Nepokazte si dovolenku, alebo ako sa vyhnúť črevnej chrípke

Nepokazte si dovolenku, alebo ako sa vyhnúť črevnej chrípke

Publikované: 26.07.2018

Zobrazenie: 7

Chystáte sa do exotiky a tešíte sa okrem iného na to, že ochutnáte miestne špeciality? Kroťte svoje nadšenie. Stačí málo a vytúžená dovolenka s množstvom úžasných zážitkov sa razom premení na nočnú moru. 

Klíma, na ktorú nie ste zvyknutí, stres a únava z dlhého cestovania, dehydratácia a kontakt s cudzími baktériami – to všetko môže vyvolať nepríjemné hnačkové ochorenie, ktoré každoročne postihuje drvivú väčšinu cestovateľov. Najmä pokiaľ idete do krajiny, kde sa na hygienu príliš nehľadí...

Za črevnými problémami a bolesťami brucha stoja najčastejšie baktérie, na ktoré naše črevá nie sú zvyknuté, a preto si s nimi nevedia poradiť. A ako sa títo votrelci dostanú z tela? Veľmi jednoducho – prostredníctvom nápojov a potravín.

Na pitie i čistenie zubov používajte balenú vodu
Aby ste sa týmto problémom vyhli a nemuseli tráviť zaslúžené dni voľna na toalete, pri nákupe a konzumácii jedla sa dôsledne riaďte „pravidlom šiestich O“ – obchod, originál, otvoriť, olúpať, omyť, ovariť.
Veľké riziko predstavuje aj voda. Koľkokrát stačí jediný hlt a malér je na svete. Pite preto výhradne balenú vodu z obchodu a v reštauráciách trvajte na tom, aby obsluha otvorila fľašu s vodou priamo pred vami. Zabudnite aj na ľad – i ten sa predsa vyrába z vody. A balenú vodu používajte aj pri čistení zubov.

Zaobíďte sa bez dobrôt zo stánkov
Z jedál dávajte prednosť tepelne upraveným potravinám, ako sú pečené ryby a iné mäso, varená zelenina, hranolčeky a pod. Skúste nepodľahnúť pokušeniu ochutnávať delikatesy z pouličných stánkov a namiesto zmrzliny od miestneho predavača si radšej kúpte nanuk v supermarkete. Nie je to síce štýlové ani romantické, ale pre vaše trávenie je to rozhodne ten bezpečnejší variant. Obozretní buďte aj pri švédskych stoloch – potraviny tu môžu pokojne ležať aj niekoľko hodín. Pozor hlavne na vajíčka a šaláty s majonézou.
Dôležitá je, samozrejme, aj dôkladná hygiena – umývajte si ruky tak často, ako je to len možné. Minimálne pred jedlom a po návrate z prechádzky či toalety. Neumytými rukami si nikdy nesiahajte na tvár, zvlášť na ústa.

Zdravé črevá znamenajú aj lepšiu odolnosť
To, ako váš tráviaci trakt ustojí zmenu prostredia, z veľkej časti závisí od stavu vašej imunity. Viete, že prevažná väčšina imunitných buniek sídli v črevách? Tzv. črevný mikrobióm tvorí až 500 druhov baktérií v počte viac než 1014 mikroorganizmov. Základnou funkciou črevného imunitného systému je ochrana pred preniknutím patogénov do vnútorného prostredia. Okrem iného sa dá dobrý stav črevného mikrobiómu podporiť aj podávaním probiotík, živých mikroorganizmov, ktoré by mali byť prirodzenou súčasťou mikrobiálneho osídlenia každého jedinca. Probiotiká sa môžu dodať telu bežnou stravou (jogurt, kefír, cmar, kvasená kapusta, tempeh, miso, kimchi), prípadne aj pomocou výživových doplnkov, ktoré voľne dostanete v lekárňach a e-shopoch.