Aby deti v zime nemaródili

Aby deti v zime nemaródili

Publikované: 31.01.2018

Zobrazenie: 20

So zimným počasím prichádza smršť najrôznejších nákaz, ktoré sú pre imunitu veľkou skúškou. Zvlášť pre tú detskú, ktorá ešte nie je dostatočne silná a ľahko podľahne aj malému prechladnutiu. Nehovoriac o tom, že v školách a škôlkach sa infekcia šíri veľmi ľahko. To sú dôvody, prečo je vhodné detský imunitný systém cielene posilňovať.

Vyššie riziko infekcie hrozí najmä mladším deťom. Imunitný systém totiž dozrieva v priebehu prvých 6 – 8 rokov života. V uzavretom prostredí škôl a škôlok sú deti vystavené veľkému množstvu vírusov a baktérií, ktoré sa tu koncentrujú. Už len samotná prítomnosť v detskom kolektíve výrazne zvyšuje možnosť nákazy. Medzi najčastejšie problémy patrí nádcha, kašeľ, ale aj chrípka a iné ochorenia dýchacích ciest. Každá ďalšia choroba pritom ešte viac oslabuje imunitný systém. Tento začarovaný kruh veľmi dobre poznajú mamičky, ktoré sú každú zimu opakovane na nemocenskej, pretože ich ratolesť dvakrát do mesiaca ochorie.

Či choroba prepukne, to rozhodne imunitný systém
Niektoré ochorenia majú miernejší priebeh – deti majú nádchu, pokašlávajú, sú nepokojné a bez nálady, strácajú chuť do jedla a môžu mať zvýšenú teplotu. Vo väčšine prípadov ide o zápaly nosohltanu, ktoré sa však niekedy skomplikujú. Infekcia potom napadá aj oblasť stredného ucha, vedľajšie nosové dutiny, prípadne priedušky a pľúca. Veľmi nepríjemná (pre deti aj ich rodičov) je  chrípka, ktorú často sprevádza vysoká horúčka, bolesti hlavy, svalov i kĺbov a silná malátnosť. Navyše prichádza celkom náhle, ako blesk z jasného neba – zdravotný stav sa môže radikálne zhoršiť v priebehu jediného dňa.
Za to, že dieťa ochorie, nemôže však vo finále ani chladné počasie či pobyt v detskom kolektíve, ale to, ako funguje jeho imunitný systém. Ten môže byť oslabený nevhodným životným štýlom, nedostatkom vitamínov, minerálov a ďalších dôležitých živín, ako aj zvýšenou hladinou stresu. V tomto smere je preto vhodné dodržovať určité preventívne opatrenia.

Odolnosť posilní čerstvý vzduch a kvalitný spánok
Jedným z nich je pravidelný pohyb na čerstvom vzduchu, ideálne niekde v prírode alebo aspoň v parku, kde sa deti môžu do sýtosti vybehať a vyblázniť. Tým sa podporí  prekrvenie slizníc a dýchacích ciest, čo výrazne zvýši ich odolnosť.
Nevyhnutnou súčasťou prevencie je aj dostatočná hygiena. Je žiaduce, aby si dieťa čo najskôr osvojilo základné hygienické návyky. Vírusy a baktérie číhajú všade. Ísť si umyť ruky po toalete, po návrate zvonka alebo pred jedlom – to by mala byť samozrejmosť.
Aby bolo dieťa zdravé, musí sa tiež poriadne vyspať. I keď dospelým bohato stačí 7 hodín spánku, deti (predovšetkým tie mladšie) by mali spať aspoň 10 hodín. Odpočinutejší organizmus je prirodzene odolnejší proti infekciám.

Zdravé telo potrebuje to správne „palivo“
Mnohí ľudia sa na zimu zásobia „céčkom“ v presvedčení, že sa tým vyhnú chorobám. Vitamín C je veľmi dôležitý antioxidant, ktorý prispieva k správnej funkcii imunitného systému, ale sám osebe nestačí. Významnú rolu vo fungovaní (nielen) detskej imunity hrá aj vitamín D, ktorého nedostatok sa prejavuje zvýšenou náchylnosťou na rôzne ochorenia. Tento vitamín síce prirodzene čerpáme zo slnečného žiarenia, čo sa však v zime dá iba v obmedzenej miere (a jedna dovolenka pri mori jeho príjem na celý rok rozhodne nepokryje). K podpore imunity prispievajú aj ďalšie živiny, ako napríklad vitamín A, zinok, betaglukány (látky obsiahnuté v bunkových stenách húb, v kvasinkách, riasach, lišajníkoch a niektorých obilninách), omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, ale aj extrakty z osvedčených, veľmi účinných liečivých rastlín (napríklad čierna baza alebo šípky).

Pokiaľ chcete komplexne podporiť nielen imunitu, ale aj zdravý vývoj vašich detí, môžete tiež využiť  kvalitné multivitamínové výživové doplnky, ktoré voľne dostanete v lekárňach alebo v e-shopoch, a to v podobe cmúľacích tabliet, želatínových cukríkov či lahodných sirupov v atraktívnych ovocných príchutiach.