Pitný režim s rozumom

Pitný režim s rozumom

Publikované: 24.07.2019

Zobrazenie: 111

Človek môže prežiť týždne bez jedla, ale bez vody prežije maximálne pár dní. Voda tvorí cca 60 % hmotnosti nášho tela. Človek s váhou 70 kg má v sebe cca 40-50 litrov vody. Pre ľudský organizmus znamená zdravotné nebezpečenstvo už strata 20 % objemu telesnej vody. A práve v letných mesiacoch je často diskutovanou témou pitný režim. Samozrejme je žiaduce pitný režim dodržiavať, ale na druhej strane je nebezpečný aj tzv. aquaholismus, tj. závislosť na pitie vody. Skrátka všetkého veľa škodí a mali by sme sa riadiť nielen radami odborníkov, ale aj zdravým sedliackym rozumom.

Koľko toho vypiť? Odborníci uvádzajú, že optimálne množstvo pre zdravého jedinca vykonávajúceho priemernú fyzickú aktivitu, je okolo 1,6 l pre ženy a 2 l pre mužov. Človek správne vnímajúci signály svojho tela spozná, aký príjem tekutín mu vyhovuje. Pod hranicu

1,5 l by sa ale v lete človek dostať nemal. Ak sú súčasťou nášho jedálnička polievky, zelenina, ovocie, mlieko alebo mliečne výrobky, potom nemusíme toľko vody vypiť. 

Čo piť? Najlepšie vodu. Ak máte dobrú kohútikovú, pite ju radšej než vodu z PET fliaš. Z plastových fliaš sa do vody môžu dostávať toxické látky a navyše ušetríte nielen peniaze, ale aj životné prostredie. Pite pravidelne, v menších dávkach. Nárazové pitie nie je pre organizmus vôbec prospešné. Pocit neznesiteľného smädu a sucho v hrdle je už signálom, že trpia obličky, močový systém a srdce. Nebezpečný je tzv. aquaholismus, tj. závislosť na vode, ktorý je pre zdravie rovnako škodlivý ako nepiť vôbec. Aquaholici sú tí, ktorí to s pitím preháňajú. Táto závislosť na vode ich núti neustále piť, pretože sa mylne domnievajú, že je to zdraviu prospešné. Rovnako tak ako u minimálneho príjmu tekutín je aj maximálny príjem tekutín nebezpečný, pretože nadmerne zaťažuje obličky a srdce. Nie nadarmo sa hovorí ,,všetko s mierou" a platí to aj u pitného režimu.