6 zaujímavostí o cukrovke

6 zaujímavostí o cukrovke

Publikované: 12.05.2022

Zobrazenie: 55

Ak trpíte cukrovkou, znamená to, že vaše telo nie je schopné správne spracovať a využiť glukózu z potravy, ktorú prijímate. Existujú rôzne typy cukrovky, z ktorých každý typ má iné príčiny, no všetky majú jeden spoločný problém  - príliš veľké množstvo glukózy v krvi. Niektorým typom cukrovky sa dá predísť osvojením si zdravého životného štýlu. Prinášame vám šesť zaujímavostí, ktoré sa vám môžu v boji s cukrovkou zísť.

  1. Čo je cukrovka?

K cukrovke dochádza, keď vaše telo nie je schopné absorbovať cukor (glukózu) do svojich buniek a použiť ho na energiu. To má za následok hromadenie cukru v krvnom obehu.
 
Nedostatočne kontrolovaná cukrovka môže viesť k vážnym následkom a spôsobiť poškodenie širokého spektra orgánov a tkanív v tele, vrátane srdca, obličiek, očí a nervov.
 
  1. Ako vznikol jej názov?

Názov pochádza z gréckeho slova diabetes, ktorý znamená “prietok” alebo “prejsť cez” a spája sa s potrebou sprievodného častejšieho močenia. Slovo mellitus má latinský pôvod a znamená sladký. Termín „diabetes“ prvýkrát použil Apollonius z Memphisu okolo roku 250 až 300 pred naším letopočtom.
 
  1. Ako k tomu dôjde, že máme zrazu vysokú hladinu glukózy v krvi?

Proces trávenia zahŕňa rozloženie jedla, ktoré jeme, na rôzne zdroje živín. Keď konzumujeme sacharidy ako napríklad chlieb, ryžu či cestoviny, naše telo ich rozloží na cukor (glukózu). Keď je glukóza v krvnom riečisku, potrebuje pomoc, aby sa dostala do svojho konečného cieľa, kde sa používa - čo je vo vnútri buniek, ktoré tvoria tkanivá a orgány. Touto pomocou je hormón inzulín.
 
Inzulín je hormón tvorený orgánom umiestneným za žalúdkom - pankreasom. Pankreas uvoľňuje inzulín do krvného obehu. Inzulín si môžete predstaviť ako kľúč, ktorý odomyká „dvere“ bunkovej steny, čo umožňuje glukóze vstúpiť do buniek. Glukóza poskytuje palivo alebo energiu, ktorú tkanivá a orgány potrebujú na správne fungovanie.
 
Ak máte cukrovku, pankreas netvorí inzulín alebo dostatok inzulínu. V alternatívnom prípade pankreas produkuje inzulín, ale bunky nášho tela naň nereagujú a nedokážu ho použiť. Ak sa glukóza nemôže dostať do buniek, zostáva v krvnom obehu a hladina glukózy v krvi stúpa.
 
  1. Aké typy cukrovky poznáme?

  • Diabetes typu 1: Pri tomto type ide o autoimunitné ochorenie. Dochádza k ničeniu buniek v pankrease, ktoré produkujú inzulín. Zvyčajne je diagnostikovaný u detí a mladých dospelých (ale môže sa vyvinúť v akomkoľvek veku). Ľudia s diabetom 1. typu musia užívať inzulín každý deň.
  • Diabetes typu 2: Pri tomto type telo buď nevytvára dostatok inzulínu, alebo bunky tela na inzulín normálne nereagujú. Ide o najbežnejší typ cukrovky. Zvyčajne sa vyskytuje u ľudí v strednom a vyššom veku.
  • Prediabetes: Tento typ je štádiom pred cukrovkou typu 2. Hladina glukózy v krvi je vyššia ako normálne, ale nie dostatočne vysoká na to, aby bola oficiálne diagnostikovaná cukrovka 2. typu.
  • Gestačný diabetes: Tento typ je skôr známy pod pojmom tehotenská cukrovka a vyvíja sa u niektorých žien počas tehotenstva. Gestačný diabetes zvyčajne po tehotenstve zmizne. Ak vám však bol diagnostikovaný, máte neskôr vyššie riziko vzniku cukrovky 2. typu.
 
  1. Ako bežná je cukrovka?

Asi 422 miliónov ľudí na celom svete má cukrovku. Väčšina z nich žije v krajinách s nízkymi a strednými príjmami. Až 1,5 milióna úmrtí sa každoročne priamo pripisuje cukrovke. Tým predstavuje jednu z hlavných príčin úmrtí vo svete. Počet prípadov aj prevalencia cukrovky sa v posledných desaťročiach neustále zvyšuje a to naprieč svetom, teda vo všetkých krajinách bez ohľadu na životnú úroveň. Najbežnejší je diabetes typu 2.
 
  1. Ako držať cukrovku pod kontrolou?

V prvom rade udržujte hladinu glukózy v krvi čo najbližšie k normálu dodržiavaním diétneho plánu, užívaním predpísaných liekov a zvyšovaním fyzickej aktivity. Taktiež udržujte hladinu cholesterolu v krvi (hladiny HDL a LDL cholesterolu) a triglyceridov čo najbližšie k normálnym hodnotám. Ovládajte svoj krvný tlak, ktorý by nemal byť vyšší ako 140/90 mmHg. Nasledujúce tipy vám v boji s cukrovkou tiež pomôžu:
 

Stravovací plán

Vytvorte si stravovací plán a dodržiavajte ho. Vhodnou je napríklad stredomorská strava založená na zelenine, celozrnných výrobkoch, fazuli, ovocí, zdravých tukoch a nízkom obsahu cukru.
 

Cvičenie

Pravidelne cvičte. Snažte sa cvičiť aspoň 30 minút väčšinu dní v týždni. Prechádzajte sa, plávajte alebo si nájdite nejakú aktivitu, ktorá vás baví.
 

Lieky a doplnky výživy

Dôsledne užívajte lieky a inzulín, ak máte nejaké predpísané. Poraďte sa o užívaní vhodných doplnkoch výživy, ktoré sú určené pre dosiahnutie zdravej hladiny cukru v krvi.
 
Vhodným pre diabetikov, pre-diabetikov v režime všeobecných preventívnych opatrení ako sú diéta a cvičenie a pre osoby s poruchou glukózovej tolerancie a osoby s nadváhou je napríklad prípravok Dialevel, ktorý aktívne kombinuje tri aktívne látky, kyselinu alfa-lipoovú, extrakt zo škorice a chrómu, a prispieva k udržaniu normálnej hladiny glukózy v krvi a prispieva k správnemu metabolizmu makroživín.
 
Chróm je esenciálny minerál, o ktorom sa predpokladá, že je nevyhnutný pre normálnu homeostázu glukózy a lipidov. Pri riadení hladiny cukru v krvi pomáha chróm potláčať chuť na sladké. Chróm pomáha presúvať krvné cukry do buniek, aby sa využili ako zdroj energie (a neukladali sa ako tuk v tukovom tkanive). Ak však dôjde k zablokovaniu dodávky krvných cukrov do buniek, telo začne využívať bielkoviny/svaly ako zdroj energie a premieňa cukry na tuk a ukladá sa do tukového tkaniva. O škorici je známe, že má antidiabetické vlastnosti, okrem toho sa vnímajú aj antioxidačné, protizápalové a antibakteriálne vlastnosti. Kyselina alfa-lipoová je prirodzene sa vyskytujúca látka, ktorá je nevyhnutná pre funkciu rôznych enzýmov oxidačného metabolizmu. Vedeli ste však, že má aj mnoho účinkov v metabolických dráhach inzulínu a vychytávaní glukózy?
 

Dôsledné kontroly a boj so zlozvykmi

Nezabudnite na dodržiavanie pravidelných kontrol u lekára. Ak fajčíte, prestaňte. Na svoju cukrovku viete každodenne svojimi činnosťami vplývať, preto to nezanedbajte - máte nad ňou svojimi rozhodnutiami veľkú moc.
 


Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31855345/
https://www.who.int/health-topics/diabetes#tab=tab_1
https://www.webmd.com/diabetes/types-of-diabetes-mellitus
https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/7104-diabetes-mellitus-an-overview
Gomes MB, Negrato CA. Alpha-lipoic acid as a pleiotropic compound with potential therapeutic use in diabetes and other chronic diseases. Diabetol Metab Syndr 2014; 6(1): 80. doi: 10.1186/1758-5996-6-80. eCollection 2014.
Medagama AB. The glycaemic outcomes of Cinnamon, a review of the experimental evidence and clincal trials. Nutr J 2015 Oct 16;14:108. doi: 10.1186/s12937- 015-0098-9.
Balk EM, Tatsioni A, Lichtenstein AH, Lau J, Pittas AG. Effect of chromium supplementation on glucose metabolism and lipids: a systematic review of randomized controlled trials. DIebetes Care 2007; 30(8): 2154-63

Najčastejšie príčiny svrbenia kože
18.09.2019

Najčastejšie príčiny svrbenia kože

Svrbenie kože je veľmi nepríjemné, čo iste zažil každý z nás. Dôvodom svrbenie môžu byť komáre, alergie, stres, ale aj kožné či iné ochorenia. Príčin je veľa. Najdôležitejším odporúčaním lekárov je postihnuté miesto neškrabať. Škrabanie na chvíľu uľaví, ale do postihnutého miesta hrozí zavlečenie infekcie a zhoršenie stavu. Aby sme vedeli, čo je príčinou svrbenia, je vhodné navštíviť lekára, ktorý odporučí vhodnú liečbu.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 62615
Bolesť  kĺbov v rukách a kolenách:  Prejavy a príznaky reumy
13.06.2016

Bolesť kĺbov v rukách a kolenách: Prejavy a príznaky reumy

Bolia vás kĺby v rukách a kolenách? Možno sa u vás začala prejavovať reuma. Prečítajte si o jej najčastejších príznakoch.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 35733
V ktorých potravinách sa skrýva veľké množstvo horčíka
11.06.2021

V ktorých potravinách sa skrýva veľké množstvo horčíka

Chýba vám horčík a potrebovali by ste ho akútne doplniť? Jedným z krokov môže byť správna a vyvážená strava. Pozrite si prehľad potravín, v ktorých je horčíka dostatok.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 62212