Zvýšte príjem zinku – podporíte celkovo svoj organizmus a najmä  imunitný systém

Zvýšte príjem zinku – podporíte celkovo svoj organizmus a najmä imunitný systém

Publikované: 12.04.2016

Zobrazenie: 1536

Trápi vás nádcha a kašeľ? Prvé prejavy nachladnutia sa objavujú v dôsledku reakcie imunitného systému na baktérie a vírusy. Dobrá hygiena, umývanie rúk a vyvážená strava – to  všetko môže ovplyvniť reakciu imunitného systému v jeho obrannej fáze. Jednou z látok, ktorá podporí vašu imunitu v období, keď je to najviac potrebné, je zinok.

Zinok patrí medzi minerálne látky dôležité pre ľudský organizmus. Obsahuje ho každá živočíšna, ale aj rastlinná bunka a prostredníctvom enzýmov reguluje správne biochemické procesy v tele, ako je delenie buniek či vstrebávanie makronutrientov. Vzhľadom na to, že v ranom veku dochádza k zvýšenému rastu a vývoju, je zinok dôležitý práve pre svoju účasť na správnom delení, teda množení buniek tkanív jednotlivých orgánov, ako napríklad kostí. V dospelosti môže jeho nízka hladina stáť za problémami s plodnosťou aj za horšou odolnosťou proti bežným ochoreniam pre oslabenú obranyschopnosť. 

Ideálna denná dávka zinku sa pohybuje okolo 7 mg pre ženy a 10 mg pre mužov. V tehotenstve sa kvôli  výžive plodu zvyšujú nároky na príjem minerálov o zhruba dva miligramy. Ľuďom v ekonomicky vyspelých krajinách poskytuje adekvátne množstvo zinku pestrá strava. Aký zlomok ľudí má však  vyvážený jedálny lístok? V skutočnosti skonzumuje bežný Európan len 60 až 80 percent odporúčanej dennej dávky zinku.

Zinok od hlavy až po pätu

Zinok je neoddeliteľnou súčasťou každej našej bunky. Ako základný prvok podporujúci rast je najviac zastúpený vo svaloch, kostiach a pečeni. Vyskytuje sa aj v molekulách inzulínu a v očnej dúhovke, kde ovplyvňuje videnie. Optimálna hladina zinku v tele pomáha udržať rovnováhu imunitného systému a pozitívne pôsobí na metabolizmus bielkovín a sacharidov.

Pohodové nachladnutie?

Ako  poukazuje Európska rada pre informácie o potravinách (European Food Information Council, EUFIC), dostatočný príjem zinku je potrebný aj na tvorbu bielych krviniek, ktorých úlohou je chrániť naše telo pred vírusmi a škodlivými baktériami. V tejto úlohe figuruje zinok ako významný pomocník pri posilňovaní obranyschopnosti organizmu.

V roku 2011 uverejnil server BBC štúdiu Postgraduálneho inštitútu medicínskeho vzdelania a výskumu v indickom Chandigarh, ktorá túto teóriu potvrdila v praxi na 1 500 dobrovoľníkoch. Vedci zistili, že účastníci štúdie, ktorí pravidelne užívali preparáty so zinkom, pociťovali miernejší priebeh nachladnutia a k zlepšeniu došlo v kratšej dobe.

Zinok preukazuje antibakteriálne účinky pri užívaní zvonka. Masti obsahujúce minerály prispievajú k hojeniu otvorených rán a odrenín. Na zinok sa spoliehajú aj mnohé krémy proti akné.

Problémy s počatím

Dlhodobý nedostatok zinku v tele môže mať veľmi závažné následky. U detí vedie až k spomaleniu rastu a psychomotorického vývoja. U dospelých býva prvým signálom nízkej hladiny zinku vypadávanie vlasov, poškodené nechty a koža či zlé hojenie drobných poranení. Nakoľko je zinok najviac koncentrovaný v tkanive semenníkov a vaječníkov, jeho nízky príjem môže byť príčinou súčasných problémov vysokého počtu párov s reprodukciou. Je preukázané, že zinok udržuje hladinu testosterónu u mužov a  ovplyvňuje plodnosť a počatie; dochádza k deleniu zárodkovej bunky, na ktorom závisí kvalita plodu a jeho životaschopnosť. 

 Ako získať zinok?

Predávkovanie a otrava zinkom sú takmer vylúčené, znamenalo by to skonzumovať zhruba 170 mg zinku denne. V prírode sa zinok vyskytuje iba v zlúčeninách, v našich podmienkach je jeho najväčším potravinovým zdrojom červené mäso so štyrmi až ôsmimi miligramami minerálu na 100 gramov, ďalej sú to vajíčka, celozrnné obilniny, orechy a strukoviny. Ľahký príjem zinku zabezpečujú vitamínové doplnky bežne dostupné v lekárňach