Stop nadúvaniu a plynatosti

Stop nadúvaniu a plynatosti

Publikované: 15.03.2020

Zobrazenie: 165

Nadúvanie trápi až 30 % populácie, od dojčiat po seniorov. Väčšinou ide o krátkodobý problém, ktorý je reakciou na nejakú diétnu chybu. Bolesť, pocit nafúknutého brucha, grganie a plynatosť, to všetko môžu byť prejavy nadúvania. Zdravému človeku denne odchádza okolo jedného litra plynu. Ak sa plyn nevstrebe alebo neodchádza von prirodzenou cestou, objavujú sa práve nadúvanie a plynatosť. Máme pre vás nielen tipy na zmiernenie nadúvania a plynatosti, ale aj zoznam potravín, ktoré môžu nadúvanie spôsobovať.

Nadúvanie a plynatosť

Nadúvanie je hromadenie plynu v tráviacej sústave. Prejavuje sa pocitom nafúknutého brucha a plynatosťou. V čreve sa denne vytvoria 7-10 litrov plynu, z ktorých sa väčšina absorbuje do krvného riečiska a zvyšok odchádza z tela v podobe vetrov. Každý človek upustí črevný plyn denne 5-15x. Plynatosť, tzv. meteorizmus, ľudovo "vetry" prinášajú úľavu formou úniku vzduchu análnym otvorom. Plynatosť je v spoločnosti považovaná za nepatričný jav, však úplne prirodzený. Plynatosť môže spôsobovať aj alergická reakcia na určité potraviny ako napr. neznášanlivosť lepku (celiakia), neznášanlivosť mliečneho cukru (laktóza) v mlieku a mliečnych výrobkoch, užívanie niektorých liekov, nedostatočný pitný režim, nedostatok pohybu či stres. Ak sa nadúvanie a plynatosť vyskytujú často, je vhodné vyhľadať lekára.
 

Najčastejšie prejavy nadúvania

Pre nadúvanie sú typické bolesť brucha spojená s nadúvaním, plynatosť, grganie, kloktanie a škvŕkanie v bruchu, kŕče, nevoľnosť apod.
 

Akým potravinám je lepšie sa vyhnúť

Ak sa chceme nadmernému nadúvaniu vyhnúť, mali by sme obmedziť niektoré potraviny. Nadúvanie spôsobujú predovšetkým hrach, fazuľa, šošovica, orechy, kapusta, cibuľa, cesnak, kel, karfiol, brokolica, hrozno, slivky, hrušky, čerstvé biele alebo kysnuté pečivo, čerstvo upečený chlieb, mastné, slané alebo príliš korenené pokrmy, sladkosti, zrejúci syry, instantné potraviny, alkohol, sýtené limonády apod.
 

Ako obmedziť nadúvanie

Medzi základné režimové opatrenia pri nadúvaní je úprava jedálnička, pitný režim a dostatok pohybu. Potraviny, u ktorých sa nadúvania báť nemusíme, sú paradajky, uhorky, zemiaky, grepy, jablká, chudé mäso, nízkotučné syry, jogurty, mliečne výrobky so živými kultúrami, staršie tmavé pečivo, ryža, kôpor, bazalka, tymian, oregano, ligurček a bobkový list. Ďalším dôležitým odporúčaním je jesť v pokoji a po malých sústach. S podráždeným trávením sa môžeme stretnúť aj v súvislosti s užívaním antibiotík, kedy dôjde k narušeniu črevnej mikroflóry. Obnovu črevnej mikroflóry môžu podporiť aj výživové doplnky radu Biopron, z ktorých komplex so živými kultúrami BIOPRON ProEnzymes zároveň pomáha udržiavať rovnováhu tráviacich plynov v normále.
 

Ako si uľaviť pri nadúvaní

Úľavu pri črevných a brušných ťažkostiach spôsobenými tvorbou plynu (nadúvanie, plynatosť a tlak v bruchu) možno zabezpečiť tiež voľne dostupnými zdravotníckymi prostriedkami, napr. Degasin Simetikón 280 mg, ktorý znižuje povrchové napätie vzduchových bublín v gastrointestinálnom trakte a tým prispieva k zníženiu množstva aj napätia plynu jeho rozptýlením. Ak nedôjde k zlepšeniu prejavov nadúvania a plynatosti, je vhodné navštíviť lekára, ktorý môže predpísať lieky upravujúce prostredie v tenkom a hrubom čreve, čím uľahčujú odchod plynu, tzv. deflatulencia. K rýchlejšiemu pohybu tráviaceho ústrojenstva slúžia prokinetiká.
 

Babské rady na nadúvanie

  • Ako prvá pomoc pri nadúvaní je odporúčané dopriať si po každom jedle 2 vetvičky petržlenu a poriadne ich v ústach požuvať a prehltnúť.
 
  • S nadúvaním pomôže čaj z mletej rasce a majoránky záhradnej. Zmes z jednej čajovej lyžičky zalejeme studenou vodou, necháme vylúhovať 15 minút, pijeme po dúškoch.
 
  • Aby nedochádzalo v črevách k hromadeniu plynov, podporíme činnosť čriev dostatočným pohybom, konzumáciou čerešní, paradajok, melónov a jahôd.
 
  • S nadúvaním pomôžu tekvicové a slnečnicové semienka, vlašské a kešu orechy.
 
  • Od nadúvania pomôže vlažný harmančekový, feniklový alebo anízový čaj.
 
  • Pre malé deti je najvýhodnejšie semeno feniklu obyčajného. Prelejeme jednu lyžičku rozdrvených semien feniklu 200 ml vriacej vody a 5 minút necháme lúhovať, podávame teplý čaj po lyžičkách.
 
Baktérie v tele: ako nám pomáhajú? Kľúčom k zdraviu je vyvážená črevná mikroflóra
06.06.2016

Baktérie v tele: ako nám pomáhajú? Kľúčom k zdraviu je vyvážená črevná mikroflóra

Ako upozorňoval už Hippokrates: základ zdravého fungovania organizmu začína v čreve. Naopak – nevyvážená črevná mikroflóra spúšťa mnohé ochorenia a alergie. Ako sa starať o svoju mikrobiotu, aby nám bola prospešná?

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 128
Stop nadúvaniu a plynatosti
15.03.2020

Stop nadúvaniu a plynatosti

Nadúvanie trápi až 30 % populácie, od dojčiat po seniorov. Väčšinou ide o krátkodobý problém, ktorý je reakciou na nejakú diétnu chybu. Bolesť, pocit nafúknutého brucha, grganie a plynatosť, to všetko môžu byť prejavy nadúvania. Zdravému človeku denne odchádza okolo jedného litra plynu. Ak sa plyn nevstrebe alebo neodchádza von prirodzenou cestou, objavujú sa práve nadúvanie a plynatosť. Máme pre vás nielen tipy na zmiernenie nadúvania a plynatosti, ale aj zoznam potravín, ktoré môžu nadúvanie spôsobovať.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 165
Ako prejsť po črevnej chrípke späť na bežnú stravu
21.05.2018

Ako prejsť po črevnej chrípke späť na bežnú stravu

Gastroenteritída obvykle netrvá dlho a vo väčšine prípadov nevyžaduje lekársku pomoc. Dokáže však človeka, ako sa patrí, potrápiť. 

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 4520
Probiotiká môžu zmierňovať  symptómy prechladnutia  a chrípky
21.09.2009

Probiotiká môžu zmierňovať symptómy prechladnutia a chrípky

 Každodenná suplementácia laktobacilmi a bifidobaktériami môže znížiť u detí výskyt symptómov  prechladnutia a chrípky až o 50 %.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 2