Zdravé črevá pomáhajú chudnúť

Zdravé črevá pomáhajú chudnúť

Publikované: 28.04.2018

Zobrazenie: 507

Pestrá a vyvážená strava ovplyvňuje naše črevá, o tom niet pochýb.

Zdravé črevá sú nielen dôležitou súčasťou správne fungujúceho tráviaceho traktu, ale aj sídlom obranyschopnosti (sídli tu totiž prevažná väčšina imunitných buniek), a v neposlednom rade majú vplyv aj na našu optimálnu váhu. Lenivé črevo, nepravidelné vyprázdňovanie či malabsorpcia (nedostatočné vstrebávanie) živín ovplyvňujú našu kondíciu, energetický metabolizmus i telesnú hmotnosť.

Črevo osídľuje črevná mikroflóra, ktorú tvorí až 500 druhov baktérií, ktoré dosahujú astronomický počet  1014. Tie majú za úlohu kolonizovať črevnú sliznicu, ktorá potom môže úspešne čeliť preniknutiu nežiaducich mikroorganizmov. Okrem toho produkujú aj látky, ktorými chránia samy seba. Tieto látky vytvárajú nepriaznivé prostredie pre cudzorodé baktérie, ktoré do ich kolónie nepatria. To všetko ale iba vtedy, ak majú vhodné životné podmienky a nachádzajú sa v črevách v dostatočnom množstve.

  • Ste zvyknutí jesť v rýchlosti?

Pokiaľ sa teda opakovane a neúspešne snažíte schudnúť, skúste sa zamyslieť nad skladbou svojho jedálneho lístka a aj nad niektorými návykmi. Mnoho ľudí má dnes napríklad vo zvyku obedovať v strese. Rýchlo zhltnú objednané jedlo a často ani poriadne nevedia, čo majú na tanieri, pretože v myšlienkach sú už späť v kancelárii pri rozrobenej práci. Treba si však uvedomiť, že trávenie a spracovanie potravy začína už v ústach. Preto je nutné každé sústo nielen poriadne nasliniť, ale aj mechanicky rozmeliť. Zle rozhryzená potrava môže byť príčinou zápchy, nadúvania alebo plynatosti, ale aj nedostatočnej absorpcie živín v črevách (čo môže v dlhodobom horizonte viesť k nedostatku niektorých vitamínov a minerálov). Snažte sa preto jesť pokiaľ možno bez náhlenia a v pokoji si vychutnajte každé sústo.

  •  Doplňte vlákninu a probiotiká

Pre zdravý jedálny lístok je dôležitá aj vláknina. Jej najbohatším zdrojom sú výrobky z celozrnných obilnín (celozrnné pečivo, celozrnná múka, knäckebrot, otruby, obilné vločky, müsli tyčinky, celozrnný kuskus, ryža natural, strukoviny, orechy, ovocie a zelenina). Pokiaľ však nie ste zvyknutí konzumovať väčšie množstvo vlákniny, zaraďujte ju do jedálneho lístka postupne a dbajte na pitný režim – na to, aby vláknina plnila správne svoju funkciu, potrebuje dostatok tekutín.
Stav črevnej mikroflóry môžete ovplyvniť aj konzumáciou potravín obsahujúcich živé baktérie: jogurt, kefír, tempeh, miso, kombucha, kimčchi, tradičný cmar. Veľmi bohatá na živé kultúry je aj kvasená kapusta – kapustná šťava sa tradične odporúča pri ťažkostiach s trávením.
Tieto živé baktérie, nazývané aj probiotiká, ktoré dokážu obnoviť rovnováhu črevnej mikroflóry, môžete dodať telu aj pomocou výživových doplnkov, ktoré sa dajú  voľne kúpiť v lekárňach a e-shopoch v rôznych formách. Súčasťou týchto prípravkov by mali byť aj fruktooligosacharidy, ktoré slúžia ako potrava a zdroj energie pre „priateľské“ baktérie. Sú zdrojom živín pre mikroflóru v hrubom čreve a umožňujú baktériám rýchlejšie osídľovať  sliznicu tráviaceho traktu.