Pomoc pre hyperaktívnu Danku

Pomoc pre hyperaktívnu Danku

Publikované: 11.04.2012

Zobrazenie: 148

9-ročnej Danke diagnostikovali v druhom ročníku ZŠ syndróm ADHD – poruchu pozornosti sprevádzanú hyperaktivitou. „Choďte s ňou do špeciálno-pedagogickej poradne a dajte ju vyšetriť,“ odporúčala Dankiným rodičom učiteľka klavíra, dôchodkyňa s rokmi skúseností.

„To dieťa sa nevie sústrediť, neobsedí, robí iné, ako sa jej povie.“ Neskôr sa k týmto slovám pridala aj triedna učiteľka v škole. Danka má vraj akoby svoj svet a nekomunikuje s ňou. Ak niečo vyvedie a ona alebo družinárka sa jej opýtajú, prečo to urobila, len prekvapene vyvalí oči a úplne sa zasekne.

„Zo školy stále nosila poznámky, že kričala cez prestávku. Za neskoré príchody do školy mala neospravedlnené hodiny,“ vysvetľuje Dankina mama. „Nedokázali sme ráno načas odísť z domu, pretože napriek tomu, že ešte večer si nachystala oblečenie, ráno zmenila názor a robila všetko pre to, aby vyučovanie zmeškala. Dnes vieme, že tak podvedome riešila stres, ktorý mala zo školskej dochádzky.“

Chemická nerovnováha v mozgu

Danka sa rodičom narodila ako tretia dcéra. Odmalička bola živá a tvrdohlavá, známi sa jej rodičom smiali, že áno, majú vytúženého syna – ale v sukničke a s vrkočom. Keďže s jej dvoma staršími sestrami, z ktorých sú dnes už dospelé slečny, neboli nijaké problémy, ťažkosti pri výchove Danky jej mamu i otca zaskočili. ,,Keď mi jej triedna učiteľka dala kontakt na špeciálnu pedagogičku, tá už v telefóne vyslovila podozrenie na ADHD,“ tvrdí Dankina mama. Diagnóza sa po viacerých vyšetreniach vrátane psychologického, psychiatrického a neurologického aj potvrdila. Rodine sa svojím spôsobom aj uľavilo, pretože ich už nebavilo počúvať, že ich dcéra je rozmaznaná, nevychovaná a všetko len hrá. „Ide o dieťa, u ktorého sa prejavujú symptómy poruchy pozornosti a aktivity. Nižšia úroveň učebných výsledkov je zapríčinená ADHD. Sekundárne sa prejavujú aj príznaky porúch učenia ako dyslexia, dysgrafia. Pravdepodobná príčina problémov je chemická nerovnováha v mozgu“, toľko krátko z obsiahlej správy špeciálno-pedagogického vyšetrenia.

Danka potrebuje pre zvládanie svojich problémov chápavé prostredie, v ktorom sa nesmie stať terčom posmechu, žartíkov a nepochopenia zo strany dospelých či rovesníkov. Odborníci odporučili, aby sa vzdelávala v rámci školskej integrácie, takže zostala medzi pôvodnými spolužiakmi. Vyžaduje však individuálny prístup, pedagógovia ju nesmú hodnotiť tak ako ostatných.

Súbor odchýlok od normálneho správania

ADHD, z angličtiny attention deficit hyperactivity disorder – poruchy pozornosti sprevádzané hyperaktivitou – je súbor drobných odchýlok od klasického, normálneho správania. Tie však nie sú výsledkom vonkajších vplyvov ako nesprávna výchova, ale ide o akési oslabenie nervového systému, ktoré spôsobí, že vývoj jednotlivých mentálnych funkcií býva nerovnomerný. Dieťa je nepokojné, nesústredené, často hlučné, prudké v reakciách, trpí výkyvmi nálad, má medzery v učení, napríklad pri čítaní (dyslexia), písaní (dysgrafia), počítaní (dyskalkúlia) a podobne. Príčiny týchto porúch nie sú presne známe, na vine môžu byť poranenia v tehotnosti, pri pôrode, čoraz častejšie sa však hovorí aj o reakcii na prídavné látky v potravinách, alergény v jedle atď. Niektorí autori poukazujú pri vzniku ADHD na nedostatok nenasýtených mastných kyselín.

„Danka dostala lieky na zmiernenie prejavov ADHD, ktoré som jej odmietla podávať pre možné nežiaduce účinky,“ vraví jej mama. „Dočítala som sa však, že ako doplnok výživy by mohol pomôcť rybí tuk.“ Perspektíva dievčatka? Každý len krčí plecami. Dankini rodičia sa však v jej prípade rozhodli pre užívanie Hviezdičkov, toboliek obsahujúcich rybí tuk, ktorého pachuť vďaka pomarančovej chuti nie je cítiť. Pre pokrytie potreby DHA – omega-3 mastnej kyseliny so zásadným vplyvom na správny vývoj mozgu a mentálnych funkcií dieťaťa, stačí užiť jednu denne. Možno jej Hviezdičkovia časom pomôžu správať i učiť sa neskôr na jednotky s hviezdičkou...

DHA (kyselina dokozahexaenová) môže mať:

  • vplyv na zlepšenie pozornosti dieťaťa a iných duševných funkcií
  • priaznivý účinok na hyperaktivitu

vplyv na zlepšenie agresívneho spávania