Walmark je jednotkou v strednej Európe

Walmark je jednotkou v strednej Európe

Publikované: 11.07.2007

Zobrazenie: 9

Třinecký výrobca doplnkov stravy a liekov dosiahol svoj strategický cieľ – stať sa najväčším výrobcom doplnkov stravy v regióne strednej Európy.

 Na základe stúpajúcich podielov na jednotlivých trhoch, kde Walmark pôsobí, vykonalo vedenie spoločnosti evalváciu svojho strategického cieľa formulovaného v roku 2001. Postavenie Walmarku na trhu doplnkov stravy bolo hodnotené jednak v krajinách tzv. Visegrádskej štvorky (Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Poľsko), ktoré pre komerčné účely zodpovedajú vymedzeniu regiónu stredná Európa, a taktiež aj vo všetkých krajinách, kde Walmark pôsobí prostredníctvom svojich zahraničných pobočiek (Slovensko, Poľsko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko, Ukrajina, Litva, Lotyšsko).

Generálny riaditeľ spoločnosti Tomáš Macura k tomu uviedol: „Potom, ako sme vyhodnotili relevantné údaje, zistili sme, že konkurencia na nás, pokiaľ ide o obrat, v obidvoch vymedzených regiónoch výrazne stráca,“ a pokračoval ďalej: „Pokiaľ ide o štáty Visegrádskej štvorky, je naša prítomnosť na trhu doplnkov stravy oproti najbližšiemu prenasledovateľovi, ktorým je poľský Aflofarm, viac ako štvornásobná. V širšie definovanom regióne vymedzenom deviatimi štátmi strednej a východnej Európy, v ktorých máme vlastné pobočky, vedie Walmark pred dánskou firmou Pharma Nord, ktorej obrat však nedosahuje ani jednu tretinu obratu, ktorý na týchto trhoch realizujeme my. Množina týchto štátov síce nepokrýva celý región CEEC (chýba napr. Rusko), ale veľkosť odstupu Walmarku od ďalších konkurentov nás vedie k záveru, že Walmark je v tejto chvíli lídrom trhu s doplnkami stravy nielen v strednej, ale aj východnej Európe (CEEC).“

 1.      Štáty Visegrádskej štvorky (ČR, SR, PL, HU)

 Poradie              Firma                                Sídlo              Obrat v segmente DS v mil. Kč 2006

1.                      Walmark                            CZ                                  1 447

2.                      Aflofarm                              PL                                    467

3.                      Pharma Nord                    DK                                   398

4.                      Green Swan                      CZ                                   369

5.                      Natur  Produkt                  D                                      364

2.      Štáty, v ktorých Walmark pôsobí prostredníctvom svojich pobočiek (9 krajín  z regiónu CEEC)

 Poradie             Firma                              Sídlo                 Obrat v segmente DS v mil. Kč 2006

1.                      Walmark                           CZ                                  1 926

2.                      Pharma Nord                  DK                                     522

3.                      Aflofarm                           PL                                      467

4.                      Wyeth                              USA                                    383

5.                      Green Swan                  CZ                                       369

 Hodnotený bol segment tzv. neregistrovaných voľno predajných prípravkov (non registered OTC) a zdrojom boli údaje za rok 2006 spoločnosti IMS Health (International Medical Statistics – medzinárodne rešpektovaná agentúra monitorujúca predaje lekární v takmer 100 krajinách sveta). V niektorých krajinách, kde pokrytie zo strany IMS Health nie je dostatočné, použili sa  za rovnaké obdobie údaje agentúry Cegedim Strategic Data (medzinárodná spoločnosť poskytujúca riešenia v oblasti marketingových výskumov farmaceutického priemyslu v 36 krajinách sveta). Obidve agentúry monitorujú predaj prostredníctvom lekární, teda nie predaj v špecializovaných obchodoch a obchodných reťazcoch. Predaj v lekárňach však tvorí podľa všetkých dostupných odhadov takmer 90 % trhu.

Na začiatku tohto milénia, kedy spoločnosť Walmark zverejnila svoj strategický cieľ stať sa do piatich rokov najväčším výrobcom doplnkov stravy v strednej Európe, síce farmaceutickej divízii Walmarku (spoločnosť v tom čase vlastnila ešte navyše nápojovú a poľnohospodársku divíziu) patrilo prvé miesto na trhu s doplnkami stravy v Českej republike a na Slovensku, ale viac ako 70 % svojho obratu realizovala v tuzemsku a jej zahraničné aktivity boli v tom čase obmedzené na tri zahraničné pobočky (Slovensko, Poľsko, Rumunsko) a necelú jednu desiatku exportných štátov. Macura k tomu uviedol: „Po zverejnení tohto strategického cieľa nás mnohí podozrievali z velikášstva, a v tom lepšom prípade z utópie. Dynamický rast spoločnosti v nasledujúcich rokoch, orientácia na farmaceutickú výrobu a rozvoj zahraničných obchodných aktivít potvrdili, že aj taký ambiciózny strategický cieľ je reálne dosiahnuteľný.“

Walmark v priebehu piatich rokov, ktoré uplynuli od vyhlásenia tohto strategického cieľa, zvýšil svoju farmaceutickú výrobu viac ako dva a pol násobne, založil päť nových zahraničných pobočiek (Maďarsko, Litva, Ukrajina, Bulharsko, Lotyšsko) a rozšíril množinu exportných destinácií na viac ako dve desiatky štátov,  včítane krajín západnej Európy a Blízkeho a Stredného Východu. Podiel zahraničných tržieb na celkových tržbách skupiny podnikov Walmark už prekročil 60 % a jeho rast sa očakáva aj naďalej. Tieto výsledky dosiahla spoločnosť využitím potenciálu pre organický rast a niektorými vykonanými akvizíciami. Rastu výkonov spoločnosti sa prispôsobilo výrobné aj logistické zázemie spoločnosti, do ktorého firma v uplynulých rokoch investovala stovky miliónov korún.

Generálneho riaditeľa Tomáša Macuru sme sa na záver opýtali, aké ďalšie ciele chce spoločnosť dosiahnuť. „Dosiahnutie dlhodobého strategického cieľa je okrem iného rozhodne impulzom na premýšľanie o ďalšej stratégii a cieľoch spoločnosti. Nám vo Walmarku sa vždy osvedčilo mieriť vysoko. Na formulácii novej vízie a stratégie spoločnosti v tejto chvíli pracujeme v predstavenstve firmy. Do procesu budú, samozrejme, zapojení aj ďalší manažéri z celej skupiny podnikov Walmark. Predpokladám, že naše zámery budeme schopní prezentovať v septembri tohto roka.“

Spoločnosť Walmark bola založená v roku 1990 a jej aktivity sa postupne rozšírili do viacerých odborov. Už niekoľko rokov firma deklaruje svoju strategickú orientáciu na oblasť farmácie, a po predaji poľnohospodárskej divízie v roku 2001 a významnej časti aktív nápojovej divízie v závere roka 2004 sa teraz už celkom koncentruje na trh doplnkov stravy a liekov. V roku 2001 bola firma transformovaná zo spol. s r.o. na akciovú spoločnosť, ktorá má aktuálne 9 akcionárov, tuzemských fyzických osôb.

Viac o Walmarku nájdete na www.walmark.sk

V prípade záujmu o ďalšie informácie, prosím, kontaktujte: Mgr. Kateřina Ondřejková, tlačová hovorkyňa, tel.: + 420724616501

e-mail: katerina.ondrejkova@walmark.cz