Dlhšie obdobie bez slniečka je tu, vitamín D môže chýbať aj vám

Dlhšie obdobie bez slniečka je tu, vitamín D môže chýbať aj vám

Publikované: 29.01.2021

Zobrazenie: 249

Vitamín D je pre vaše telo veľmi dôležitý. Väčšinou ho telo prijme zo slnečného žiarenia. Niekedy si ho však musíte pri jeho nedostatku doplniť umelo. To sa deje najmä v zimných mesiacoch, keď sú slnečné lúče zriedkavejšie a nie také silné.

Čo je vitamín D?

Vitamín D, alebo kalciferoly, je skupina vitamínov, ktoré sa rozpúšťajú v tukoch. Boli objavené v roku 1942 Aidenom McCollumom. Keďže si naše telo nevie déčko vytvoriť samo, patrí do skupiny vitamínov. 

Poznáme viacero druhov vitamínu D, napríklad D2, ktorého výskyt pozorujeme hlavne v rastlinách. Po konzumácii sa mení na lepšie vstrebateľný vitamín D3. Dôležitejší je však živočíšny vitamín, kde nájdeme vyššiu koncentráciu vitamínu D3.

Potrebnú dennú dávku vitamínu D3 si organizmus vie vytvoriť sám vďaka pôsobeniu UVB zložky slnečného žiarenia z provitamínu 7-dehydrocholesterolu, ktorý sa nachádza v koži. Množstvo vytvoreného vitamínu D však znižujú opaľovacie prípravky s UV faktorom, ale aj sprchové gély a príliš časté sprchovanie v teplej vode.
 

Prečo potrebujete vitamín D

Vitamín D ovplyvňuje viaceré procesy a orgány v tele. Je dôležitý napríklad pri vstrebávaní vápnika a fosforu, pri mineralizácii kostí a pre ich prirodzenú štruktúru. Ďalej zabezpečuje výživu svalom a má vplyv aj na správnu funkciu imunitného systému. Ak máte dostatok vitamínu D, máte pevné zuby a nechty. Naopak, ak ho dostatok nemáte, cítite únavu, skleslosť a vyčerpanie. Zistilo sa, že nedostatok vitamínu D je jednou z príčin depresie.
 

Ako doplniť vitamín D do tela

Zachovať si potrebnú hladinu vitamínu D pomôže pobyt na slnku, potraviny bohaté na vitamín D a výživové doplnky. Vitamín D sa nenazýva slnečný vitamín nadarmo, tvorí sa v pokožke už po 15 – 20 minútach na slnku. Najlepšie obdobie na „chytanie slnečných lúčov“ je od mája do októbra. Na jeseň a v zime nemá slnko dostatočnú intenzitu, preto sledujte, čo sa nachádza vo vašom jedálničku a ako môžete pomocou potravín doplniť vitamín D.
 
D2 (ergokalciferol) sa dá nájsť prirodzene v hubách rastúcich na slnku a v obohatených potravinách. Syntetický D2 v doplnkoch stravy sa získava z kvasiniek a práve preto takúto alternatívu volia najmä vegáni a vegetariáni.
 
D3 (cholekalciferol) je živočíšny vitamín a obsahujú ho napríklad ryby a rybí olej. Nájdeme ho v tučných rybách, ako je losos, makrela, treska alebo sardinky. Morské plody tiež obsahujú veľa vitamínu D, napríklad ustrice či krevety. Z mäsa je to napríklad hovädzia pečeň. Oplatí sa jesť aj maslo, mlieko a mliečne výrobky a vaječné žĺtky – najlepšie, ak sú vajcia z domáceho chovu.
 
Doplniť príjem vitamínu D môžete aj správnym prípravkom. Vitamín D pre dospelých je najúčinnejšie doplňovať v tobolkách. Preto vám ponúkame výživový doplnok Megadéčko, kde sa nachádza vysoká dávka vitamínu D3 v biologicky vstrebateľnej forme. V jednej tobolke prijmete odporúčanú dennú dávku vitamínu D. Tento výživový doplnok odporúčame každému, zvlášť však osobám málo vystaveným slnečnému žiareniu, seniorom, tehotným ženám a osobám s vyššou telesnou hmotnosťou. Doplnok je vyrobený držiteľom certifikátu GMP.