Trápi vás chronická hnačka?

Trápi vás chronická hnačka?

Publikované: 21.10.2018

Zobrazenie: 3830

Mnoho vedeckých štúdií, ktoré sa zameriavajú na náš imunitný systém, sa v ostatnom čase venuje oblasti našich čriev. Ukazuje sa, že môžu mať priamu súvislosť s kvalitou našej obranyschopnosti. Správne osídlená mikroflóra našich čriev, tzv. mikrobióm sa považuje za jeden zo základných pilierov nášho zdravia. Len čo je táto črevná rovnováha narušená, môžu sa objavovať rôzne ťažkosti. Jednou z nich je chronická hnačka.

Akútna a chronická
Väčšina z nás pozná hnačku ako akútny nepríjemný tráviaci problém, ktorý sa rieši krátkodobou diétou a zvýšeným príjmom tekutín. Avšak pokiaľ stav častého vyprázdňovania riedkej stolice trvá viac ako tri či štyri týždne, ide o hnačku chronickú. Jej príčiny sú obyčajne iné ako pri akútnej forme a jej diagnostika i liečba sú tiež odlišné.

Prečo je chronická hnačka nebezpečná?
Chronická hnačka je informáciou nášho tela, že v ňom vznikol problém, ktorý treba čo najrýchlejšie riešiť. Neradno ho podceňovať, na druhej strane ani panika nie je vhodnou stratégiou riešenia. Je dobré vyhľadať lekára, aby bola včas stanovená diagnóza a nastavená adekvátna liečba. Medzi možné príčiny chronickej hnačky patrí syndróm dráždivého čreva, rôzne infekčné ochorenia (rotavírusy či E. coli), zápalové ochorenia (Crohnova choroba či ulcerózna kolitída), nedostatočné vstrebávanie sacharidov (napríklad intolerancia laktózy) či tukov, celiakia (neznášanlivosť lepku), hormonálne poruchy či dokonca rakovina hrubého čreva.

Prevencia hnačky
Základom zdravých čriev,  zachovania ich elasticity a správnej priepustnosti ich stien je, samozrejme, zdravá vyvážená strava s dostatkom potrebných látok, pravidelný pohyb prispôsobený momentálnemu zdravotnému stavu, dostatočný odpočinok a minimalizácia dopadov stresu. Stres býva častou príčinou problémov práve v oblasti tráviaceho traktu. Oslabené črevá je vhodné podporiť napríklad vynechaním silno dráždivých potravín, ako sú tie s lepkom, laktózou či ťažko stráviteľné, najmä smažené jedlá. Ďalším pomocným krokom môžu byť vhodne zvolené bylinné prípravky. Tieto látky síce nemôžu nahradiť ani pestrú stravu, ani samotnú liečbu, avšak vďaka svojim účinkom môžu terapiu podporiť a návrat k zdraviu tak urýchliť. Starajte sa aj o rovnováhu črevnej mikroflóry, či už v priebehu celého roka, alebo v období, keď by mohla byť narušená užívaním antibiotík, po hnačke alebo pri dlhodobom pravidelnom užívaní liekov.

Dôležité je obnoviť mikrobióm
Či išlo o hnačku akútnu alebo chronickú, dôležité je čo najrýchlejšie obnoviť zdravú črevnú mikroflóru. Opäť je základom správne zvolený jedálny lístok (v prípade ťažších ťažkostí konzultovaný s lekárom), ktorý umožní patričným črevným mikroorganizmom rozvinúť sa v potrebnom množstve a na tých správnych miestach. Samozrejmosťou je dostatočný pitný režim a pohyb. Tie napomáhajú správnej peristaltike a tým aj ľahšiemu tráveniu.