Aktívny a príjemný pohyb v každom veku

Aktívny a príjemný pohyb v každom veku

Publikované: 15.12.2017

Zobrazenie: 23

Dodajte svojim kĺbom správne vitamíny.

Aby sme  na jeseň podporili našu imunitu, pravidelne doplňujeme niektoré dôležité vitamíny, predovšetkým vitamín C. S príchodom chladnejších mesiacov však nie je pod tlakom len naša imunita, ale aj kĺby, pre ktoré je práve tento vitamín veľmi podstatný.

Dostatok vitamínu C (kyseliny askorbovej) je totiž podmienkou toho, aby naše telo produkovalo kolagén. Kolagénové vlákna sú hlavnou zložkou nielen kože, ale aj kostí, väzív, šliach a chrupaviek. Pokiaľ je vitamínu C v organizme málo, kolagén, ktorý následne vzniká, nie je dostatočne stabilný a dokonale formovaný, čo môže viesť k rýchlejšiemu opotrebeniu. Kyselina askorbová tak nepriamo prispieva k správnemu formovaniu kostí a chrupaviek bohatých na kolagén, a tým pomáha aj udržať chrupavky a kosti, ktoré kĺby tvoria, v dobrej kondícii.

Kĺby potrebujú mazanie

Vitamín C je známy aj ako mimoriadne silný antioxidant – to znamená látka, ktorá obmedzuje aktivitu voľných radikálov a chráni tak bunky pred oxidačným stresom. Voľné radikály vznikajú v našom organizme ako vedľajší produkt metabolických procesov v bunkách a taktiež na nás útočia zo znečisteného životného prostredia. Vysoká koncentrácia voľných radikálov je spájaná s výskytom niektorých ochorení (napr. cukrovka, srdcové choroby či chronické zápaly) a je príčinou opotrebenia buniek organizmu, ktoré sprevádza starnutie. Okrem iného môžu voľné radikály pôsobiť aj na bunky tzv. synoviálnej membrány, ktorá je súčasťou kĺbového puzdra.

Vo vnútri tejto membrány sa nachádza synoviálna tekutina – dôležité kĺbové mazivo umožňujúce kĺbom normálnu pohyblivosť. Pokiaľ dôjde k narušeniu membrány, táto tekutina začne unikať. Voľné radikály môžu pôsobiť aj na bunky kĺbovej chrupavky, ktorá sa s vekom stáva menej pružnou. To všetko vo finále vedie k tomu, že sa kĺbové hlavice o seba navzájom otierajú, čo spôsobuje komplikovaný pohyb a ďalšie nepríjemné prejavy.

Skúste šípky a kĺbovú výživu

Prirodzeným zdrojom kyseliny askorbovej je ovocie a zelenina, hlavne citrusové plody, jahody, čierne ríbezle, paprika (obzvlášť tá červená), kapusta, rajčiny, brokolica, ružičkový kel. Vitamín C je aj jednou z prvých látok, ktoré sa tvoria v klíčiacom semene. Jednoznačným favoritom sú však šípky – v 100 g dužiny ukrývajú 200 – 500 mg vitamínu C, čo je takmer desaťnásobok množstva, ktoré majú citróny.

V prípade, že sa chcete o svoje kĺby aktívne starať, vhodnou voľbou sú aj výživové doplnky, ktoré okrem vitamínu C obsahujú aj ďalšie látky, ako napr. kolagén, glukózamín alebo chondroitín, čo sú základné stavebné zložky kĺbovej chrupavky a ďalších spojivových tkanív. Výživové doplnky s kĺbovou výživou zakúpite voľne v lekárňach aj na e-shope.

Bolia  vás kĺby? Vieme, čo ich vráti do kondície!
23.01.2018

Bolia vás kĺby? Vieme, čo ich vráti do kondície!

Základom starostlivosti o kĺby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Najlepšie taký, pri ktorom sa vyvarujete prudkých a rýchlych pohybov alebo nadmernej záťaže. Skúste napríklad nordic walking. Je vhodný aj v zime. 

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 18
Ako prežiť chladné počasie s boľavými kĺbmi
24.04.2018

Ako prežiť chladné počasie s boľavými kĺbmi

Chladné mesiace sú obávaným obdobím pre tých, ktorí trpia reumatoidnou artritídou.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 52