Ako dlhšie žiť? Omega-3 sú odpoveďou.

Ako dlhšie žiť? Omega-3 sú odpoveďou.

Publikované: 05.12.2022

Zobrazenie: 268

Omega-3 mastné kyseliny sú polynenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa bežne vyskytujú v prírode, ako aj v určitých potravinách.

Štúdia, ktorá sa objavila v odbornom americkom časopise The American Journal of Clinical Nutrition, skúmala, či existuje nejaká súvislosť medzi omega-3 mastnými kyselinami a priemernou dĺžkou ľudského života. Vedci zistili, že vyššie hladiny omega-3 mastných kyselín v krvi môžu predpovedať nižšiu úmrtnosť u ľudí starších ako 65 rokov.
 

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 sú jedným z dvoch hlavných typov polynenasýtených mastných kyselín. Tieto kyseliny, ktoré sa podieľajú na tvorbe bunkových membrán, sa považujú za esenciálne, pretože si ich telo nedokáže vyrobiť samo. Omega-3 mastné kyseliny dodávajú telu energiu a používajú sa na tvorbu eikosanoidov - vnútrobunkových signalizačných molekúl, ktoré sa zúčastňujú regulácie buniek a tak ovplyvňujú kardiovaskulárny, pľúcny, imunitný a endokrinný systém tela. Omega-3 sú prítomné v celom tele, najmä v mozgu, sietnici a spermiách.
 
Existujú tri primárne typy omega-3 mastných kyselín: kyselina alfa-linolénová, kyselina eikozapentaénová (EPA) a kyselina dokosahexaénová (DHA).
 

Omega-3 mastné kyseliny obsahujú napríklad tieto potraviny:

  • ľanový olej
  • sójové bôby
  • repkový olej
  • niektoré ryby vrátane lososa, tuniaka a sardiniek
  • chia semienka.
 
Kyselina eikozapentaénová (EPA) a kyselina dokosahexaénová (DHA) sa nachádzajú hlavne v rybách, zatiaľ čo kyselina alfa-linolénová sa nachádza najmä v zdrojoch na rastlinnej báze, akým sú napríklad ľanové semienka. Rybie oleje pochádzajú z mastných rýb, ako je napríklad pstruh, makrela, tuniak, sleď, sardinky a losos. Obsahujú omega-3 mastné kyseliny a mnohé obsahujú vitamíny A a D.
 
Niektoré štúdie naznačujú, že strava s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín je spojená s nižším výskytom rakoviny, zníženým rizikom Alzheimerovej choroby, znížením rizika sklerózy multiplex, zlepšením kognitívnej funkcie a tým znížením rizika demencie, depresie, Parkinsonovej choroby, či Alzheimera a znížením príznakov reumatoidnej artritídy. Omega-3 mastné kyseliny sú dôležité pre ľudské zdravie a mnohé telesné funkcie. Rybí tuk sa v minulosti užíval ako všeliek a nie je tomu inak ani dnes.
 

Štúdia omega-3 mastných kyselín o dlhovekosti

 
Do nedávnej štúdie sa zapojili Hospital del Mar Medical Research Institute (IMIM) v Barcelone a Fatty Acid Research Institute (FARI) v Sioux Falls v Južnej Dakote.
 
Cieľom vedcov bolo zistiť, akú úlohu zohrávajú omega-3 kyseliny v očakávanej dĺžke života. Počas obdobia 11 rokov sledovali 2 240 účastníkov a analyzovali hladiny omega-3 v ich krvi.
 

Účastníkov štúdie rozdelili do štyroch skupín:

  • ľudia s vysokou hladinou omega-3 mastných kyselín, ktorí nefajčili
  • ľudia s vysokou hladinou omega-3 mastných kyselín, ktorí fajčili
  • ľudia s nízkou hladinou omega-3 mastných kyselín, ktorí nefajčili
  • ľudia s nízkou hladinou omega-3 mastných kyselín, ktorí fajčili
 
Podľa analýzy autorov štúdie mali ľudia s vysokou hladinou omega-3 mastných kyselín v krvi, ktorí nefajčili, najvyšší odhad prežitia. Ľudia s vysokou hladinou omega-3 mastných kyselín, ktorí fajčili, a ľudia s nízkou hladinou omega-3 mastných kyselín, ktorí nefajčili, boli z hľadiska odhadov prežitia takmer identickí. Nakoniec, ľudia s nízkou hladinou omega-3 mastných kyselín v krvi, ktorí fajčili, mali najnižší odhad prežitia.
 
Pravidelné fajčenie skracuje očakávanú dĺžku života o 4,7 roka. Rovnaký počet rokov, teda takmer 5 rokov navyše, získate, ak máte v krvi vysoké hladiny omega-3 kyselín.
 
Lekári by mali preto povzbudzovať svojich pacientov, aby zvyšovali hladiny omega-3 mastných kyselín a samozrejme dbali aj na ďalšie dôležité rizikové faktory, ako je cholesterol a krvný tlak. Poznať index omega-3 mastných kyselín u človeka je rovnako dôležité ako poznať hladinu jeho cholesterolu alebo krvný tlak. Index si zvýšite jednoducho - konzumáciou väčšieho množstva rýb alebo užívaním omega-3 doplnkov. Autori v závere dodávajú, že štúdia má aj svoje limity a nemožno z nej jednoznačne prehlásiť, že existuje účinok omega-3 na riziko úmrtia. Môžeme však s istotou povedať, že existuje súvislosť medzi vyššími hladinami omega-3 a rizikom smrti.
 

Výber vhodného doplnku výživy omega-3

 
Pri výbere odporúčame uprednostniť čistený rybí olej bez pachute rybiny​. Taktiež sa radšej zamerajte na kvalitu a radšej sa o vhodnosti doplnku poraďte s lekárnikom. Tak, ako nás zaujíma pôvod potravín, ktoré prijímame v našej strave, mal by nás zaujímať aj pôvod doplnkov, ktoré zvolíme.
 
Omega-3 rybí olej FORTE 1000 mg obsahuje vysokú dávku omega-3 prémiovej kvality pre zdravé srdce, mozog a zrak. Ide o vysoko čistený olej z rýb žijúcich v ekologicky čistých oblastiach okolo Peru. Navyše je obohatený o prírodný vitamín E vo forme d-alfa tokoferolu pre zabránenie oxidácie a zachovanie čerstvosti oleja. Má formu ľahko prehĺtateľných kapsúl, ktoré sú vyrobené držiteľom certifikátu GMP. Vďaka čomu si môžete byť istý kvalitou výživového doplnku. Obsahuje 2 typy omega-3 - EPA a DHA, ktoré prispievajú k normálnej funkcii srdca a DHA prispieva aj k normálnej funkcii mozgu a zraku a podporuje duševnú vitalitu. Vitamín E chráni bunky tela pred oxidatívnym poškodením voľnými radikálmi.
    

 

OCHRANA KOŽE PRED SLNKOM, ALE AJ ENVIROMENTÁLNY PRÍSTUP
21.06.2022

OCHRANA KOŽE PRED SLNKOM, ALE AJ ENVIROMENTÁLNY PRÍSTUP

Slnko, more, piesok, hory, turistika, alebo spoznávanie zaujímavých mestských destinácii počas teplých letných mesiacov? Každý z nás si vždy zvolí to, čo ho najviac očarí, nadchne a najviac mu vyhovuje. V tomto dlhodobo uponáhľanom pracovnom tempe, mnohí z nás vidia svoje malé „slniečko“ v podobe vytúženej dovolenky. Predstava teplých slnečných lúčov po dlhých studených mesiacoch bez ohľadu na dovolenkové miesto je priam dokonalá. Venujme však trochu pozornosti aj tomu, aby nás naše milované „slniečko“ nezranilo.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 181
10 najčastejších otázok o menopauze
03.03.2022

10 najčastejších otázok o menopauze

Obdobie prechodu, kedy sa končí plodnosť ženy, môže byť strašiakom pre každú z nás, keďže prináša veľa zmien a otázok. Kedy používame pojem menopauza, aké sú hlavné symptómy a ďalšie najčastejšie otázky, sme spracovali v nasledujúcom článku.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 1425
Zápal šliach ako častý dôsledok stereotypných činností
15.03.2020

Zápal šliach ako častý dôsledok stereotypných činností

Ruky a predovšetkým zápästia sú tie časti tela, ktoré používame neustále. A to je tiež jeden z dôvodov, prečo sú ohrozené rôznymi bolestivými ťažkosťami. Medzi veľmi časté zdravotné komplikácie patria bolesti zápästia. Dôvodov je celý rad, a preto diagnostikovať konkrétnu príčinu nemusí byť vždy jednoduché. Často sa bolesti ruky týkajú tých, ktorí vykonávajú dlhodobú stereotypnú činnosť. Môže sa to týkať ako športovcov, tak tých, ktorí trávia dni ťukaním do klávesnice. Aké sú najčastejšie príčiny bolestí rúk a zápästia a ako im predchádzať?

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 13746