Ako podporiť detskú imunitu

Ako podporiť detskú imunitu

Publikované: 14.02.2020

Zobrazenie: 53

Jeseň, zima, sychravo a detský kolektív predstavujú ideálne podmienky pre množenie vírusov a baktérií. Veľmi časté sú predovšetkým vírusové infekcie horných ciest dýchacích. Medzi typické prejavy patrí opuch nosovej sliznice, sekrécia z nosa, bolesť či škrabanie v hrdle a zvýšená teplota. Prvou zaťažkávacou skúškou deti prechádzajú pri nástupe do škôlky, kedy sa stretávajú s doteraz neznámymi mikroorganizmami. Imunita dieťaťa sa vyvíja a postupne sa posilňuje. Rodičia si často kladú otázku, či je možné detskú imunitu posilniť. My prinášame pár zaručených tipov, ako na to.

Detská imunita a životný štýl

Niektoré deti sú celý rok zdravé, občas síce majú nádchu, ale tá je po troch dňoch preč. Niektoré deti sú od jesene do jari choré. Nádcha, kašeľ, prechladnutie, angína, zápal priedušiek a stále dookola. Rodičia sa často čudujú, ako je to možné, keď toľko dbajú na to, aby sa ich potomok neprechladol? Rodičia s deťmi preto v chladných dňoch namiesto von chodia do kina, na obedy do fastfoodov, dieťa chodí spať, kedy chce, a jeho imunita chradne. Imunita je teda do značnej miery ovplyvnená prístupom rodičov nielen k dieťaťu, ale k životnému štýlu celej rodiny.
 

Zaručené tipy, ako posilniť a podporiť detskú imunitu

Možno imunitu ovplyvniť a znížiť chorobnosť dieťaťa? Otázka, ktorú si rodičia často kladú. Áno, imunitu ovplyvniť možno. Podľa odborníkov stačí dodržiavať určité opatrenia a výsledky sa čoskoro dostavia.

1. Pobyt vonku posilní imunitu, aj keď je pod nulou. Ak patríte medzi tých rodičov, ktorí v chladných mesiacoch chodiaí s potomkami radšej do kina než von, robíte veľkú chybu. Imunita potrebuje pobyt na čerstvom vzduchu. To, že dieťa ochorie v kine je oveľa pravdepodobnejšie než pri pobyte vonku.

2. Zdravá strava je základ. Deti, ktoré sa zdravo stravujú bývajú menej choré než deti stravujúcei sa vo fastfoodoch. Dôležité ale je, aby sa zdravo stravovala celá rodina. Strava s dostatkom vitamínov a minerálov urobí s organizmom doslova zázraky. Náš tip? V jesenných a zimných mesiacoch sú napr. ideálnymi večerami hutné zeleninové polievky.

3. Dostatok spánku. Ak váš potomok trávi večery a noci pri počítači, nie je divu, že jeho imunita je oslabená. Dieťa potrebuje ku správnemu vývoju cca 8-10 hodín spánku denne. V detskej izbe pravidelne vetrajte a dbajte na to, aby na noc nebola prekúrená.

4. Výživové doplnky. Aby sa detský imunitný systém mohol vyvíjať a fungovať, potrebuje vitamíny a minerály. Výživové doplnky ale v žiadnom prípade dieťaťu nenahradia pestrú stravu. Odborníci odporúčajú zamerať sa na užívanie výživových doplnkov s echinaceou alebo rakytníkom či vitamínom D. Zo stopových prvkov sú ideálne meď, selén a zinok. My odporúčame Marťankovia, výživové doplnky na rôzne potreby detí rôznych vekových kategórií. Na podporu imunity je určený rada Marťankovia PROIMUN, ktorý pomôže udržať detskú imunitu v dobrej kondícii, najmä v období častého výskytu prechladnutí.

5. Predzásobte detský organizmus "béčkom". Do doby, než dieťa ochorie, je oveľa dôležitejší príjem vitamínov skupiny B, pretože na imunitných reakciách sa podieľajú práve koenzýmy niektorých vitamínov tejto skupiny B, najmä kyseliny listovej a vitamínu B12.

6. V počiatkoch ľahkých prechladnutí stavte na osvedčené babské rady, napr. Priessnitzov zábal, lipový čaj, čajovú zmes na priedušky či špeciálne detské čaje. Zázvor je odporúčaný k naštartovaniu imunitného systému, lipový kvet podporí potenie a fenikel s tymianom uvoľní hlieny.

7. Zastavte nádchu. Aj keď väčšina z nás nádchu považuje za banalitu, deti dokáže pekne potrápiť. Snažte sa jej zbaviť, pretože môže priniesť komplikácie v podobe zápalu dutín, uší a dýchacích ciest. Namiesto kvapiek z lekárne skúste čistiť nos slanou vodou a pomôže aj inhaláciae horúcej pary. Tento postup má vplyv nielen na skrátenie trvania nádchy, ale priaznivo ovplyvňuje aj iné príznaky chorôb z nachladnutia (kašeľ, bolesť hrdla). Odporúčame tiež vyskúšať nosový sprej Sinulan Express Forte Junior. Význam má odsávanie nádchy pomocou nosových odsávačiekcích cievok spojených s domácim vysávačom,, a to hlavne pred jedlom alebo pred spaním.

8. Dôležitý je dostatok tekutín, ktoré pomáhajú riediť hlien.

9. Antibiotiká nie sú všemocné. Majte na pamäti, že antibiotiká, ktoré rodičia často vyžadujú, nie sú všemocné a zaberajú len na bakteriálne infekcie. Požiadajte lekára, aby lekár vykonal rýchly CRP test z krvi a odhalil povahu zápalu, príp. streptest u angíny. Výsledok budete poznať už po do pár minútach.

10. Chorobu je potrebné vyležať. Aj keď je ťažké udržať dieťa v posteli, je dôležité, aby malo dostatok pokoja a odpočinku. Vynechať rodinné aktivity je však potrebné aj u banálnych prechladnutí.

 
Na podporu imunity v období častého výskytu prechladnutí odporúčame
Tipy, ako celoročne podporovať  detskú imunitu
18.09.2016

Tipy, ako celoročne podporovať detskú imunitu

Ako sa postarať o to, aby vaše dieťa prečkalo chladné dni zdravé, usmievavé a bez vreckovky pri nose? Podporujte celoročne jeho imunitu. Poradíme vám, ako na to.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 34
Rozhovor s primárom MUDr. Jánem Boženským o detskej imunite
21.08.2016

Rozhovor s primárom MUDr. Jánem Boženským o detskej imunite

Rodičia musia prijať fakt, že sa imunitný systém detí učí správne fungovať a v určitom období budú ich deti častejšie choré. Čítajte zaujímavý rozhovor s primárom MUDr. Janem Boženským.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 7