Budia vás kŕče v nohách?

Budia vás kŕče v nohách?

Publikované: 06.11.2018

Zobrazenie: 224

Nepríjemná bolesť v nohách, ktorá sa často dostavuje vo večerných hodinách a komplikuje nám zaspávanie, alebo nás dokonca vyburcuje zo sna, býva jedným z typických počiatočných symptómov chronického žilového ochorenia, ktoré v ČR trápi 60 až 70 percent dospelých, pričom vyššie riziko hrozí ženám. Mnoho ľudí – na svoju vlastnú škodu – tieto príznaky ignoruje. Rozvoj ochorenia sa dá totiž ovplyvniť správnou liečbou, a to ideálne od najskorších štádií choroby. A naopak, zo zdanlivo neškodných príznakov sa časom môže vykľuť závažný zdravotný problém.

K obvyklým prejavom patria aj opuchy (veľmi často napr. opuchnuté členky), svrbenie a syndróm nepokojných nôh, sprevádzaný nepríjemným mravčením či pulzovaním, prípadne pocitom, že do vás bodajú stovky malých ihličiek, a preto  sa márne celé hodiny prevaľujete na lôžku. Na koži sa taktiež môžu objaviť tmavé škvrnky alebo metličky – drobné kŕčové žily vzhľadom pripomínajúce pavučinky, o ktorých sa mnoho ľudí mylne domnieva, že ide len o neškodný kozmetický problém. Chcete týmto ťažkostiam predísť? Snažte sa dodržovať aspoň niektoré z nasledujúcich preventívnych opatrení.
 
V priebehu dňa si občas zacvičte
Žilovému obehu príliš nevyhovuje zamestnanie, v ktorom väčšinu pracovnej doby sedíte, alebo stojíte.  Robte si preto pravidelné prestávky, choďte sa vždy trochu prejsť a ak je to možné, pár minút si zacvičte. Choďte napríklad striedavo po pätách a  špičkách, prenášajte postupne váhu zo špičiek na päty a späť, alebo chvíľu našľapujte striedavo na vnútorné a vonkajšie hrany chodidla. Preťahovať nohy však môžete aj posediačky (pod stolom) bez toho, aby si vaši kolegovia niečo všimli – striedavo sa opierajte o špičky a o päty, oprite sa o päty a špičky chodidiel natáčajte striedavo k sebe a od seba, alebo natiahnite nohy pred seba a pomaly napínajte a krčte chodidlá striedavo jednej a druhej nohy. Sú to veľmi nenáročné cviky, avšak s veľkým účinkom. Môžete ich robiť aj pri dlhých cestách autom, vlakom či lietadlom. K uľahčeniu žilového návratu prispievajú aj telesné aktivity, ako je chôdza, jazda na bicykli, tanec alebo plávanie. Snažte sa im venovať aspoň 30 minút denne.
 
Vyhýbajte sa vyšším teplotám
Milujete saunu a horúce kúpele? Ani jedno nie je pre ťažké, unavené a boľavé nohy to pravé orechové. Rozšírenie žíl spôsobujú aj vyššie teploty. Preto by ste sa mali vyhýbať opaľovaniu, masážam a depiláciám horúcim voskom. Naopak, nohy čo najčastejšie ochladzujte. Najjednoduchší spôsob je studená sprcha. Kým pôjdete spať, podložte si zadnú časť matraca približne o 10 – 15 centimetrov vyššie a pár minút si poležiačky „zašliapte na bicykli“.
Zvýšeniu žilového tlaku napomáha zápcha a nadváha. Snažte sa preto udržovať svoju telesnú váhu v optimálnych hodnotách a do jedálneho lístka zaraďte väčšie množstvo potravín obsahujúcich vlákninu (knäckebrot, otruby, strukoviny, celozrnné výrobky, pohanka, orechy, semienka, obilné vločky, celozrnné cestoviny a kuskus, ryža natural, ovocie, zelenina, huby). Dbajte aj na dostatočný príjem tekutín (minimálne 1,5 litra čistej vody denne) a obmedzte konzumáciu nasýtených tukov (maslo, tučné mäso).
 
Masírujte nohy, kdekoľvek sa to dá
Pokiaľ je to možné, dávajte pri obliekaní prednosť voľnejším odevom. Tesný odev stláča žily a bráni žilovému návratu. A rozhodne zabudnite na ponožky alebo podkolienky s pevnými lemami. Preventívne opatrenia sa týkajú aj obuvi, na ktorej sa neodporúča príliš vysoký podpätok – optimálna výška je 3 – 4 centimetre.  Žilovému obehu veľmi prospeje aj masáž dolných končatín smerom od chodidiel k stehnám, ktorú robte tak často, ako to len pôjde.
Úľavu pri ťažkých a unavených nohách môžu priniesť aj kvalitné výživové doplnky s obsahom prírodných extraktov, ktoré podporujú pevnosť a pružnosť cievnych stien, ako aj  periférnu mikrocirkuláciu (napr. pagaštan konský, gotu kola alebo pupočník ázijský, čučoriedky alebo listnatec bodlinatý). Tieto prípravky si môžete voľne kúpiť v lekárňach a e-shopoch.