Anonim:
Prajem Vam krasny den a zaroven dakujem za velmi rychlu a vycerpavajucu odpoved na moju otazku. Dcera si ju precitala tiez, ale slubila som jej, ze niektore veci upresnim. Je sice vegetarianka, ale nie veganka. Okrem masa konzumuje vsetko, aj ryby, vajicka a dokonca aj kuraci vyvar. Co sa tyka mlieka, nepije ho casto, ale zase dokaze zjest velke mnozstvo roznych syrov a mliecnych vyrobkov. Zo zeleniny konzumuje vsetko, velmi jej chuti spenat, drozdova natierka a ostatne nepopularne jedla. Zaujimala by nas este jedna vec. Velmi casto sa v jej strave nachadza soja a sojove vyrobky, vratane sojoveho masa a mlieka. Sojove potraviny ma velmi rad aj syn - tu sa obaja uplne zhodnu. Su sojove produkty podla Vas zdrave? Ak by sa to dalo, tak by asi bolo najlepsie obidve moje deti zmixovat a potom rozdelit. Boli by uplne v norme. Este raz velmi pekne dakujem a tesim sa na Vase dalsie odpovede, ktore nam pomahaju zorientovat sa ...
21.10.2002 dňa 0:00
Dobrý deň,

som rád, že ste boli spokojná s našou rubrikou a dúfam, že tak bude aj naďalej.
Vďaka vášmu upresneniu si dovolím povedať, že dcérka pri tomto spôsobe životosprávy sa nemusí obávať problémov, ktoré vznikajú niekedy v dôsledku nesprávnych návykov stravovania. V podstate nie je dôvod nezotrvať pri tejto skladbe potravín, pretože je tu zabezpečený vyvážený prísun všetkých potrebných živín ako rastlinného tak aj živočíšneho pôvodu.
Myslím, že príjem rýb a vajíčok dostatočne pokryje potrebu najdôležitejších látok nevyhnutných pre rôzné pochody v tele a pri stavbe ďalších látok. Ryby poskytujú potrebný vápnik, fosfor, jód a nenasýtené mastné kyseliny proti ateroskleróze a taktiež dôležité vitamíny, anpríklad A.
Vajíčka sú zdrojom cholesterolu, ktorý je potrebný pre bunky, stavbu hormónov. Príroda je veľmi múdra a zariadila, že vysoký obsah cholesterolu je vyvážený vysokým obsahom lecitínu, ktorý dopĺňa potrebný cholín pre funkciu nervových buniek a vlákien a rozpúšťa nadbytočný cholesterol. O význame ovocia a zeleniny netreba hovoriť. Čo sa týka sóje, názory na jej príjem sú rôzné. Od extrémov, kedy sa konzumuje vždy a v každej podobe až po nedoporučovanie jej používania ako potraviny. Myslím si, že pravda je niekde uprostred. Rozumná konzumácia pravdepodobne nemôže nič pokaziť. U žien sa dokonca aj doporučuje pre obsah tzv. izoflavonoidov, ktoré sú dôležité v prevencii a doplnkovej liečbe osteoporózy. Avšak sú aj názory, že sója môže byť aj silným alergénom, argumenty vychádzajú z toho, že sója ako potravina je v našom potravinovom reťazci veľmi krátko a imunitný systém ju považuje stále za "votrelca". Tieto argumenty sa týkajú aj tropického ovocia, arašidov, čokolády a iných cudzokrajných poživín. Mnoho imunológov odporúča tehotným ženám vyhýbať sa takýmto potravinám a takisto nedoporučujú ich dávať malým deťom do 1 až 2 rokov. Žiaľ reklama je všemocná a mnoho rodičov kúpi detské potraviny (kaše, detské výživy,...)ochutené o rôzne príchute, ktoré môžu alergizovať dieťa. Viac by mali veriť svojim detským doktorom.
Inak máte pravdu, asi najlepšie by bolo, keby si Vaše deti svoje chute rozdelili pekne ako sa na súrodencov patrí, ale verím je to v poriadku a vždy si zvolia ten správny smer.
8.11.2002 dňa 0:00