9 tipov, ktoré pomôžu udržať krvný tlak

9 tipov, ktoré pomôžu udržať krvný tlak

Publikované: 28.01.2018

Zobrazenie: 572

Hypertenzia vie byť veľmi zákerná. Príznaky sú spočiatku mierne, takže ich človek väčšinou nerieši, pretože sa cíti zdravý. Postupne sa však zhoršujú a môžu poškodiť niektoré orgány. Čo tak radšej začať so zmenou životosprávy?

1. Strážte si optimálnu váhu

Nadváha a obezita zaťažujú krvný obeh a tlak má potom tendenciu stúpať. To však neznamená, že začnete držať hladovku alebo sa vrhnete na nejakú drastickú diétu – 1 kilogram za mesiac úplne stačí. Postupujte zvoľna a pomaly, aby bol pre vás nový režim únosný. Uvidíte, že váš tlak sa časom upraví (napr. pri znížení hmotnosti o 5 kg dochádza k poklesu tlaku o viac ako 10 mmHg).

2. Odneste zo stola soľničku

Ľudia si často automaticky solia jedlo bez toho, aby ho predtým ochutnali, a to len preto, že majú poruke soľničku. Skúste denne vystačiť s menším množstvom soli, než aké sa vojde na 1 čajovú lyžičku (cca 5 gramov). A snažte sa, pokiaľ je to možné, vyhýbať presoleným potravinám, ako sú údeniny, čipsy alebo slané oriešky. Pokiaľ ide o obsah soli, medzi jednoznačných rekordmanov patrí pršút (aj prosciutto – sušená bravčová šunka), bryndzové oplátky a sleďové filety.

3. Skoncujte s nikotínom

Keď prestanete fajčiť, ušetríte tým nielen slušnú sumu peňazí, ale predovšetkým svoje pľúca, srdce a cievy. Zlepší sa tak celkové prekrvenie tela a zníži sa riziko vzniku infarktu, mŕtvice či nádorových ochorení.

4. Obmedzte alkohol

Denne by ste si mali dopriať maximálne dva deci vína alebo malé pivo, čo platí nielen pre ženy. Dajte si pozor aj na nárazovú konzumáciu väčšieho množstva alkoholu (napríklad na večierkoch a oslavách), ktorá silne zaťažuje mozgové a srdcové cievy.

5. Nestresujte sa

To sa ľahko povie, ale ťažšie urobí. Občasnému stresu sa neubráni nikto z nás. Pokiaľ sa však vypäté situácie opakujú príliš často (alebo dokonca denne), srdce je nútené pracovať vo vyššom tempe, zrýchľuje sa krvný obeh a tlak postupne narastá. Naučte sa relaxovať, choďte sa prejsť na čerstvý vzduch, robte veci, ktoré vás bavia... Proste sa odreagujte.

6. Zaraďte ryby

Ideálne dvakrát týždenne. Sú totiž prirodzeným zdrojom omega-3 nenasýtených mastných kyselín, ktoré priaznivo ovplyvňujú zdravie srdca, rozvádzajúceho krv cievami po tele (najlepší je losos, sardinka, sleď, makrela, pstruh alebo kapor).

7. Choďte viac pešo

Každý človek by sa mal minimálne 3 – 4-krát do týždňa venovať nejakej fyzickej aktivite, a to aspoň 30 – 45 minút. Najlepšia je svižná chôdza, plávanie, jazda na bicykli alebo beh. Pravidelná aeróbna záťaž prospieva srdcu a cievam.

8. Pite hodne tekutín

Ľudské telo i krv tvorí z veľkej časti voda. Voda funguje ako transportná kvapalina a pomáha rozvádzať živiny i elektrolyty po tele – z buniek a do buniek. Nedostatok tekutín narušuje túto elektrolytickú rovnováhu dôležitú pre správny tlak krvi a nepriaznivo zahusťuje krv, čo zaťažuje celý cievny systém. Vyvarujte sa nápojov s vysokým obsahom sodíka (niektoré minerálne vody). Voda, nesladené bylinné čaje či hodne zriedené ovocné šťavy vás budú ideálne hydratovať po celý deň.

9. Majte cukor pod kontrolou

Zvýšená hladina krvného cukru prispieva k radu srdcovo-cievnych komplikácií a je spojená so zvýšeným krvným tlakom. Preto je dôležité dbať aj na optimálnu hladinu glykémie – napríklad i tým, že zaradíte do svojej stravy užívanie výživových doplnkov s extraktom zo škorice, ktoré pomáhajú udržovať zdravú hladinu cukru v krvi. Tieto doplnky si môžete kúpiť v lekárňach alebo v e-shope.