Artróza alebo ako spoznať opotrebované kĺby

Artróza alebo ako spoznať opotrebované kĺby

Publikované: 13.04.2020

Zobrazenie: 2481

Artróza, presnejšie osteoartróza, je považovaná za chorobu seniorov. Artróza sa však týka aj oveľa mladších pacientov, predovšetkým športovcov. Artróza môže postihnúť akýkoľvek kĺb, ale najčastejšie artrózou trpia bedrové a kolenné kĺby. Dôležitú úlohu hrá nielen vek, ale aj nadváha či preťažovanie kĺbov. Ak vás trápia bolesti kolien a bedier, máte problém ich ráno rozhýbať a ak sú vaše bolesti závislé od počasia, možno trpíte artrózou.

Artróza, najčastejšie kĺbové ochorenie

Artróza je bolestivé degeneratívne ochorenie kĺbov s možným obmedzením ich funkcie. Artróza je spôsobená postihnutím hladkého povrchu chrupavky, ktorá pokrýva kĺb. Povrch kĺbu sa následkom nadmerného či jednostranného preťažovania stenčuje, zdrsňuje, kosti sa o seba trú, čo je pre pacienta veľmi bolestivé. V niektorých prípadoch sa chorí nevyhnú ani operačnému riešeniu totálnou náhradou kĺbu. Artróza najčastejšie postihuje bedrové, kolenné a ramenné kĺby, ale nevyhýba sa ani kĺbom chrbtice a drobným kĺbom rúk. Ochorenie sa rozvíja niekoľko rokov a postihuje najmä seniorov. Artróza spôsobuje zníženú pohyblivosť a tým pádom aj zhoršenú kvalitu života chorého.
 

Prejavy artrózy

U niektorých pacientov sa prvé artrotické zmeny objavia už okolo dvadsiateho roku. Chorí tak zvyčajne vyhľadajú lekára kvôli nešpecifickej bolesti kĺbov či rannej pohybovej stuhnutosti. Pacient najskôr pociťuje tzv. štartovaciu bolesť, ktorá po rozhýbaní zmizne. Pre artrózu sú typické bolesti v kĺboch, a to predovšetkým pri pohybe, ale aj po dlhej dobe kľudu, po námahe a po preťažení kĺbu. Artrotická bolesť sa objavuje predovšetkým večer a po celodennej námahe. S rozvojom artrózy sa bolesť zvyšuje. Na artrózu môžeme usudzovať podľa pohybovej stuhnutosti, opuchu, deformít kĺbu a následného krívania.
 

Rizikové faktory vzniku a rozvoja artrózy

Príčina vzniku nie je plne objasnená. Na vzniku a rozvoji artrózy sa môže podieľať životný štýl, (obezita, jednostranné zaťažovanie kĺbu pri športe, v zamestnaní), ale aj cukrovka, hormonálne zmeny, úraz kĺbu apod.
 

Liečba artrózy

V počiatočných štádiách býva aplikovaná farmakologická liečba v kombinácii s nefarmakologickými metódami, čím je myslená redukcia hmotnosti, zníženie záťaže, primeraná pohybová aktivita a ďalšie. Proti akútnej bolesti kĺbov sú odporúčané nesteroidné protizápalové lieky a masti, ktoré tlmia opuch a bolesť. V liečbe artrózy pomôžu tiež termálne kúpele, bahenné a parafínové zábaly. Parafín prehrieva a prekrvuje tkanivo. Pacientom s nadváhou je odporúčaná redukcia váhy, aby sa zabránilo nadmernému preťažovaniu kĺbov. Užitočným doplnkom sú tiež rôzne kompenzačné pomôcky, napr. ortézy, palice, barle a iné. Pokiaľ je artróza už v pokročilom štádiu a kĺb je úplne nehybný, pristupuje sa k operatívnemu riešeniu, ktoré spočíva v náhrade kĺbu kĺbom umelým.
 

Ako uľaviť kĺbom prírodnou cestou

Už ste počuli, že na boľavé kolená pomáha obklad z kapusty? Ak nie, vedzte, že ide o jednu z najobľúbenejších babských rád. A ako na to? Stačí dva veľké listy hlávkovej kapusty, z ktorých vykrojíte stredové hlúby. Listy vložte medzi listy papiera a prežehlite žehličkou. Listy zmäknú a pustia šťavu. Ešte teplé listy priložíte na kolená, prikryjete igelitom a obviažete. Tento obklad sa odporúča aplikovať na kolená večer pred spaním a nechať pôsobiť celú noc. Ráno obklad zložte a kolená namažte nechtíkovou masťou. Úľava je vraj zaručená. Z byliniek je vraj najlepší obklad z kostihoja lekárskeho, brezy, repíku a vresu.
 

Podporte zdravie svojich kĺbov

Výživové doplnky obsahujúce prirodzené zložky chrupavky (napr. chondroitín sulfát a glukozamín sulfát) prinášajú kĺbom optimálnu výživu. Chondroitín je súčasťou výživového doplnku Proenzi ArthroStop Rapid+,  ktorý navyše obsahuje aj glukozamín a kolagén, ktoré sú spoločne s chondroitínom základnými stavebnými zložkami kĺbovej chrupavky.

 

Podporte správnu funkciu svalov, kostí a kĺbov kvalitnou výživou. Z ponuky Walmark odporúčame napr.

Ako si zregenerovať kolenné kĺby
15.06.2016

Ako si zregenerovať kolenné kĺby

Stuhnutosť kolenných kĺbov a ich bolesť sa môžu objaviť znenazdania. Aby ste týmto problémom predišli, je dôležité pozorne sa venovať starostlivosti o kĺby.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 415
Čo jesť, aby boli vaše kĺby zdravé?
12.05.2016

Čo jesť, aby boli vaše kĺby zdravé?

Pokiaľ nechcete, aby vás trápili problémy s kĺbmi, zvoľte si pestrý jedálny lístok. Zaraďte vitamín C, doplňte kolagén. So všetkým vám pomôžu aj výživové doplnky.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 7941
Bolia  vás kĺby? Vieme, čo ich vráti do kondície!
23.01.2018

Bolia vás kĺby? Vieme, čo ich vráti do kondície!

Základom starostlivosti o kĺby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Najlepšie taký, pri ktorom sa vyvarujete prudkých a rýchlych pohybov alebo nadmernej záťaže. Skúste napríklad nordic walking. Je vhodný aj v zime. 

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 83