Viete, čo vaše telo potrebuje? Tuky... Ale len tie zdravé!

Viete, čo vaše telo potrebuje? Tuky... Ale len tie zdravé!

Publikované: 15.11.2011

Zobrazenie: 0

Slovenská republika zaujíma v rebríčku kardiovaskulárnych úmrtí popredné miesto v Európe aj vo svete. Veľmi nádejne preto pôsobia závery výskumov účinkov omega-3 nenasýtených mastných kyselín.  

Z poslednej doby  existuje viac ako 3 000 klinických štúdií, ktoré preukazujú priaznivý vplyv omega-3 nenasýtených mastných kyselín na kardiovaskulárne zdravie. Zdrojom týchto látok je predovšetkým rybí olej získavaný z morských rýb, ktorý obsahuje účinné zložky EPA a DHA. Ako suchozemci konzumujeme morské ryby veľmi málo a nepravidelne, preto nášmu telu tieto potrebné látky chýbajú a sme viac ohrození ochorením srdca a ciev.

Čo sa v našej strave zmenilo?

Predovšetkým skladba prijímaných tukov. „Zdravé tuky“ prijímame v menšej miere než „nezdravé tuky“. Pritom práve „zdravé tuky“, medzi ktoré patrí rybí olej, pôsobia v tele proti „nezdravým tukom“. Dôležitý je aj pomer medzi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami (vyskytujú sa hlavne v rastlinách a rastlinných olejoch).

Zatiaľ čo pred 200 rokmi bol pomer medzi omega-3 a omega-6 v strave približne 1:1,5, teraz dosahuje nepriaznivé  hodnoty 1:10 až 1:40. Zrejme aj z tohto dôvodu sme viac vystavení riziku aterosklerózy, mozgových príhod, infarktu alebo diabetu. Obyvatelia vyspelých krajín, ako sú USA a západoeurópske štáty EÚ, si tieto riziká dobre uvedomujú, preto spotreba výživových doplnkov s obsahom omega-3 nenasýtených mastných kyselín v týchto oblastiach každoročne rastie až o desiatky percent.

Výsledky štúdií

V mnohých vedeckých štúdiách bolo preukázané, že omega-3 mastné kyseliny  majú priaznivý vplyv na srdce a cievy, pretože pomáhajú znížiť riziká kardiovaskulárnych úmrtí, srdcového zlyhania, srdcových arytmií, znižujú krvný tlak a zlepšujú funkciu tepien. Omega-3 mastné kyseliny mierne riedia krv a tým predchádzajú vzniku zrazenín a upchania ciev. Znižujú hladinu cholesterolu a zvyšujú priaznivo pôsobiaci „zdravý“ HDL cholesterol. Tým pomáhajú predchádzať ateroskleróze. Rovnako tak boli preukázané veľmi priaznivé účinky omega-3 mastných kyselín u diabetikov.

Komu omega-3 mastné kyseliny pomáhajú?

Deťom – zlepšujú príznaky súvisiace s hyperaktivitou, nedostatočným sústredením a schopnosťou učiť sa.

Ženám – pomáhajú  prekonať bolestivú menštruáciu.

Nastávajúcim a dojčiacim mamičkám – ako súčasť nervových vláken sú potrebné pre vývoj plodu a nervovej sústavy dieťaťa, čo má priaznivý vplyv na neskoršiu kvalitu mentálnych funkcií detí.

Seniorom – priaznivo pôsobia ako prevencia straty sluchu a zhoršujúceho  sa videnia. Rovnako tak zlepšujú mozgové funkcie – pamäť, mentálny výkon a myslenie.

Športovcom – zlepšujú niektoré výkonnostné parametre, napríklad kapacitu pľúc.

Všetkým – udržujú kardiovaskulárne zdravie. Sú tiež veľmi vhodné pre diabetikov a zlepšujú zdravie obličiek.