Podporte imunitu detí darmi z prírody

Podporte imunitu detí darmi z prírody

Publikované: 17.03.2020

Zobrazenie: 259

Aj u vás je zima tradične obdobím maródovania? Podobnú skúsenosť má väčšina mamičiek detí predškolského a školského veku, ktoré každú chvíľu chytia nejakú virózu. Čo robiť pre to, aby vaše deti neboli tak často choré? Podporte ich odolnosť prostriedkami, ktoré nájdete v prírode.

Základom všetkého je správna hygiena a v období chrípok to platí dvojnásobne. Naučte svoje dieťa, aby si umývalo ruky nielen po každej návšteve toalety, ale aj keď príde zo škôlky, z prechádzky alebo napríklad od lekára. Jednoducho povedané – vždy, keď sa predtým pohybovalo na miestach, kde je veľa ľudí. Praktickou pomôckou sú aj antibakteriálne gély, ktoré môžete použiť v prípade, že nemáte možnosť si ruky umyť.

Nepreháňajte to s obliekaním

Patríte medzi starostlivé mamičky, ktoré dieťa pred každou prechádzkou dôkladne naobliekajú z obavy, aby neprechladlo? Tým jeho imunite nijako neprospejete, práve naopak. Nenechajte sa zmiasť chladnými rúčkami. Skutočnú teplotu telíčka zistíte tak, že dieťaťu siahnete na predlaktie, hrudník či zátylok. Zvlášť u starších detí to s obliekaním nepreháňajte. Vonku väčšinou nepostoja a neustále pobehujú, takže sa ľahko zahrejú aj samy. Dieťa by malo mať maximálne o jednu spodnú vrstvu odevu viac než dospelý.

Choďte čo najčastejšie na vzduch

Využite každú príležitosť na to, aby ste s dieťaťom vyrazili na čerstvý vzduch. Že práve prší alebo sneží? Tým lepšie. Chladné počasie jeho imunitný systém ešte viac utuží (samozrejme, s výnimkou silných mrazov, keď teplota klesne pod mínus 10 stupňov Celzia). Odborníci odporúčajú stráviť pohybom vonku minimálne 3 hodiny denne. Čerstvý vzduch doprajte dieťaťu aj doma. Poznáte pojem „vzdušný kúpeľ“? Ide o prirodzené otužovanie vzduchom, ktoré sa dá robiť rôznymi spôsobmi. Napríklad skôr ako večer posadíte dieťa do vane, nechajte ho chvíľu pobehovať vyzlečené. Medzitým si môže povedzme upratať hračky v izbe.

Vyskúšajte otužovanie vodou

Veľmi účinným spôsobom, ako posilniť imunitu, je otužovanie vodou. Musíte ísť však na to zvoľna, aby ste dieťa neodradili. Zo začiatku ho umývajte špongiou namočenou v príjemne vlažnej vode a každý deň postupne znižujte teplotu, až sa dostanete na 20 stupňov Celzia. Za 4 – 8 týždňov, podľa toho, ako bude dieťa reagovať, môžete vyskúšať sprchovanie. Zakaždým najprv umyte nôžky a až potom prejdite na celé telo. Doba sprchovania by nemala presiahnuť 2 minúty.

Vyberte sa spolu do sauny

Spoločne môžete zájsť tiež do sauny, ale majte na pamäti, že doba saunovania je u detí výrazne kratšia než u dospelých, nanajvýš 3 – 5 minút. To isté platí o teplote, ktorá by sa mala pohybovať maximálne okolo 60 stupňov Celzia (ideálne sú v tomto ohľade infrasauny). Aj ochladzovanie by malo byť jemné a nenásilné. Rozhodne s dieťaťom nechoďte do ľadového bazéna – ochladenie pod vlažnou sprchou bohato stačí. Pri sprchovaní vynechajte hlavičku a zátylok.

Dopĺňajte „céčko“ a ďalšie vitamíny

V priebehu chrípkových období odborníci odporúčajú zvýšiť príjem vitamínu C, ktorý funguje ako dôležitý antioxidant a prispieva k správnej funkcii imunitného systému. Zaveďte si malý ranný rituál a každý deň, hneď po prebudení vypite pohár vlažnej vody s čerstvou citrónovou šťavou. Pokiaľ by tento nápoj bol pre dieťa príliš kyslý, môžete pridať lyžičku medu. Bohatou prírodnou zásobárňou vitamínu C sú šípky, papája, kiwi, brokolica, červená paprika, kapusta, ružičkový kel, medvedí cesnak alebo žerucha.

Významnú úlohu vo fungovaní imunity hrá aj vitamín D, ktorý prirodzene čerpáme zo slnečného žiarenia, pričom v zime jeho hladina v organizme s ubúdajúcim slnečným svitom klesá. Jeho zdrojom môžu byť aj niektoré potraviny, ako napr. losos, sardinky, olej z tresčej pečene, krevety alebo vaječné žĺtky (najlepšie od sliepok chovaných vo voľnom výbehu).

K podpore imunity prispievajú aj ďalšie živiny, ako je zinok, selén, kyselina listová, železo či niektoré vitamíny skupiny B. Vhodné je v období, ktoré kladie na imunitný systém zvýšené nároky, pridať aj extrakty z osvedčených bylín, ktoré sa na podporu imunity tradične používajú už po stáročia (napríklad echinacea, čierna baza, šípky...).

Ak chcete komplexne podporiť imunitu a zdravý vývoj svojich detí, môžete využiť kvalitné multivitamínové výživové doplnky v podobe cmúľacích tabliet, želatínových cukríkov alebo lahodných sirupov v atraktívnych ovocných príchutiach. Voľne ich dostanete v lekárňach alebo e-shopoch.