Účinná pomoc pri zažívacích ťažkostiach

Účinná pomoc pri zažívacích ťažkostiach

Publikované: 04.02.2021

Zobrazenie: 302

Máte po jedle vždy pocit nafúknutého, plného brucha alebo bolesti v nadbruší? Nepríjemné tráviace ťažkosti vás môžu unavovať, môžete pociťovať nevoľnosť, pálenie záhy alebo nechuť do konzumácie ďalšieho jedla. Čo pomáha pri dyspepsii a aká je jej liečba? 

Príznaky tráviacich ťažkostí 

Tráviace ťažkosti sprevádza napríklad nafukovanie alebo nadúvanie. Je to nadmerné hromadenie plynov v tráviacej sústave spôsobujúce pocit nafúknutého brucha. Môže sa objaviť v rôznych častiach zažívacieho traktu. Ľudia, ktorí pociťujú plynatosť, často grgajú.
 
Ďalším sprevádzajúcich javom je pyróza, tzv. pálenie záhy – pocit pálenia vychádzajúci zo žalúdka smerom k hrdlu. Spôsobuje ju podráždenie sliznice žalúdočnou kyselinou. Obsah žalúdka sa potom cez pažerák vracia do hrdla. Objavuje sa po jedle alebo v spánku.
 
Reflux žalúdočnej šťavy nastáva, keď sa obsah žalúdka vráti do pažeráka alebo až do úst, čo môže vyvolať pálenie záhy. Termíny reflux a pálenie záhy sa často zamieňajú. Refluxom sa však označuje návrat časti žalúdočného obsahu späť do pažeráka a pálenie záhy je príznak, ktorým sa reflux prejavuje.
 

Prečo vznikajú problémy s trávením? 

Zažívacie ťažkosti, inak označované aj dyspepsia, majú rôzne príčiny vzniku. Pokiaľ nejde o chronický stav, najčastejšie sa s týmito problémami stretávame napríklad pri prejedaní sa, konzumácii ťažkých jedál, pri únave alebo strese. Problémy s trávením môže zapríčiňovať aj užívanie niektorých liekov. Zmierniť alebo odstrániť nepríjemné príznaky zlého trávenia môžeme niekoľkými spôsobmi.
 

Zmena jedálnička a životosprávy

Každý z nás je individuálny, a preto sa nedá jednoznačne určiť, čo vám spôsobuje zažívacie problémy. Najlepšie je, ak si to odpozorujete sami. Medzi typických spúšťačov problémov patria zväčša korenisté a pikantné jedlá, mastné jedlá, káva, mlieko a mliečne výrobky, kapustová zelenina, strukoviny, ale aj alkohol a ďalšie.
 
Dbať by ste mali na pravidelnosť v konzumácii jedla. To znamená jesť malé porcie častejšie, 5- až 6-krát denne. Dôležitý je pitný režim, no nie príliš veľké množstvo tekutín naraz, hlavne nie sýtené nápoje a alkohol. Fajčenie tomuto problému tiež neprospieva.
 
Dôležitý je aj dobrý psychický stav, pravidelná psychohygiena a spánok. Najlepšie urobíte, ak sa každý deň pôjdete aspoň na pár minút vyvetrať na čerstvý vzduch. Môžete si prečítať knihu alebo pozrieť svoj obľúbený film. Do postele by ste mali ísť v pravidelnom čase.
 
Ako iste viete, k dobrej životospráve patrí aj pohyb. Snažte sa preto cvičiť, pretože hýbanie sa stimuluje črevá a činnosť tráviaceho traktu. Ľahké alebo stredne ťažké cvičenie párkrát do týždňa by vám malo pomôcť.

Pomocou môžu byť aj výživové doplnky. Odporúčame Biopron FORTE – výživový doplnok so živými mikroorganizmami a s vlákninou. Obsahuje komplex s tromi druhmi kmeňov živých mikroorganizmov a je obohatený o fruktooligosacharidy. Môžu ho užívať dospelí a deti už od šiesteho mesiaca.