5 najčastejších mýtov o zraku

5 najčastejších mýtov o zraku

Publikované: 12.12.2017

Zobrazenie: 249

Aj vy im veríte?

Zrak je naším najdôležitejším zmyslom. Napriek tomu panuje o ňom rad skreslených predstáv, ktoré sa často odovzdávajú z generácie na generáciu...

1. mýtus: Časté sledovanie televízie zhoršuje zrak.

Fakty: Sledovanie televízie žiadne výrazné problémy nespôsobuje. Dnešné LCD monitory (v porovnaní so starými televíznymi prijímačmi) neprodukujú škodlivé žiarenie, ako si mnoho ľudí mylne myslí. Vždy je však dôležité dodržať dve základné pravidlá: televízor by sa mal nachádzať vo vzdialenosti viac ako dva metre od očí a nemal by to byť jediný zdroj svetla v miestnosti.

2. mýtus: Čítanie pri slabom osvetlení kazí oči.

Fakty: V minulosti si ľudia svietili petrolejkami či plynovými lampami a bežne pri tom čítali. Čítanie pri zlom alebo tlmenom osvetlení nemá vplyv na vznik zrakových chýb. Môže však spôsobiť nadmernú únavu či bolesť očí.

3. mýtus: Kto pracuje s počítačom, skôr alebo neskôr začne nosiť okuliare.

Fakty: Pokiaľ denne strávite pred počítačom niekoľko hodín, budú vaše oči najskôr unavené a môže vás v nich páliť a nepríjemne rezať. Na vine je nedostatok žmurkania. Bežne mrkáme asi 15 – 20-krát za minútu, oči sa tým zvlhčujú, čistia a regenerujú. Pri práci na počítači však žmurkáme  menej ako 6-krát za minútu. Preto nás oči začnú bolieť a páliť. Dioptrie nám tým však nepribudnú (nehrozí vznik krátkozrakosti a pod.).

4. mýtus: Nosením okuliarov naše oči zlenivejú.

Fakty: Dávate si okuliare pravidelne dolu, aby si vaše oči odpočinuli? Prípadne, aby sa trochu „potrénovali“? Zbytočná snaha. Používaním okuliarov sa oči neoslabujú. Pokiaľ okuliare dáte dolu, oči sa môžu, naopak, ľahšie unaviť. Pre chýbajúcu korekciu sa totiž budú namáhať o to viac.

5. mýtus: Kto je hodne mrkvy, vidí ako rys.

Fakty: Aj vy ste ako malí počúvali „keď budeš jesť mrkvičku, nebudeš musieť nosiť okuliare“? I keď to rodičia určite mysleli dobre, s dioptrickými vadami konzumácia mrkvy vôbec nesúvisí. Napriek tomu by sme na ňu v jedálnom lístku nemali zabúdať. Je totiž bohatá na vitamín A, ktorý podporuje zdravie očí a napomáha tak správne videnie. Vitamín A sa v našom tele tvorí z niektorých karotenoidov, ako je betakarotén, ktoré fungujú ako jeho provitamíny. Medzi karotenoidy patrí napríklad aj luteín či zeaxanthin, ktoré vypĺňajú sietnicu ľudského oka. Obsahuje ich najmä zelená listová zelenina (napríklad špenát), ovocie, celozrnné potraviny alebo vaječné žĺtky. V lekárni či na e-shope si môžete voľne zakúpiť aj výživové doplnky s luteínom a zeaxanthinom, v kombinácii s ďalšími živinami, ako je napríklad zinok, ktorý je pre zdravé oči taktiež podstatný.