Podporte rekonvalescenciu správnou výživou

Podporte rekonvalescenciu správnou výživou

Publikované: 28.03.2018

Zobrazenie: 0

Každý úraz alebo operácia predstavujú pre telo nadmernú záťaž, čo je aj dôvod, prečo dopyt organizmu po živinách v tomto čase vzrastie podľa závažnosti o 15 – 50 percent.

Aby sme sa čo najskôr zotavili, treba prispôsobiť týmto zvýšeným nárokom životosprávu. Proces návratu organizmu do normálu môže podporiť aj správna výživa s dostatkom potrebných minerálov a vitamínov.

Pre zdarné hojenie je potrebné, aby telo malo k dispozícii, pokiaľ sa dá, dostatok podporných prostriedkov (bielkoviny, vitamíny, minerály atď.) vo vyváženom pomere. Pocit celkového vyčerpania pomôže zmierniť napríklad ananás (ale iba čerstvý, nie kompót), ktorý je bohatý na ovocné cukry a enzýmy. Pre kvalitné zotavenie je veľmi dôležitý vitamín C, ktorý hrá kľúčovú úlohu pri syntéze kolagénu, čo je základná bielkovina spojivových tkanív, bezpodmienečne nutná pre naše kĺby, svaly, šľachy, väzy, kosti, ale aj cievy. Najviac vitamínu C obsahujú šípky, rakytník, čierne ríbezle, červená paprika a citrusové plody.

Ležiacim pacientom doplňujte bielkoviny

Zároveň treba dbať na dostatočný príjem niektorých minerálov, napr. železa, zinku, mangánu, horčíka a vápnika. Vysoký podiel horčíka a vápnika nájdete v mandliach a maku. Zinok a železo obsahuje hovädzie a jahniace mäso, pečeň, vaječný žĺtok, tekvicové semienka, nepražené kakao. Prirodzeným zdrojom mangánu sú orechy, obilniny (nemletá pšenica, nelúpaná ryža, celozrnné pečivo, ovsená kaša), strukoviny (fazuľa, hrášok), špenát, čučoriedky a aj už spomínaný ananás. Ak hrozí strata svalovej hmoty (u pacientov dlhodobo upútaných na lôžko), je dobré zvýšiť príjem bielkovín a zdravých tukov (vajcia, tvaroh, kuracie a morčacie prsia, chudé hovädzie mäso, ryby, grécky jogurt, mlieko, šošovica, ružičkový kel, ľanové semienka, sójové bôby atď.).

Pri nechutenstve vyskúšajte smoothie

Niektorí pacienti môžu trpieť nechutenstvom. V takom prípade sa dá využiť domáce smoothie - napríklad s banánom, mandľovým alebo makovým mliekom, jogurtom, tvarohom, medom, vlašskými orechmi, konopnými semienkami a štipkou škorice. Okrem potrebných bielkovín a sacharidov tak dodáte organizmu aj látky, ktoré majú vplyv na správnu regeneráciu a udržujú telo v kondícii.

Počas rekonvalescencie je taktiež nutné zdržať sa konzumácie alkoholu, ktorý spomaľuje hojenie, a pri nedostatku pohybu môže navyše prispievať k rýchlejšej strate svalovej hmoty.
Pokiaľ chcete komplexne podporiť proces rekonvalescencie, môžete využiť aj kvalitné výživové doplnky s obsahom vitamínov a minerálov, ktoré pomáhajú udržať zdravé kosti (vápnik), prispievajú k normálnej funkcii svalov (horčík), chránia bunky pred oxidatívnym stresom (zinok) a podporujú imunitný systém (vitamín D). Tieto prípravky si môžete voľne zakúpiť v lekárňach alebo e-shopoch.