Bolesť srdca nepodceňujte!

Bolesť srdca nepodceňujte!

Publikované: 09.09.2019

Zobrazenie: 10

Bolesti na hrudníku môžu byť prvou známkou srdcového ochorenia. Rovnako tak môže byť ich príčinou preťaženie svalov hrudníka alebo ochorenie pľúc. Dôvodom vzniku bolestí na hrudníku môže byť celý rad. Z tohto dôvodu by bolesť v okolí srdca nemala byť podceňovaná. Existuje však niekoľko faktorov, ktorými pravdepodobnosť vzniku srdcových ochorení môžeme ovplyvniť.

Kedy je srdce v ohrození

Vyhľadať lekára je nutné, ak bolesť vzniká pri námahe (napr. pri chôdzi po schodoch ), pri rozčúlení alebo citovom napätí, zhoršuje ju chlad alebo prechod z tepla do zimy, je zvieravá a začína za hrudnou kosťou a vystreľuje do okolia (do krku, ramien, chrbta). To sú len niektoré známky, pri ktorých by ste mali spozornieť a navštíviť lekára.

Srdcové ochorenia

Srdcové ochorenia sú také, ktoré vznikajú v dôsledku narušenia niektorej časti či funkcie srdca. Postihnutie srdcového svalu alebo chlopní sťažuje prácu srdca. Poškodenie vencovitých tepien uberá srdcu živiny. Problémy s elektrickým prevodným systémom (arytmia) znižujú účinnosť srdca ako pumpy. K srdcovým ochoreniam patria ischemická choroba srdca, chlopňové chyby, poruchy rytmu, vrodené chyby a nádory.

Ochorenie srdca ako najčastejšia príčina úmrtí

V posledných rokoch sa ochorenie srdca a ciev stala najčastejšou príčinou úmrtia dospelých. Nie inak je tomu aj v Slovenskej republike. Ochorenie srdca v dospelosti je najčastejšie prejavom aterosklerózy. Ateroskleróza (kôrnatenie tepien) býva označovaná ako "choroba 20. storočia". Medzi rizikové faktory, ktoré sa na vzniku srdcových ochorení podieľajú patrí vek, výskyt srdcových ochorení v rodine, zvýšená hladina cholesterolu, fajčenie, vysoký krvný tlak, obezita a stres apod.

Prevencia srdcových chorôb

Základom prevencie je ovplyvnenie rizikových faktorov, ktoré sa na vzniku srdcových ochorení podieľajú. 

Odporúčané je predovšetkým:

  • Udržiavať primeranú telesnú hmotnosť.
  • Denne aspoň 30 minút pohybu, napr. rýchlou chôdzou alebo cvičením.
  • Pestrý jedálniček, obsahujúci 4-5 jedál (konzumácia dostatočného množstva zeleniny a ovocia, rýb a obilnín).
  • Znížiť príjem cukru, najmä vo forme sladených nápojov, sladkostí.
  • Obmedziť príjem soli.
  • Dodržiavať pitný režim (voda, minerálne vody, čaj, najlepšie nesladené).
  • Vyvarovať sa fajčeniu, alkoholu a stresu.

Aktívna starostlivosť o kardiovaskulárny systém

Do stravy je vhodné zaradiť aj výživové doplnky  s obsahom látok, ktoré telu s pribúdajúcim vekom chýbajú. Vhodný doplnením môže byť napríklad výživový doplnok  Koenzym Q10 FORTE 60 mg. Nezabúdajte tiež na hladinu cholesterolu v krvi, ktorá je významným faktorom pri vzniku kôrnatenia tepien. Novinka Chole-Pro s monakolínom K a rybím olejom priaznivo pôsobí na zdravie srdca a napomáha udržať hladinu cholesterolu v primeraných medziach.

Pre zdravé srdce, cievy a krvný tlak
25.09.2017

Pre zdravé srdce, cievy a krvný tlak

Vedeli ste, že srdce ako svalová pumpa si nemôže nikdy oddýchnuť? Je to orgán, ktorý funguje nepretržite. Jeho hlavnou úlohou je rytmicky pumpovať krv tepnami a cievami po celom tele. Priemerne 72-krát za minútu, 2,5 bilionkrát za život. Kvalita funkcie srdca priamo aj nepriamo ovplyvňuje fungovanie ďalších orgánov a mechanizmov v tele. Je absolútne zásadné pre okysličovanie tkanív, transport živín v organizme, vitalitu aj celkové fungovanie organizmu. Srdcový sval je veľmi špecifický a nepodobá sa žiadnemu inému v tele.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 10