Škorica – cukor pod kontrolou

Škorica – cukor pod kontrolou

Publikované: 20.12.2017

Zobrazenie: 139

Obľúbené aromatické korenie, ktoré radi  pridávame do štrúdle a vianočných cukroviniek, má oveľa väčší potenciál, než mnohí z nás vôbec tušia. Jeho všestranné účinky sú známe už celé stáročia. Najnovšie štúdie potvrdili, že škorica je i nádejným podporným prostriedkom na udržanie zdravej hladiny cukru. Dávajte si pozor na hladinu cukru v krvi.

V ČR trpí diabetom takmer desatina populácie a každý rok pribúda zhruba 10 000 ďalších prípadov. Omnoho častejšie ide o cukrovku druhého typu, na ktorú sa lieči približne 800 000 ľudí. Riziko sa pritom netýka len tých, ktorí majú túto chorobu v rodine. Diabetes 2. typu totiž úzko súvisí so životným štýlom chorého a pokiaľ sa adekvátne nelieči, môže spôsobiť závažné poškodenie niektorých tkanív a orgánov (to sa týka hlavne očí, obličiek, ciev a periférnych nervov).
 

Vysoká hodnota glykémie dlhodobo škodí

Jej včasnému odhaleniu často bráni fakt, že hyperglykémia nebolí. Z dlhodobého hľadiska má však vysoká hodnota glykémie negatívny vplyv na telo. Ide o  tzv. špecifické komplikácie diabetu, ktorých vznik je úzko spojený s hyperglykémiou; následne potom vznikajú problémy kardiovaskulárne, lebo hyperglykémia výrazne urýchľuje aterosklerózu a tak postihuje  cievy a srdce. Pri pravidelných kontrolách u lekára, ktoré by mali u rizikových pacientov prebiehať minimálne dvakrát ročne, je z krvi stanovený parameter HbA1c, známy aj ako glykovaný hemoglobín (dlhý cukor – zdravý človek má mať hodnoty HbA1C medzi 20 – 42 mmol/mol). Z neho sa dá odvodiť, aká bola priemerná hodnota glykémie v posledných 3 mesiacoch.

Medzi rizikové faktory rozvoja diabetu patrí vek, výskyt ochorenia v rodine, zvýšená hladina tukov v krvi, zvýšený krvný tlak, nedostatok pohybu, fajčenie, nesprávny životný štýl, nezdravý jedálny lístok a predovšetkým nadváha.
 

Ako udržať  hladinu cukru v optimálnych medziach

Pre optimálnu hladinu glykémie je dôležitá stredne intenzívna aeróbna záťaž, pravidelná strava i jej vhodná skladba. Zamerať by ste sa mali na komplexné sacharidy, dostatočný prísun kvalitných bielkovín a telu prospešných tukov. Rovnako dôležitá je pestrosť a kvalita stravy, ktorá zaručí prísun všetkých potrebných živín.

Vhodné je tiež zahrnúť do bežného jedálneho lístka škoricu. Výborne sa hodí do rôznych dezertov a múčnikov, ale aj ryžových či obilných kaší alebo do cukroviniek. Používa sa pri zaváraní ovocia a výborne chutí v rajčinovej omáčke alebo polievke. Bez škorice sa neobíde ani vianočný punč a pečené čaje, ktoré sú ako stvorené pre chladné mesiace. Škorica má totiž silné zahrievacie účinky, a po čom inom prahne v zime naše telo viac ako po teple?

Diabetici alebo ľudia, ktorí sa nachádzajú v štádiu tzv. prediabetu (stav, keď je hladina krvného cukru vyššia než normálne, ale nie je ešte natoľko vysoká, aby sa dalo hovoriť o cukrovke 2. typu), môžu ako súčasť diétneho režimu a ďalších opatrení užívať aj výživové doplnky s extraktom zo škorice a s ďalšími látkami (ako je napríklad chróm), ktoré pomáhajú udržovať zdravú hladinu cukru v krvi,. Tieto doplnky si dajú zakúpiť v lekárňach, ale aj na e-shope.

Aj s chorým srdcom sa dá aktívne žiť
07.01.2018

Aj s chorým srdcom sa dá aktívne žiť

Srdce je sval, a preto potrebuje pravidelne trénovať. Myslíte si, že kardiaci nemôžu športovať? Omyl! Hneď ako  lekár zistí, že máte problémy so srdcom, odporučí vám okrem iného vhodný pohyb. Dobrá správa je, že sa doň započítavajú aj intímne radovánky.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 362
Med a rakytník – spojenci vašej imunity
21.01.2018

Med a rakytník – spojenci vašej imunity

Väčšina ľudí okolo vás smrká a kašle, v práci zaľahla polovica vašich kolegov a vy nemáte ďaleko k tomu, aby ste ich nasledovali... Najvyšší čas siahnuť po osvedčených prírodných prostriedkoch.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 464