Kolagén – vyplňuje nielen pleť

Kolagén – vyplňuje nielen pleť

Publikované: 14.06.2018

Zobrazenie: 8

Slovo kolagén sa dnes často skloňuje najmä v súvislosti s rôznymi kozmetickými prípravkami a omladzujúcimi procedúrami. Táto vo vode nerozpustná vláknitá bielkovina totiž vypĺňa pokožku, zabezpečuje jej elasticitu a mladistvý vzhľad. Naše telo ju však obsahuje aj z iných dôvodov.

Mladá a pevná pokožka i silné vlasy a nechty obsahujú ešte dostatočné množstvo kolagénu, ale vekom jeho obsah prirodzene klesá. Táto látka je však aj prirodzenou súčasťou pohybového aparátu, kde tvorí základ spojivových tkanív – väzív, chrupiek a kostí.

Do jedálneho lístka zaraďte viac ovocia a zdravých tukov
Naše telo si kolagén vytvára samo. Pribúdajúcim vekom však táto jeho schopnosť klesá. To, že vám ubúda kolagén, poznáte veľmi skoro. Jeho nedostatok ovplyvňuje kvalitu chrupiek, šliach, väzív a kĺbových puzdier, ktorých opotrebenie následne vedie k degeneratívnym zmenám a vzniku bolesti. Tvorbe kolagénu však môžete napomôcť vhodnou stravou. Jeho produkciu podporuje napríklad vitamín C. Začnite každý deň pohárom vlažnej vody s citrónovou alebo limetkovou šťavou a do jedálneho lístka zaraďte väčší podiel ovocia a zeleniny (jahody, čierne ríbezle, červená paprika, brokolica, kapusta, ružičkový kel). A kde ešte nájdete kolagén? V morčacom mäse, teľacej pečeni, vaječnom bielku, sladkých zemiakoch (batáty), špenáte, vývaroch z kostí, ale aj v potravinách bohatých na síru, ktorá je dôležitá pre syntézu kolagénu. Zdrojom tohto stopového prvku sú hlavne živočíšne potraviny, ako je hovädzie mäso, vajcia, hydina či mliečne výrobky. Síru obsahuje aj cesnak, cibuľa, brokolica, kapusta alebo ružičkový kel.

Podporte zdravie svojich kĺbov komplexnou výživou
Existuje najmenej 27 rozdielnych druhov kolagénu. Kolagén I. typu, tzv. hydrolyzovaný je najviac zastúpeným kolagénom v ľudskom tele (nachádza sa napríklad v šľachách, koži alebo kostiach) a je bežnou súčasťou stravy. Kolagén II. typu, tzv. natívny nájdete hlavne vo vnútri chrupky. Tento typ kolagénu sa dá, naopak, veľmi ťažko získať zo stravy, pretože sa znehodnocuje tepelnou úpravou. Ak teda chcete podporiť stav svojho kĺbového aparátu, mali by ste telu pravidelne dodávať kĺbovú výživu, ktorá obsahuje kolagén I. typu a kolagén II. typu, ako aj vitamín C, ktorý prispieva k správnej tvorbe kolagénu v tele. Výživové doplnky obsahujúce komplex všetkých týchto významných látok si môžete voľne kúpiť v lekárňach a e-shope.