Bolia  vás kĺby? Vieme, čo ich vráti do kondície!

Bolia vás kĺby? Vieme, čo ich vráti do kondície!

Publikované: 23.01.2018

Zobrazenie: 307

Základom starostlivosti o kĺby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Najlepšie taký, pri ktorom sa vyvarujete prudkých a rýchlych pohybov alebo nadmernej záťaže. Skúste napríklad nordic walking. Je vhodný aj v zime. 

Len si to predstavte. Šliapete si spokojne krajinou a bavíte sa s kamarátkou, zatiaľ čo vám v tele pracuje 90 % svalov. Nebolí vás chrbát, voľne sa vám dýcha a stres akoby nikdy neexistoval. Nordic walking prispieva k psychickej pohode, odbúrava napätie, posilňuje imunitu a okrem toho prospieva aj kĺbom. Posilňuje totiž okolité svaly, bráni rozvoju kĺbových deformácií, zlepšuje výživu kĺbovej chrupavky a pomáha ju udržovať v dobrej kondícii. Tento šport navyše nekladie žiadne zvláštne nároky na fyzičku. Vyraziť von s paličkami môžu úplne všetci – športovci aj tí, ktorí pohybu nikdy veľmi neholdovali, kardiaci, reumatici alebo ľudia s nadváhou.

Zlepšuje pohyblivosť a pomáha chudnúť

Ak používate palice správnym spôsobom, zapojíte okrem nôh i celú hornú polovicu tela. Zlepšíte si pohyblivosť chrbtice, uvoľníte krčné, chrbtové a medzilopatkové svaly, posilníte obehový systém a dýchacie ústrojenstvo a ako bonus spálite o 50 % viac energie než pri bežnej chôdzi. Za hodinku tak môžete byť ľahší až o 500 kcal, čo predstavuje jeden priemerný obed (a práve nadváha býva jednou z častých príčin toho, že nás bolia kĺby). To všetko však len za predpokladu, že s palicami správne zaobchádzate. Je preto dobré absolvovať úvodnú lekciu s inštruktorom alebo si aspoň pozrieť videá s návodom, ktoré nájdete na internete.

Pozor na zámenu s trekingovými palicami

Okrem techniky je dôležité zaobstarať si vhodné palice. Rad ľudí používa trekingové, ktoré zbytočne preťažujú chrbtové svalstvo, nedajú sa poriadne zapichnúť do zeme a neposkytujú potrebnú oporu. Ako ich od seba odlíšite? Rukoväť walkingových palíc je štíhla a dlhá, trekingové ju majú tvarovanú na prsty. Pútko palíc určených na nordic walking zabezpečuje, že rukoväť zostane na rovnakom mieste aj v otvorenej dlani, zatiaľ čo na trekingových vám z nej vykĺzne. Trekingové palice majú dolu zaguľatené štuplíky, walkingové palice skosené gumové hroty.

Zvýšte príjem horčíka a vitamínu C

V prípade, že sa chcete o svoje kĺby starať skutočne aktívne, obohaťte jedálny lístok o vitamíny a minerály, ktoré podporujú prirodzenú produkciu kolagénu v tele. Ide predovšetkým o vitamín C. Pre kosti je zasa dôležitý dostatok horčíka. Dobrým zdrojom horčíka sú banány, datle, sušené marhule, orechy a mandle, celozrnné pečivo, varená šošovica, mrkvová, pomarančová či grapefruitová šťava, ale aj horká čokoláda. Najviac vitamínu C majú šípky, čierne ríbezle, kiwi a jahody, zo zeleniny červená paprika, chren a brokolica. Vhodnou voľbou sú tiež výživové doplnky, ktoré okrem vitamínu C obsahujú aj kolagén, glukózamín alebo chondroitín, čo sú základné stavebné zložky kĺbovej chrupavky a ďalších spojivových tkanív. Výživové doplnky s kĺbovou výživou zakúpite voľne v lekárňach alebo v e-shope.