Rozumejú vitamínom viac

Rozumejú vitamínom viac

Publikované: 30.10.2007

Zobrazenie: 0

Podľa výsledkov štúdie OTC Monitor 2007 Voľnopredajné lieky má skúsenosť s vitamínovými prípravkami takmer 75 % Slovákov.

V súčasnosti sa vitamínové prípravky a iné výživové doplnky predávajú hlavne v lekárňach, vybrané z nich aj vo veľkoplošných predajniach, drogériách a cez internet.

Čo je žiadané?
Ponuka výživových doplnkov je podľa slov Ing. Radima Mládeneka zo spol. Walmark bohatá, či už ide o monokomponentné prípravky, alebo tie, ktoré obsahujú mix účinných látok pomáhajúcich riešiť konkrétne zdravotné ťažkosti. Priebežne pribúdajú novinky (napr. detské multivitamínové prípravky s oligosacharidmi, prípravky s koenzýmom Q 10, ginkom, bioflavonoidmi a pod.). Podľa slov Bc. Miroslava Sadílka, marketingového riaditeľa spol. Vitar Slovakia, s. r. o., zákazníci najviac žiadajú multivitamínové prípravky a vitamínové komplexy, ktoré vplývajú na kĺby, výrobky s vitamínom C, produkty na posilnenie organizmu a proti únave. "Trendom sú komplexné výživové doplnky pomáhajúce riešiť konkrétny zdravotný problém (pre zdravé kĺby, pre ženy v klimaktériu, na ťažkosti s prostatou, pre zdravé srdce, vlasy, nechty, pre cukrovárov a pod.). Trh má stúpajúcu tendenciu a rozhodne ďalej porastie. Spotreba výživových doplnkov je však v porovnaní s krajinami západnej Európy a USA stále nízka," uvádza R. Mládenek.

Silná sezóna
V prípade väčšiny výživových doplnkov vystupuje do popredia sezónnosť predaja. "V jarných a jesenných mesiacoch, keď ľudia pociťujú zvýšenú únavu, predávajú sa najviac prípravky s vyšším obsahom vitamínu C, multivitamínové prípravky pre deti aj dospelých, produkty na prekrvenie dolných končatín (s ginkom) a pod. V letnom období sú zasa žiadanejšie prípravky tlmiace negatívne účinky UV žiarenia a podporujúce proces opálenia (s betakaroténom). Dobre sa predávajú aj prípravky proti zápalom močových ciest . Na jar sa dobre predávajú produkty podporujúce chudnutie a tvarovanie postavy," uvádza R. Mládenek. Niektoré výživové doplnky sa, naopak, nakupujú celoročne. Napr. vitamínové komplexy proti únave očí nevykazujú v žiadnom období výraznejšie výkyvy predaja. "Zaujímavé je aj obdobie maturít a skúšok, vtedy rastie predaj prípravkov podporujúcich koncentráciu a pamäť," vysvetľuje R. Mládenek. RNDr. Pavel Rác, riaditeľ spol. Interpharm Slovakia, hovorí, že lídrom celoročného objemu predaja sú multivitamínové prípravky, a to najmä tie, ktoré ponúkajú hodnotu navyše, napr. antioxidačné účinky. Drahšie multivitamínové prípravky sú tiež obľúbeným vianočným alebo narodeninovým darčekom. Netreba zabúdať na ich ponuku.

Rozhodovanie pred regálom
Až 60 % Slovákov však nie je podľa zistení štúdie OTC Monitor 2007 pred návštevou lekárne či predajne vopred rozhodnutých pre konkrétnu značku vitamínového prípravku. Slováci sa pri rozhodovaní o kúpe vitamínového prípravku najčastejšie riadia vlastnou predchádzajúcou skúsenosťou (viac ako tri štvrtiny). Menší podiel zákazníkov (asi štvrtina opýtaných) sa rozhoduje na základe odporúčaní. Zaujímavosťou je, že samotná cena nehrá pri výbere rozhodujúcu úlohu, len pätina opýtaných na tento faktor prihliada. Nerozhodných zákazníkov dokáže najlepšie ovplyvniť lekárnik. Z výsledkov prieskumu vyplýva, že dokaže presvedčiť až 60 % nerozhodnutých zákazníkov. Cena je najdôležitejšia pre menej ako 30 % nerozhodnutých zákazníkov. Štúdia bola zrealizovaná formou omnibusového prieskumu v januári 2007 na reprezentatívnej vzorke 1 000 respondentov vo veku 15 - 79 rokov.

Cieľová skupina
Zaujímavosťou je, že ženy majú podľa tejto štúdie na rozdiel od mužov oveľa lepší prehľad o ponuke vitamínových prípravkov a sú pri výbere rozhodnejšie ako muži. "Vitamínové prípravky kupujú najčastejšie ženy, obvykle ide o vekovú kategóriu 25 rokov a viac, strednej a vyššej príjmovej skupiny. Prevažujú ženy z miest, ktoré si potrpia na zdravší životný štýl a wellness. Menší podiel v zákazníckej skupine tvoria ženy z vidieka," hovorí M. Sadílek.
"Správne a hlavne prehľadné umiestnenie vitamínových a výživových prípravkov v predajniach je dôležitým predpokladom úspešného predaja. Osvedčené je primárne vystavenie v regáloch a sekundárne v pokladničných zónach najmä počas tzv. silných sezón," hovorí M. Sadílek. Efektívne je podľa jeho slov uloženie v blokoch podľa značiek. Niektoré spoločnosti disponujú vlastnými stojanmi s komplexnou ponukou vitamínových prípravkov, čo môže zákazníkovi uľahčiť výber. "Trendom, ktorý sa postupne dostáva aj k nám, je zužovanie ponuky vitamínových prípravkov len na tie značky, ktoré sú silne marketingovo podporované," uvádza M. Sadílek. Najefektívnejšia je pritom kombinácia viacerých nástrojov na podporu predaja. "Využívame letákové akcie, inzerciu v časopisoch a PR články. Osvedčil sa nám aj predaj balení, ktoré ponúkajú výrobok navyše zadarmo," dodáva M. Sadílek.

Obchod| 15.10.2007 | rubrika: Sortiment a značky - doplnky a výživy | strana: 48 | autor: Daniel Košťál