Ako prežiť chladné počasie s boľavými kĺbmi

Ako prežiť chladné počasie s boľavými kĺbmi

Publikované: 24.04.2018

Zobrazenie: 52

Chladné mesiace sú obávaným obdobím pre tých, ktorí trpia reumatoidnou artritídou.

Bolesti kĺbov sa totiž v tomto čase môžu výrazne zhoršovať (astronomicky je síce už jar, ale slniečko ešte príliš nehreje). Na vine je hlavne chlad a nedostatok pohybu.

Nízke teploty ovplyvňujú citlivosť nervových vláken v kĺbovom puzdre, takže s príchodom zimy sa bolestivé prejavy stupňujú. Ak k tomu pripočítame zníženú fyzickú aktivitu, zvýšený príjem energeticky výdatných jedál a s tým súvisiacu nadváhu, je jasné, že táto „konštelácia“ kĺbom neprospieva. Preto by sme sa mali o kĺby v tomto období  viac starať – pomôžu bylinné prostriedky, vitamíny a nesmieme zabúdať ani na niektoré dôležité živiny.

Od bolesti uľaví  zázvorový obklad

Určite ste si niekedy varili zázvorový čaj. Koreň zázvoru sa však dá využiť aj zvonka. Už naši predkovia vedeli, že na boľavé kĺby pôsobí priam zázračne. Obsiahnutý gingerol má veľmi silné protizápalové účinky, takže sa dá využiť aj v boji proti reumatizmu a pri akejkoľvek bolesti kĺbov. Postup je ľahký – asi 2 centimetre zázvorového koreňa nastrúhajte najemno, zabaľte do kúska gázy a priložte na postihnuté miesto. Potom ešte previažte šatkou alebo obvínadlom, aby vám obklad neskĺzol. Asi po hodine pocítite, ako sa tkanivá naspodku intenzívne prekrvujú a zahrievajú. Zábal nechajte pôsobiť cez noc. Opakujte niekoľko dní – tak dlho, kým sa bolesť nezmierni  alebo úplne neodznie.

Pomôže aj citrón a jablčný ocot

Vynikajúcim pomocníkom je aj citrón. Kyselina citrónová totiž pomáha rozpúšťať kryštáliky kyseliny močovej, ktoré sa ako ostré ihličky zabodávajú do kĺbov a spôsobujú často až neznesiteľnú bolesť. Vyrobte si obklad. Citrón narežte na plátky a vložte do kusa gázy. Tú potom zviažte, ponorte na niekoľko minút do olivového oleja a priložte na bolestivé miesto. Nechajte pôsobiť asi 10 minút. Obklad meňte dvakrát denne.

Vyhnať z kĺbov kyselinu močovú môžete aj pomocou zeleninových štiav. Vložte do odšťavovača 2 plátky zeleru, šalátovú uhorku pokrájanú na kúsky, polovicu citróna (bez šupky) a asi 2 centimetre zázvorového koreňa. Hotovú šťavu popíjajte podľa závažnosti ťažkostí 1 – 3-krát denne. Podobné účinky má aj jablčný ocot – rozrieďte 1 čajovú lyžičku jablčného octu v 200 ml vody a pite dvakrát denne.

Máte radi ananás? Toto obľúbené tropické ovocie obsahuje enzým bromelaín, ktorý má silné protizápalové účinky a okrem toho tíši bolesť. Konzumujte denne 100 – 200 gramov čerstvého ananásu (nie toho z plechovky) alebo ananásovej šťavy.

Pružnosť kĺbov ovplyvňuje stav chrupaviek

Látkou, ktorá z veľkej časti tvorí pre kĺby bezpodmienečne potrebnú chrupavku, je kolagén – základná bielkovina spojivových tkanív. Chrupavka, teda pružný obal kĺbu, ktorý ho obklopuje, chráni, zmierňuje otrasy a umožňuje bezbolestný pohyb, je tejto nenápadnej látky doslova plná. Okrem toho kolagén obsahujú aj ďalšie spojivové tkanivá, napr. pokožky, vlasov, nechtov i zubov. Existuje najmenej 27 rozdielnych druhov kolagénu. Kolagén typu I, tzv. hydrolyzovaný kolagén, je najhojnejšie sa vyskytujúci kolagén v ľudskom tele a nachádza sa napríklad v šľachách, koži alebo kostiach a je bežnou súčasťou stravy, napríklad v želatíne. Kolagén typu II, tzv. natívny, nájdete hlavne vo vnútri chrupavky. Natívny kolagén je naopak veľmi obťažné zo stravy získať, pretože je degradovaný akoukoľvek tepelnou úpravou. Dávky natívneho kolagénu typu II, ktoré sa odporúčajú, sú výrazne nižšie než odporúčané vysoké dávky hydrolyzovaného kolagénu typu I. Práve preto, aký vzácny a preferovaný je tento kolagén typu I, je dôležité získavať ho aj z iných zdrojov ako len z potravy. Kolagén si naše telo vytvára samo. S pribúdajúcim vekom však táto schopnosť klesá, čo najviac pociťujeme práve na svojich kĺboch.  Chrupavka postupne stráca pevnosť a pružnosť a neskôr môže dôjsť až k jej trvalému poškodeniu, čo sprevádzajú komplikácie a bolestivosť pri pohybe.

Pokiaľ si teda chceme udržať zdravé a ohybné kĺby čo najdlhšie, mali by sme telu pravidelne dodávať kĺbovú výživu obsahujúcu kolagén I. typu, kolagén II. typu a vitamín C, ktorý prispieva k správnej tvorbe kolagénu v tele. V lekárňach a e-shopoch voľne dostanete kúpiť výživové doplnky, ktoré obsahujú komplex všetkých týchto látok.

Bolia  vás kĺby? Vieme, čo ich vráti do kondície!
23.01.2018

Bolia vás kĺby? Vieme, čo ich vráti do kondície!

Základom starostlivosti o kĺby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Najlepšie taký, pri ktorom sa vyvarujete prudkých a rýchlych pohybov alebo nadmernej záťaže. Skúste napríklad nordic walking. Je vhodný aj v zime. 

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 18
Čo jesť, aby boli vaše kĺby zdravé?
12.05.2016

Čo jesť, aby boli vaše kĺby zdravé?

Pokiaľ nechcete, aby vás trápili problémy s kĺbmi, zvoľte si pestrý jedálny lístok. Zaraďte vitamín C, doplňte kolagén. So všetkým vám pomôžu aj výživové doplnky.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 3710