8 najčastejších otázok k diétam

8 najčastejších otázok k diétam

Publikované: 04.01.2018

Zobrazenie: 2

Radi by ste zhodili pár kíl, ale neviete, ako začať? Máte zlé skúsenosti s predchádzajúcimi diétami a bojíte sa, že zas to nevyjde? Prečítajte si odpovede na otázky, ktoré ľudia pri chudnutí riešia najčastejšie, aby ste sa nabudúce vyhli zbytočným chybám. Hlavné je chudnúť rozumne, bez toho, aby ste riskovali zdravie.

1. Hrozí mi pri chudnutí  jo-jo efekt?

Pokiaľ budete chudnúť rozumne, nemusíte sa ho báť. Jo-jo efekt býva následkom jednostranných, drastických diét, keď buď striktne vylúčite z jedálneho lístka niektoré potraviny, alebo radikálne znížite množstvo kalórií. To síce najprv vedie k rýchlemu úbytku na váhe, ale iba do chvíle, kým znovu prejdete na bežnú stravu. Telo si totiž medzitým zvykne na „úsporný režim" a každé sústo si potom dvojnásobne starostlivo uloží do tukových zásob. Keď sa teda po skončení diéty vrátite k pôvodnému jedálnemu lístku, väčšinou si ešte o pár kíl „prilepšíte".
 

2. Je pravda, že po šiestej večer sa nesmie jesť?

Samozrejme, prejedať sa večer nie je dobré, na druhej strane je však zbytočné týrať sa hladom už od šiestej hodiny, keď chodíte spať okolo desiatej alebo ešte neskôr. Pokiaľ si tri hodiny pred spaním dáte niečo ľahšie, vašej línii to nijako zvlášť neublíži. Telo v noci obnovuje sily a na to tiež potrebuje určitú energiu.
 

3. Ako sa vyhnúť záchvatom večerného hladu?

Tým, že si denné množstvo potravy rozdelíte do niekoľkých pravidelných porcií, takže sa večer potom nebudete zúfalo vrhať na všetko,  čo je práve poruke. Jesť môžete päťkrát, šesťkrát alebo len trikrát za deň,  ako vám to najlepšie vyhovuje. Podstatná je však práve oná pravidelnosť a aj celkový kalorický príjem
 

4. Musím pri chudnutí vynechať prílohy?

Nie tak úplne. Tým, že sa zrieknete príloh, si vytvárate určité obmedzenia, takže keď sa potom vrátite k normálnemu režimu, je dosť pravdepodobné, že sa dostaví jo-jo efekt. Preto si aj počas diéty doprajte kompletné jedlá včítane príloh, ale v rozumnom množstve, a snažte sa vyberať kvalitné potraviny.
 

5. Mám zakázané všetky sladkosti?

Záleží na tom, o aký druh sladkostí ide. Sacharidy totiž telo, samozrejme, tiež potrebuje, sú preň významným zdrojom energie. Treba sa však vyhnúť tzv. prázdnym kalóriám (sladké pečivo, sušienky a pod.). Namiesto nich si dajte müsli tyčinku bez polevy, pár kúskov sušeného ovocia alebo kocku kvalitnej horkej čokolády.
 

6. Aj napriek tomu, že sa stravujem zdravo, nedarí sa mi schudnúť. Čím to je?

Dôvody môžu byť rôzne. Pokiaľ vylúčite ochorenie (napr. zníženú činnosť štítnej žľazy), môže byť na vine nepravidelnosť; alebo je množstvo prijímanej stravy príliš nízke, čím sa spomaľuje metabolizmus. Prípadne vám chýba pohyb. Chudnúť sa nedarí ani vtedy, keď je človek vyčerpaný a unavený (aj na chudnutie musí mať telo silu). Veľkú úlohu hrá aj psychika. Nikdy by ste nemali začínať s chudnutím, keď prežívate nejakú životnú krízu, trápia vás depresie a pod. 
 

7. Neraňajkujem – neschudnem.  Je to pravda?

Áno. Keď sa do 90 minút od prebudenia nenajete, telo začne fungovať v stresovom režime a vy prestanete pociťovať hlad. Večer si to potom vynahradíte tým, že vyplienite celú chladničku. Nehovoriac o tom, že cez deň budete mať rôzne chute, predovšetkým na sladké. Nič z toho však nehrozí, ak budete energiu pravidelne doplňovať už od rána, napríklad ľahkými raňajkami. Chute na sladké sa najčastejšie vyskytujú, keď nemáte pravidelnú stravu alebo prijímate veľa jednoduchých cukrov. Môže za to metabolizmus glukózy, ktorý si žiada kontinuálny prísun kvalitných sacharidov.

Podporiť metabolizmus glukózy, ktorý ovplyvňuje distribúciu a ukladanie cukrov do zásob v tukových vankúšoch, môžete aj pomocou výživových doplnkov s obsahom chrómu a škorice, ktoré tak pomáhajú udržať normálnu hladinu cukru v krvi. Kúpite ich voľne v lekárni alebo na e-shope.
 

8. Pomáhajú pri chudnutí light potraviny?

Naopak, tieto potraviny vyvolávajú falošný dojem, že ich môžete zjesť, čo hrdlo ráči. Majú síce obmedzený obsah tukov, ale aj tých zdraviu prospešných. Pokiaľ teda budete jesť prevažne light výrobky, môže to viesť k horšiemu metabolizmu, únave a oslabenej imunite. Navyše, aby tieto potraviny „držali pohromade", chýbajúci tuk je v nich nahradený škrobom alebo želatínou, ktoré štíhlej línii rozhodne neprospievajú.

Jarný detox s rozumom
17.02.2020

Jarný detox s rozumom

Na začiatku jari sa na nás zo všetkých strán valia zaručené tipy, ako na jarnú detoxikáciu organizmu. Jarný detox v podobe prísnej diéty a hladovania organizmu v žiadnom prípade však neprospieva. Na to, aby sa človek cítil dobre, a to nielen na jar, stačí zdravé stravovanie, dostatok pohybu a odpočinku a dostatok životného optimizmu.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 1427
Ako na vyváženú stravu?
10.11.2019

Ako na vyváženú stravu?

Vyvážená strava, dostatok pohybu a kvalitný odpočinok udržujú telo vo fyzickej i psychickej kondícii. Benefitom vyváženého jedálnička je to, že máte pod kontrolou nielen svoju váhu, ale hlavne zdravie, pretože so zložením stravy súvisí až 90 % súčasných ochorení.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 37