Ako prejsť po črevnej chrípke späť na bežnú stravu

Ako prejsť po črevnej chrípke späť na bežnú stravu

Publikované: 21.05.2018

Zobrazenie: 6719

Gastroenteritída obvykle netrvá dlho a vo väčšine prípadov nevyžaduje lekársku pomoc. Dokáže však človeka, ako sa patrí, potrápiť. 

Bolesti hlavy a svalov, zvýšená teplota, malátnosť a silná únava, nutkanie na vracanie, brušné kŕče alebo hnačky – to sú typické prejavy, ktoré sprevádzajú zápal žalúdka a čriev, ľudovo označovaný ako črevná chrípka. Na to, aby odzneli, stačí spravidla pár dní v pokoji, s diétou a dostatočným pitným režimom. Tým to však nekončí. Nasleduje proces zotavenia, ktorý trvá mnohokrát dlhšie než samotné ochorenie.

Organizmus je oslabený a vyčerpaný po prekonanej infekcii, a preto je nevyhnutné, aby návrat k bežnej strave prebiehal zvoľna a postupne. Ak sa už nemôžete dočkať, ako si po niekoľkých dňoch núteného pôstu konečne pochutnáte na pečenej kačici alebo iných dobrotách, radšej nech vás chuť rýchlo prejde.

Začnite suchármi a dusenou mrkvou
Prvé sústa by mali obsahovať len ľahko stráviteľné, netučné pokrmy, ktoré nedráždia žalúdok ani čreva. Vhodný je napríklad banán, dusená mrkva, jabĺčkový kompót, suchá ryža, piškóty, sucháre či suché staršie pečivo. Neskôr môžete pridať aj zemiakovú kašu, dusenú zeleninu alebo kúsok chudej šunky. To všetko ale iba v malých porciách – nebojte sa, od hladu neumriete! Jedzte pomaly, nehltajte a všetku potravu sa snažte v ústach dôkladne rozmeliť, aby ste žalúdku ušetrili prácu s trávením. Z nápojov sú vhodné čierne či bylinné čaje a čistá neperlivá voda.

Načas sa vyhnite cukru a laktóze
Niektorým potravinám by ste sa naopak mali úplne vyhnúť. Tým sa nemyslí len spomínaná kačica a podobné kalorické bomby, ale aj mliečne výrobky – obsiahnutú laktózu (mliečny cukor) by totiž vaše črevá nemuseli byť schopné dostatočne spracovať. Neurobíte chybu, keď na pár týždňov prejdete na konzumáciu produktov s nižším obsahom laktózy, ako sú napríklad kefíry, polotučné a plnotučné tvarohy, kyslá smotana alebo syr cottage. Na čas sa zrieknite aj sladkostí včítane sladených nápojov. Cukor dráždi oslabený žalúdok. Namiesto limonády skúste pohár vody s kúskom citróna alebo pomaranča. Rozhodne sa nesnažte nič urýchliť. Každý človek je iný. Niekomu stačí na zotavenie necelý týždeň, ďalší potrebuje štrnásť dní. Takže buďte trpezliví, vyhnete sa tak ďalším ťažkostiam.

Dodajte telu priateľské baktérie
Po prekonanej hnačke je významne narušená rovnováha črevných baktérií, preto je vhodné doplniť aj probiotiká, živé mikroorganizmy tvoriace prirodzenú súčasť vyváženej, správne fungujúcej črevnej mikroflóry, ktorá pokrýva črevnú sliznicu. Probiotiká môžete dodať telu prostredníctvom bežnej stravy: jogurty, cmar, kefír, kvasená kapusta a kvasená zelenina, fermentované sójové výrobky (miso, tempeh, natto), kórejský šalát kimčchi a niektoré druhy syrov (napríklad typu gouda, mozzarella alebo čedar). V lekárňach a e-shopoch si taktiež voľne môžete kúpiť výživové doplnky, ktoré obsahujú ideálnu kombináciu probiotických baktérií a kvasiniek. Ich súčasťou môžu byť aj fruktooligosacharidy, ktoré pôsobia ako potrava a zdroj energie pre „priateľské“ baktérie.