Tipy, ako celoročne podporovať  detskú imunitu

Tipy, ako celoročne podporovať detskú imunitu

Publikované: 18.09.2016

Zobrazenie: 71

Ako sa postarať o to, aby vaše dieťa prečkalo chladné dni zdravé, usmievavé a bez vreckovky pri nose? Podporujte celoročne jeho imunitu. Poradíme vám, ako na to.

Imunitný systém je nevyhnutný pre dobré zdravie. Ľudské telo sa vďaka nemu dokáže brániť najrôznejším baktériám a vírusom, ktoré na nás zo všetkých strán útočia. Chúlostivý detský organizmus, jeho ochrana a podpora v správnom vývoji, to je téma, ktorá zaujíma hádam každého rodiča. Rovnako tak detský imunitný systém – ako funguje, nakoľko je vyvinutý po narodení a v ranom detskom veku, ako ho môžeme udržať v chode alebo podporiť... Klub zdravia Walmark ponúka celý rad výživových doplnkov na podporu správnej funkcie imunitného systému, a to nielen u detí. 

Detská imunita sa delí na imunitu vrodenú, ktorá chráni organizmus po pôrode, keď sa dieťa po prvýkrát stretáva s mikroorganizmami prostredia mimo tela matky, a táto imunita má vplyv na imunitu získanú (tvorba protilátok), ktorá sa vytvára neskôr. Dieťa sa v ranom a predškolskom veku stretne s mnohými vírusmi, na ktoré telo nebude pripravené a organizmus na ne zareaguje vytvorením vlastných obranných protilátok, čím sa posilní celkový imunitný systém dieťaťa. 

Raný dojčenský vek 0 – 12 mesiacov

  • V ideálnom prípade je základom stravy počas celého tohto obdobia dojčenie. Prirodzenou výživou dojčaťa je materské mlieko, ktoré zabezpečuje rast, vývoj a odovzdanie prvých protilátok od matky dieťaťu v prvých šiestich mesiacoch života bez nutnosti podávania inej stravy.
     
  • Už v tomto ranom veku môžeme začať obohacovať jeho stravu kvapkami vitamínu D3. Ten je podstatný pre aktiváciu imunitného systému, ale aj pre správny vývin detského kostrového systému.

Batoľatá 1 rok – 3 roky

  • Jesť dostatok ovocia, zeleniny a mliečnych výrobkov.
  • Sledovať reakciu dieťaťa pri konzumácii nových potravín alebo liekov a v prípade možnej alergie sa obrátiť na lekára.
  • Dostatočná fyzická aktivita primeraná veku dieťaťa, nepreťažovanie organizmu bezprostredne po chorobe. 
  • Každodenný pobyt s deťmi vonku, ideálne za každého počasia.
  • Dostatočný spánok.
  • Správne hygienické návyky (umývanie rúk po príchode zvonku a pred jedlom).
     
  • Ponechať dieťaťu prirodzený kontakt s cudzorodými látkami, aby na ne mohol zareagovať jeho imunitný systém a začal si „vytvárať protilátky" (kontakt so zvieratami, detský kolektív, hra v prírode...). 

Stravu môžete rozšíriť ešte o ďalšie produkty a doplnky.

Tekvicové semienka – sú kvalitným zdrojom prírodného zinku, ktorý je pre funkciu celého radu orgánov i celého organizmu nenahraditeľný; udržuje imunitný systém v správnom stave a chráni organizmus a jeho bunky pred oxidatívnym stresom.

Semienka v bezpečnej forme, ktorá nedusia, napríklad mlieka zo semien niektorých rastlín, sú dobrým zdrojom mnohých minerálnych látok. Napríklad tekvicové semienka sú kvalitným zdrojom prírodného zinku, ktorý udržuje imunitný systém v správnom stave a chráni organizmus a jeho bunky pred oxidatívnym stresom. Mak a makové mlieko zasa obsahujú množstvo vápnika na vývoj detských kostí. Sezam je pre zmenu bohatým zdrojom selénu, ktorý má v imunitnom systéme tiež dôležitú úlohu. Slnečnicové semienka zasa obsahujú množstvo vitamínov skupiny B, kyselinu listovú, pyridoxín a B12, ktoré sa označujú aj ako látky udržujúce imunitný systém v jeho správnom stave. Ľanový olej a ľanové semienka – obsahujú omega-3 nenasýtené mastné kyseliny.

Šípky – obsahujú rad dôležitých látok. Najdôležitejší je vysoký obsah vitamínu C. Vitamín C podporuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu, je dôležitý pre deti v období intenzívneho rastu pre svoj vplyv na kosti, zuby a chrupavky. Šípky obsahujú aj ďalšie vitamíny – A, K a vitamíny skupiny B. Šípky sa už tradične používajú na zabezpečenie správnej funkcie imunitného systému, dýchacích ciest a tiež ako antioxidant.

Betaglukány sú polysacharidy vyskytujúce sa prirodzene v niektorých hubách, ovocí, obilninách a kvasniciach ako pivovarských, tak aj pekárskych. V tele sa betaglukány viažu na bunky imunitného systému.

Dieťa 3 roky a vyššie

V tomto veku už môžeme do stravy bez obáv zaradiť aj niektoré bylinné extrakty.

  • Vhodný je napríklad výťažok z rastliny echinacea, ktorá podporuje imunitný systém a imunitnú reakciu organizmu a udržuje dobrý stav respiračného systému.
     
  • Baza čierna – jej plody a kvet sa už tradične v bylinárstve užívajú aj na podporu imunity, ako čistiaca bylina a ochrana pred voľnými radikálmi, teda antioxidant. 

Doplniť stravu môžete tiež Marťanky vo forme tabliet či gumových cukríkov vhodných už od 3 rokov, alebo vo forme sirupu, ktorý je vhodný pre deti už od 1 roka.