Jeden za všetkých - všetci za Walmark

Jeden za všetkých - všetci za Walmark

Publikované: 21.10.2015

Zobrazenie: 1

Traja mušketieri boli v skutočnosti tiež štyria – ako bratia Walachovci. Majiteľov Walmarku – Mariusza, Valdemara a Adama (aj ich štvrtého brata Janusza, ktorý im na začiatku podnikania pomáhal) – však spája so slávnymi rytiermi oveľa viac. Predovšetkým čestnosť, odvaha a schopnosť vždy ťahať za jeden povraz. Vďaka týmto vlastnostiam a potrebnej dávke šťastia vybudovali v priebehu 25 rokov z Walmarku jednu z najúspešnejších farmaceutických firiem v strednej a východnej Európe.

Rozhovor s majiteli Walmark

Spoločnosť Walmark vznikla 30. júla 1990. Málokto však vie, že spočiatku sa zaoberala obchodovaním s výpočtovou technikou. Aké boli začiatky?

Odjakživa sme mali v sebe túžbu podnikať, preto sme začali ihneď, ako to šlo. Na rozdiel od iných začínajúcich podnikateľov, ktorí si ponechali istotu pôvodného zamestnania a podnikali paralelne, my sme si zvolili radikálny prístup. Naraz sme odstrihli pomyselnú pupočnú šnúru a opustili pôvodné zamestnania. Chceli sme sa naplno venovať biznisu.

K obchodovaniu s výpočtovou technikou sme však prišli tak trochu ako slepá kura k zrnu. Pôvodným vzdelaním sme matematici a potrebovali sme vtedy nový počítač na programovanie. Jediná možnosť v tom čase bola – priviezť si ho zo Západu. Bratranec, ktorý tam žil, nám zohnal komputer zn. Atari. Čoskoro sme však zistili, že potrebujeme lepší, a chceli sme ten pôvodný predať. Dali sme si inzerát. Prišlo asi 300 odpovedí od záujemcov, ktorí boli zaň ochotní zaplatiť neuveriteľné čiastky. Vtedy nás napadlo, že začneme počítače dovážať a predávať. Importom výpočtovej techniky sme sa však zaoberali iba 3 mesiace, hlavným predmetom nášho podnikania sa stal potravinársky sortiment.

Mali ste už vtedy nejakú obchodnú stratégiu?

Od väčšiny vtedajších podnikateľov sme sa odlišovali tým, že sme sa nechovali živelne. Veľmi rýchlo sme zistili, že nemôžeme chaoticky obchodovať najprv so sklom, potom s makom... a začali sme plánovať podľa určitej stratégie. V rokoch 1991 – 1992 sme podnikali v troch hlavných oblastiach – špeciálne poľnohospodárske plodiny, nealkoholické nápoje a výživové doplnky. Predovšetkým vývoz maku bol zaujímavý – a málokto vie, že máme jeden z najkvalitnejších makov na svete; pojem „český mak“ má medzi zahraničnými odborníkmi podobnú váhu ako české pivo. Vyvážali sme ho najprv do Poľska. Mali sme výhodu, že tam žil náš najstarší brat Janusz, ktorý poznal miestne pomery a pomohol nám orientovať sa na tamojšom, vtedy úplne otvorenom trhu. Postupne sme sa stali jedným z najväčších svetových obchodníkov s makom a vyvážali sme ho skoro do celého sveta. 

Čo predchádzalo rozhodnutiu začať s vlastnou výrobou? 

V roku 1993 sme si uvedomili, že sa nedá donekonečna dovážať – vyvážať tovar, ale že mu treba dať nejakú pridanú hodnotu. Preto sme urobili zásadné rozhodnutie – postavíme výrobnú linku a začneme nápoje, a potom aj výživové doplnky sami vyrábať. V tom čase to bola obrovská investícia – 20 miliónov korún. Adam vtedy ako finančný riaditeľ obchádzal v starom Favorite banky, ale žiadna z nich nám nechcela tak veľkú sumu požičať. Až nakoniec sa náš plán zapáčil jednej leasingovej spoločnosti v Hradci Králové, a tá nám peniaze požičala. Postaviť továreň a začať s vlastnou výrobou bolo zásadné rozhodnutie. Rokovali sme vtedy celý deň, zvažovali, či do toho ísť, alebo nie. Boli sme si vedomí, že táto investícia môže firmu položiť. Tým, že sme našli odvahu riskovať, sme však získali veľký náskok pred konkurenciou.

Prevyšoval v niektorej krajine záujem zákazníkov vaše očakávania?

Asi najviac nás prekvapil záujem o naše výrobky v Rumunsku. Pritom nás mnohí pred vstupom na tento trh varovali. Stavili sme však na televíznu reklamu, ktorá bola vtedy veľmi lacná. Mali sme natočených 6 – 7 reklamných spotov, ktoré sme pustili do rumunskejtelevízie. To nám vzápätí prinieslo veľké predaje. Rumuni radi kupujú hlavne GinkoPrim, MemoPlus a Proenzi. Mentalita ľudí sa však v rôznych krajinách líši – napríkladMarťankovia, multivitamíny pre deti, sa v Rumunsku príliš nepredávajú, zato inde je o ne veľký záujem. 

Celkovo je vo svete najväčší záujem o Proenzi, ktoré predávame v takmer všetkých exportných destináciách. Septofort je zasa veľmi žiadaný v Saudskej Arábii. V zahraničí sa dobre predáva aj Urinal, Prostenal, Spektrum, GinkoPrim, Vápnik-Horčík-Zinok a, samozrejme, Marťankovia.

Spomínate si ešte, ako populárni Marťankovia vznikli?

Multivitamíny určené deťom boli na začiatku 90. rokov nápadom riaditeľa divízie farmácie Ing. Romana Kantora, ktorý podobný projekt vitamínov pre deti videl u nášho partnera v Austrálii. Celý projekt potom rozvinula vtedajšia marketingová riaditeľka Alena Trtíková. Mala v tom čase malú dcérku, a keď sme vymýšľali, čím doplniť portfólio našich prípravkov, napadlo ju, že multivitamíny a multiminerály v podobe marťanských postavičiek by sa nielen jej Alenke, ale všetkým deťom mohli páčiť. Bol to výborný nápad! Marťankovia sa začali predávať v roku 1994 a odvtedy patria k našim najpredávanejším produktom.

Spektrum vyvážate dokonca do Mjanmarska a Septofort do Saudskej Arábie. Kde všade sa dnes môžu ľudia stretnúť s vašimi výživovými doplnkami? 

V súčasnosti možno dostať naše výrobky na 3 kontinentoch – v Európe, Ázii (včítane Blízkeho Východu) a Afrike. Máme vlastné pobočky v 9 krajinách CEE – v ČR, na Slovensku, v Poľsku, Rumunsku, Maďarsku, Bulharsku, Litve, Lotyšsku a Estónsku. Okrem vlastných pobočiek exportujeme výrobky Walmark do ďalších 40 krajín sveta. Medzi naše strategické krajiny z hľadiska exportu patria krajiny Balkánu a bývalého Sovietskeho zväzu, avšak výborné výsledky dosahujeme aj v oblasti Blízkeho Východu, a to najmä v krajinách, ako je Saudská Arábia, Irán, Irak, Katar, Kuvajt, Libanon, Jordánsko a ďalšie. Najväčší potenciál pre ďalší rozvoj však predstavuje trh Saudskej Arábie, na ktorý sme vstúpili pred 2 rokmi.

Ďalším zaujímavým regiónom je pre nás oblasť strednej a juhovýchodnej Ázie. Máme tu významných obchodných partnerov v krajinách, ako je Mjanmarsko, Hongkong, Vietnam, Kambodža a ďalšie. Veľmi nás teší aj narastajúci záujem o naše výrobky mimo Európu a v takých exotických destináciách, ako je Pobrežie Slonoviny, Maroko, Maurícius či Omán.

V roku 2012 ste prizvali do vedenia firmy Walmark nového partnera – investičný fond Mid europa partners. Čo si od tohto spojenectva sľubujete?

Stále chceme posúvať firmu vpred. Spoločne s ľuďmi z investičného fondu Mid Europa Partners by sme chceli v horizonte piatich rokov dosiahnuť obrat 5 miliárd korún ročne. Máme radosť z cenných skúseností, inovácií a zaujímavých podnetov, ktoré nový partner do našej firmy priniesol.

Zároveň preto, že sme mohli časť svojich starostí a organizačných úloh odovzdať niekomu inému, máme teraz viac času na svoje rodiny, súkromie, záujmy i verejne prospešnú činnosť. Sme veriaci ľudia a sme presvedčení, že úspech, ktorý Walmark dosiahol, je tiež dar, ktorý sme dostali zhora. Teraz máme viac času zužitkovať nazbierané skúsenosti a podnikateľské úspechy pri všeobecne prospešnej práci a môžeme sa viac venovať aj rôznym filantropickým projektom.

Začali ste s podnikaním včas, dokázali ste zdravo riskovať, neurobili ste žiadnu fatálnuchybu. Čo ďalšie sa podľa vás skrýva za mimoriadnym úspechom firmy Walmark?

Mali sme vždy skvelých a lojálnych zamestnancov. A to treba na tomto  mieste povedať – úspech Walmarku nikdy nestál na troch bratoch Walachovcoch...

Naše bohatstvo boli a sú naši zamestnanci. Nikdy sme sa tiež nestavali do pozície ľudí, ktorí majú patent na rozum. Vždy sme boli pripravení vypočuť si názory našich kolegov. Vďaka tomu mali naši spolupracovníci motiváciu, vedeli, že môžu svoje myšlienky presadiť.

A dôležité je spomenúť aj fakt, že sme od začiatku nášho podnikania všetko investovali do firmy. Mali sme to šťastie, že sme vyrástli v skromných pomeroch, takže nám to nerobilo nijaký problém. Neutrácali sme za dovolenky ani za luxusné autá. A touto filozofiou – všetko pre firmu – sme sa vždy všetci traja svorne riadili, rovnako ako heslom – jeden za všetkých – všetci za Walmark.