7 tipov na lepšie sústredenie

7 tipov na lepšie sústredenie

Publikované: 25.04.2018

Zobrazenie: 128

Schopnosť vedieť sa sústrediť na to, čo práve robíte, je základný predpoklad úspechu.

Ak dokážete udržať svoju pozornosť potrebne dlhý čas bez toho, aby ste pritom každú chvíľu kontrolovali svoj mobil alebo Facebook, budete efektívnejšie študovať, zvýši sa vaša pracovná výkonnosť a budete schopní rýchlejšie riešiť prípadné problémy.

A čo hlavne – pocítite väčšiu spokojnosť sami so sebou. Pri maximálnom sústredení sa totiž človek dostáva do stavu akéhosi prirodzeného plynutia („flow“), keď mu ide všetko oveľa ľahšie od ruky, keď ľahko zvláda aj veci, ktoré by mu za iných okolností pripadali obťažné, a zároveň ho jeho práca baví a teší. Na to, aby sme sa dokázali lepšie sústrediť, pritom stačí urobiť jednoduché preventívne opatrenia.

  • Upracte si pracovnú plochu

Stôl, na ktorom sa povaľuje piate cez deviate, rozhodne nie je tým najlepším miestom na sústredenú prácu. Vyčleňte si pár minút a zbavte sa všetkého, čo zbytočne odvádza vašu pozornosť. Keď budete mať stôl čistý a uprataný, budete sa cítiť príjemnejšie, bude sa vám voľnejšie dýchať a aj práca vám pôjde lepšie od ruky.  Nepotrebujete nutne mobil? Nechajte si ho vo vrecku kabáta, len by vás rozptyľoval. A zaveďte si malý rituál – každý večer pred odchodom domov si upracte celú pracovnú plochu. Zaberie to len chvíľku a na druhý deň ráno to oceníte. Je predsa vždy lepšie začínať s čistým stolom, čo platí aj doslova.

  • Napíšte si zoznam úloh

Nie, tých pár minút vás skutočne nezdrží, práve naopak. Budete mať aspoň presný prehľad o tom, ktoré úlohy dnes musíte splniť a budete si ich môcť v pokoji rozvrhnúť. Vyhnete sa zbytočnému stresu a budete mať väčšiu motiváciu pokračovať. Do svojho zoznamu si napíšte skutočne všetko včítane drobností, ktoré vám zaberú povedzme len desať minút. A potom si jednotlivé body pekne jeden po druhom odškrtávajte. Jednak získate dobrý pocit a hlavne nebudete pracovať chaoticky, pretože sa sústredíte vždy iba na jednu vec. Je tiež dobré určiť si priority. Tie najťažšie úlohy, do ktorých sa vám chce zo všetkého najmenej, by ste mali splniť ako prvé. Inak vás budú po celý deň strašiť v hlave.

  •  Naučte sa rozvrhnúť čas

Pri každej z úloh si aj poznačte čas, ktorý jej hodláte venovať. Nesnažte sa ísť na doraz, naopak, vždy počítajte s možnými prestojmi (zavolá si vás šéf, budete si potrebovať odskočiť alebo sa ísť najesť, zaseknete sa na nejakej položke), tak nech nie ste zbytočne v napätí. Vhodná však nie je ani prehnaná ležérnosť – k úlohe, ktorá vám obvykle trvá trištvrte hodiny, si pripočítajte 10 minút,  to bude tak akurát.

  •  Robte si krátke prestávky

Nie ste stroj a potrebujete si odpočinúť. Pokiaľ sa budete nútiť do práce bez toho, aby ste si vydýchli, váš mozog aj tak zníži svoju výkonnosť a vy nakoniec neurobíte ani polovicu toho, čo ste potrebovali. Pravidelné krátke pauzy vám naopak pomôžu udržať pozornosť a lepšie sa sústrediť. Mali by ste odpočívať aspoň 5 – 10 minút za každou hodinou práce, alebo 3 – 5 minút za každou polhodinou. Choďte sa trochu prejsť, pretiahnite sa, pozrite sa z okna alebo si len nachvíľu zavrite oči a myslite na niečo pekné. Prípadne si môžete vybehnúť pár poschodí po schodoch.  Rozprúdi sa vám krv a okysličí mozog.

  •  Trénujte svoju výkonnosť

Vyberte si nejakú úlohu a skúste na nej bez prerušenia pracovať 25 minút v kuse bez toho, aby ste pritom venovali pozornosť niečomu inému. Zvládli ste to? Výborne. Teraz si skúste pridať ďalších 5 minút a potom ešte. Možno vám to pripadá ako zbytočnosť, ale pokiaľ budete nejaký čas takto trénovať, vaša výkonnosť rýchlo porastie.

  • Nezabúdajte na jedlo

Niekedy sa stáva, že pre prácu zabudneme na čas a keď sa konečne rozhodneme ísť na obed, sú skoro štyri. Na to pozor! Jedlo je energia, ktorú na to, aby ste sa mohli sústrediť, nevyhnutne potrebujete. Okrem obeda sú vhodné aj ľahké desiate, ktoré vás dobre zasýtia a zároveň povzbudia (napr. hrsť orechov a krížaliek, plátok tmavého chleba s údeným lososom, ovsená kaša, banán, varené vajce so zeleninou, grécky jogurt s čerstvým ovocím a pod.). Z nápojov je dobrý zelený čaj a čistá voda bez bubliniek. Raz alebo dvakrát denne nezaškodí ani kvalitná káva

  •  Vyskúšajte extrakt z ginka

Schopnosť sústredenia môžete podporiť aj extraktom z ginka dvojlaločného (ginkgo biloba). Jeho listy obsahujú celkom unikátny komplex účinných látok, súhrnne nazývaný ginkgolides, ktorý nenájdete v žiadnej inej rastline. Tento najstarší strom na planéte sa už po stáročia využíva v tradičnej čínskej medicíne ako mimoriadne silný antioxidant s pozitívnymi účinkami na pamäť a koncentráciu. Ginkgo biloba podporuje periférnu mikrocirkuláciu krvi (najmä mozog, oči a uši), blahodarne ovplyvňuje mentálnu sviežosť a celkovú duševnú pohodu.
 V lekárňach a e-shopoch si voľne môžete zakúpiť výživové doplnky s vysoko kvalitným extraktom z ginkga biloba zároveň v kombinácii s ďalšími zložkami (napr. horčík alebo DMAE – dimethylaminoethanol, čo je látka, ktorá je v podstatnom množstve prítomná v ľudskom mozgu).