Dostaňte svoje srdce do kondície!

Dostaňte svoje srdce do kondície!

Publikované: 22.04.2018

Zobrazenie: 168

Jar je tu a slniečko už pekne hreje. Kto by sedel doma? Svieži vzduch presýtený vôňami doslova vyzýva k tomu – vybrať sa von, zašportovať  a dať si po dlhej, záhaľčivej zime zase trochu do tela.

Pohyb na čerstvom vzduchu vám nielen zlepší náladu, ale rozhýbe kĺby, rozprúdi krv a posilní srdce. Aktivít, pre ktoré je jar priam ideálnym obdobím, je celý rad. Vyberte si takú, ktorá vás bude najviac baviť.  

Pokiaľ nie ste vyložene športový typ a nechcete sa do ničoho nútiť, zostaňte pokojne pri prechádzkach. Desaťtisíc krokov denne na udržanie dobrej kondície nie je zas tak veľa, ako sa na prvý pohľad zdá, a keď sa vydáte niekam, kde je skutočne pekne, možno ich prejdete ešte viac – dobrovoľne a radi.

  • Do prírody s paličkami

Pokiaľ si vezmete na pomoc paličky, tým lepšie. Pri severskej chôdzi zapojíte aktívne až 90 % svalov v tele a spotrebujete podstatne väčšie množstvo energie než pri bežnom chodení (za hodinu môžete spáliť až 600 kcal, ktoré vydajú za veľmi výdatný obed). Pokiaľ ste to ešte nikdy neskúšali, začnite dvakrát týždenne po 30 minútach a každý ďalší týždeň pridajte 10 minút, až sa dostanete k celej hodine. Nordic walkingu sa môžu venovať skutočne všetci, bez ohľadu na vek, váhu alebo kondíciu. Tento druh pohybu nesmierne prospieva nášmu srdcu. S každým vykročením sa stiahne lýtkový sval a tým aj cievy, ktoré ním prechádzajú, a krv je pumpovaná z nôh smerom hore. Zároveň sa zvyšuje tvorba „dobrého“ (HDL) cholesterolu, ktorý bráni kôrnateniu tepien.
Tento beh nie je o stopkách a rekordoch, ale hlavne o pohybe pre radosť. Presný preklad z angličtiny znamená „voľný beh občasne striedaný  s chôdzou.“ Keď si so sebou vezmete parťáka, môžete sa pritom pokojne rozprávať. Ak budete džoging robiť pravidelne, získate časom oveľa lepšiu kondíciu, a to v príjemnom a pohodovom tempe. Optimálna frekvencia je trikrát týždenne 30 minút. Pokiaľ ste začiatočník, skúste vždy dve minúty bežať a minútu ísť. Aj tento šport je vhodný takmer pre každého, iba ľudia s vysokou nadváhou či obezitou by mali najprv začať chôdzou. Džoging má pozitívny vplyv nielen na zlepšenie celkovej kondície, ale pomáha aj v prevencii osteoporózy a kardiovaskulárnych ochorení.

  • Vyberiete si bicykel či kolobežku?


K posilneniu srdca a obehového systému prispieva aj jazda na bicykli, pri ktorej si navyše krásne pretiahnete telo a za hodinku hravo spálite až 550 kcal. Vynikajúcou aeróbnou aktivitou pre všetky vekové kategórie, ktorá účinne posilňuje srdcový sval, je aj jazda na kolieskových korčuliach alebo na kolobežke. Zanechajte ostych stranou a vyberte sa na vychádzku s deťmi alebo vnúčatami. Parádne si pretiahnete všetky svaly bez toho, aby ste pritom zaťažovali kĺby alebo chrbticu.

  • Čo sa skrýva v bunkách

Koenzým Q 10 sa nachádza v malých telieskach – mitochondriách  vo vnútri buniek, ktoré fungujú ako dôležité továrne na výrobu energie. Najviac koenzýmu Q10 sa vyskytuje v mozgu, srdci, pľúcach a pečeni ( t. j. v orgánoch s najväčšími požiadavkami na energiu). Čiastočne sa vytvára priamo v našom organizme, ale jeho produkcia rastúcim vekom klesá. Zdrojom koenzýmu Q10 sú aj niektoré potraviny, najmä morské ryby (losos, makrela, sardinky) a vnútornosti (bravčové srdce, pečeň), tie však väčšinou nekonzumujeme v dostatočnom množstve. Praktickým riešením preto môžu byť výživové doplnky s obsahom vysoko kvalitného koenzýmu Q10, ktoré si môžete voľne kúpiť v lekárňach alebo e-shopoch.