Spánok ako kľúč k zdraviu alebo čo ste o spánku nevedeli

Spánok ako kľúč k zdraviu alebo čo ste o spánku nevedeli

Publikované: 13.03.2020

Zobrazenie: 59

Svetový deň spánku každoročne pripadá na piatok pred jarnou rovnodennosťou. Tento rok oslavy padli na 13. marca. Cieľom osláv je pripomenúť dôležitosť kvalitného spánku vrátane pravidiel spánkovej hygieny a upozorniť na problémy súvisiace so spánkom. Spánok je nevyhnutný pre regeneráciu našej psychickej aj fyzickej aktivity, čo stále mnohí podceňujú. Jedným z dôvodov je aj to, že spánok je obostretý mnohými mýtmi. Prinášame pár zaujímavostí o spánku, ktoré sa určite oplatí poznať.

Spánok a regenerácia organizmu

Spánok mnohí podceňujú, a preto trpia jeho chronickým nedostatkom. Pre psychické a fyzické zdravie by mal dospelý človek spať 6 až 9 hodín denne, aj keď potreba spánku je individuálna. Spolu s vekom dĺžka a potreba spánku klesá. Pri nedostatku kvalitného spánku nedochádza k toľko potrebnej regenerácii organizmu, čo sa môže prejaviť napr. poruchami pozornosti, zhoršeným myslením a celkovou únavou. Nekvalitný spánok môže byť spôsobený mnohými príčinami, z ktorých najčastejšie je zlá spánková hygiena.
 

Spánková hygiena krok za krokom

Ak patríte medzi nespavca, skúste sa zamyslieť, či dodržiavate pravidlá spánkovej hygieny. Ide o súbor opatrení, vďaka ktorým je spánok dostatočne dlhý a kvalitný.
 
  • Do postele sa ukladajte len pri ospalosti, vyvarujte sa spaniu počas dňa (max. 30-45 minút).
 
  • Vstávajte aj ukladajte sa, v rovnakom čase vrátane víkendov.
 
  • Do spálne nepatria rušiace predmety a alergény.
 
  • Pred spaním spálňu dobre vyvetrajte, ideálna je teplota okolo 18-20 ° C, ticho a tma.
 
  • Pred spaním nepite kávu, čierny čaj, kolové nápoje, alkohol a vyvarujte sa fajčeniu.
 
  • Večer nekonzumujte ťažké jedlá.
 
  • Ak nezaspíte do 30 minút, venujte sa inej činnosti, napr. čítaniu.
 
  • Nechoďte spať s negatívnymi myšlienkami, rozčúlení či rozrušení.
 
  • Aspoň 3 hodiny pred spaním sa vyvarujte náročnej fyzickej aktivite.
 
  • Počas dňa majte dostatok pohybu, aby ste boli zdravo unavení.
 

Poruchami spánku trpí až polovica ľudí nad 65 rokov

Poruchy spánku nie sú v dnešnej dobe nič výnimočné. Výskyt spánkových porúch je častý najmä u seniorov nad 65 rokov veku. Medzi najčastejšie poruchy spánku patrí nespavosť (insomnia), zvýšená spavosť (hypersomnie) a ďalšie poruchy spánku. Poruchy spánku ale môžu vznikať aj v súvislosti so stresom a nadmernou psychickou záťažou.
 

Na nespavosť pomoc z prírody

V antickom Grécku zostupoval každú noc na zem boh spánku Hypnos, ktorý uspával všetky živé tvory a obdarovával ich snami. Ak nás trápi nespavosť dnes, môžeme skúsiť podporné prostriedky ako sú bylinky či výživové doplnky. Z bylinných čajov je odporúčaná napr. medovka, valeriána lekárska, chmeľ či špeciálne čajové zmesi. Extrakty z chmeľu a valeriány lekárskej nájdete aj vo výživovom doplnku Benosen pre pokojný spánok a uvoľnenie tela a mysle. V prípade dlhodobých porúch so spánkom ale konzultujte svoj stav s lekárom.
 

10 zaujímavých faktov o spánku

 
  • Vyšší výskyt nespavosti sa týka rozvedených, ovdovených a osamotených ľudí.
 
  • Tí, čo prišli o zrak v priebehu života, snívajú v obrazoch. Ľudia, ktorí sa slepí narodili, nevnímajú vizuálne, ale prostredníctvom vnemov. Ich sny sú plné vôní, emócií, dotykov a zvukov.
 
  • Človek je jediný cicavec, ktorý vedome odkladá spánok.
 
  • Telo si na prácu na zmeny nikdy nezvykne.
 
  • Čím vyššia nadmorská výška, tým väčšia pravdepodobnosť poruchy spánku.
 
  • Pravidelné fyzické cvičenie napomáha ľahšiemu zaspávaniu a prispieva k zdravšiemu spánku, ale ojedinelé cvičenie alebo cvičenie tesne pred spaním naopak zaspávanie sťažuje.
 
  • Ak položíme novorodenca do postieľky ospalé a nie spiace, je pravdepodobnejšie, že bude v budúcnosti schopný zaspať bez pomoci rodičov, čo mu umožní samostatne zaspať, keď je čas na spanie a ak sa v noci zobudí, ľahšie sám znova zaspí.
 
  • Každý v noci sníva, len si sny nepamätá. Najčastejšie vieme, čo sa nám snívalo bezprostredne pred prebudením, potom sny zabúdame. Počas snívania totiž nedochádza k rovnakému procesu ukladania spomienok ako v bdelom stave, a preto si pamätáme väčšinou iba sny, ktoré boli intenzívne a logické.
 
  • Choroba, ktorá sa prejavuje náhlym a nekontrolovateľným zaspaním sa nazýva narkolepsia.
 
  • Nedostatočný a nekvalitné spánok spôsobuje zvýšenie hladiny hormónu ghrelinu, čo spôsobuje zvýšenie chuti do jedla. Ak si chcete udržať zdravú váhu, dbajte preto tiež na dostatok kvalitného spánku.
Spánková hygiena, ako sa vyspať aj  v tropických dňoch?
09.08.2019

Spánková hygiena, ako sa vyspať aj v tropických dňoch?

Nezdravý životný štýl, stres, nepravidelná pracovná doba, ale aj vysoké nočné teploty môžu viesť k nekvalitnému spánku, poruchám spánku a nespavosti. Niekedy sa totiž ani po desiatich hodinách spánku necítime dobre odpočinutí. Dodržiavaním jednoduchých pravidiel, môžete svoj spánok skvalitniť a zaistiť tak telu toľko potrebnú regeneráciu. U dlhodobejších porúch spánku je odporúčané navštíviť lekára, ktorý vylúči iná ochorenia vedúce k nespavosti.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 292
Spánok ako kľúč k zdraviu alebo čo ste o spánku nevedeli
13.03.2020

Spánok ako kľúč k zdraviu alebo čo ste o spánku nevedeli

Svetový deň spánku každoročne pripadá na piatok pred jarnou rovnodennosťou. Tento rok oslavy padli na 13. marca. Cieľom osláv je pripomenúť dôležitosť kvalitného spánku vrátane pravidiel spánkovej hygieny a upozorniť na problémy súvisiace so spánkom. Spánok je nevyhnutný pre regeneráciu našej psychickej aj fyzickej aktivity, čo stále mnohí podceňujú. Jedným z dôvodov je aj to, že spánok je obostretý mnohými mýtmi. Prinášame pár zaujímavostí o spánku, ktoré sa určite oplatí poznať.

Prečítajte si viac
Zobrazenie: 59