opakované infekcie u detí sú typické v období, kedy sa imunitný systém dieťaťa prvýkrát stretáva s patogénmi, rozvíja imunitnú odpoveď a organizmus si buduje imunitnú pamäť. Do určitej miery môžeme imunitu dieťaťa ovplyvniť tým, že ju budeme posilňovať. Ako? Najlepšie prírodnou cestou.

Vývoj imunitného systému

Imunitný systém je systém obrany organizmu. Správna funkcia imunity je nevyhnutná pre zdravý vývoj dieťaťa, a to hlavne v novorodeneckom a dojčenskom veku, kedy prechádza dynamickým vývojom. Hlavnou funkciou imunity je zabezpečenie obrany organizmu voči škodlivým vplyvom, či už pochádzajú z vonkajšieho prostredia, alebo sa jedná o súčasti vlastného organizmu.
 

Často choré dieťa

Opakované infekcie u detí sú v predškolskom a školskom veku bežným javom. Problémy nastávajú, keď sú infekcie časté a závažné, kedy sa môže jednať o poruchy imunitného systému vyžadujúce imunologické vyšetrenie. Častá chorobnosť sa vyskytuje hlavne u detí nastupujúcich do kolektívu, okolo 3 rokov veku. S pribúdajúcim vekom výskyt infekčných epizód klesá.
 

Detskú imunitu je možné významne ovplyvniť

Ako posilňovať detskú imunitu je častá otázka rodičov najmä v čase, keď dieťa nastupuje do detských kolektívov, kde sa infekcia ľahko šíri. Našťastie k posilneniu imunity nášho dieťaťa môžeme významne prispieť aj my, rodičia. A aké sú tipy na posilnenie imunity našich detí?
 
  • Zaraďte do jedálnička viac ovocia a zeleniny. Súčasťou jedálnička by mali byť potraviny obsahujúce látky stimulujúce imunitu, vitamín C a karotenoidy (mrkva, zelené fazuľky, pomaranče apod.). Tieto zložky v tele zvyšujú produkciu bielych krviniek, ktoré sa podieľajú na obrane proti infekciám. Odporúčaná dávka ovocia a zeleniny je pre deti 5 porcií denne (jedna porcia pre batoľatá = 2 polievkové lyžice a pre staršie deti 1 a 1/4 šálky).
 
  • Dbajte na dostatok spánku u detí. Nedostatok spánku vedie nielen u detí, ale aj u dospelých k väčšej náchylnosti k ochoreniam. Novorodenec prespí až 18 hodín denne, batoľa 12 až 13 hodín a pre predškolákov je ideálny spánok v dĺžke 10 hodín.
 
  • Bráňte šíreniu baktérií. Čím menej sa detská imunita bráni nežiaducim vplyvom a nákazám, tým silnejšia bude. Dbajte hlavne na pravidelné umývanie rúk u detí. V prípade ochorenia vymeňte dieťaťu zubnú kefku, zabránite opätovnejé nákaze u dieťaťa a šíreniu infekcie v rámci rodiny, pretože vírusy a baktérie sa môžu dostať z jednej kefky na ďalšiu.
 
  • Nenúťte pediatra podávať antibiotiká pri každej infekcii. Rodičia často vyžadujú predpisovanieí antibiotík aj na banálne infekcie. Väčšina infekcií je ale vírusového pôvodu a na tie antibiotiká nezaberajú. Nadmerné užívanie antibiotík zvyšuje odolnosť baktérií a liečba je potom problematickejšia.
 
  • Zaistite deťom dostatok pravidelného pohybu. Cvičenie zvyšuje počet buniek bojujúcich v tele s infekciou, preto dbajte na pravidelný pohyb, najlepšie ten, ktorý bude vaše deti baviť.
 
  • Kondícia čriev je základom detskej imunity. Prirodzená črevná mikroflóra, ktorá osídľuje črevnú sliznicu, vyžaduje určitú harmonickú rovnováhu k správnej funkcii. U detí dbajte na prísun potrebného množstva živých mikroorganizmovprobiotík podporujúcich aktívnu činnosť črevnej mikroflóry, či už zo živej stravy alebo probiotických preparátov, ktoré obsahujú živé mikroorganizmy.
 
  • Zaveďte do jedálnička potraviny na povzbudenie imunity. Imunitu vyživuje rad bežne dostupných potravín. Súčasťou jedálnička by mali byť potraviny bohaté na železo (mäso, hydina, strukoviny, orechy, semená, sušené ovocie, kapustová zelenina apod.), potraviny bohaté na živé baktérie (jogurty, kefíry, kyslá kapusta apod.) a potraviny bohaté na vitamín C (citrusové plody, papriky, listová zelenina, paradajky apod.).
 
  • V prípade potreby zaraďte do jedálnička výživové doplnky na špecifické potreby detí, dodávajúcei telu primerané množstvo nevyhnutných látok, ktoré v strave chýba, ale nezabudnite že nemôžeteu vyváženú a pestrú stravu deťom  nahrádzať. Veľmi obľúbené sú produkty z radu Marťankovia na rôzne potreby detí rôznych vekových kategórií. Spoločne s Marťankami tak môžete ustrážiť správny pomer vitamínov a ďalších nevyhnutných látok v detskom jedálničku. Napr. Marťankovia® PROimun vďaka obsahu extraktu z bazy a ďalších látok podporiaí detský imunitný systém pred aj počas rizikového obdobia, kedy sú kladené zvýšené nároky na detský imunitný systém (napr. začiatok školskej dochádzky alebo častý výskyt nachladnutí).
 
  • Podporte detskú imunitu bylinkami. Mezi nejznámnejšie bylinky na podporu imunity patrí echinacea, rakytník, kustovnica a ženšen. 
Ako podporiť detskú imunitu
14.02.2020

Ako podporiť detskú imunitu

Jeseň, zima, sychravo a detský kolektív predstavujú ideálne podmienky pre množenie vírusov a baktérií. Veľmi časté sú predovšetkým vírusové infekcie horných ciest dýchacích. Medzi typické prejavy patrí opuch nosovej sliznice, sekrécia z nosa, bolesť či škrabanie v hrdle a zvýšená teplota. Prvou zaťažkávacou skúškou deti prechádzajú pri nástupe do škôlky, kedy sa stretávajú s doteraz neznámymi mikroorganizmami. Imunita dieťaťa sa vyvíja a postupne sa posilňuje. Rodičia si často kladú otázku, či je možné detskú imunitu posilniť. My prinášame pár zaručených tipov, ako na to.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 40
Tipy, ako celoročne podporovať  detskú imunitu
18.09.2016

Tipy, ako celoročne podporovať detskú imunitu

Ako sa postarať o to, aby vaše dieťa prečkalo chladné dni zdravé, usmievavé a bez vreckovky pri nose? Podporujte celoročne jeho imunitu. Poradíme vám, ako na to.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 21
Podporte imunitu detí darmi z prírody
17.03.2020

Podporte imunitu detí darmi z prírody

Aj u vás je zima tradične obdobím maródovania? Podobnú skúsenosť má väčšina mamičiek detí predškolského a školského veku, ktoré každú chvíľu chytia nejakú virózu. Čo robiť pre to, aby vaše deti neboli tak často choré? Podporte ich odolnosť prostriedkami, ktoré nájdete v prírode.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 126