Padajú vám vlasy a ste unavená? Pravdepodobne vám chýba železo

Padajú vám vlasy a ste unavená? Pravdepodobne vám chýba železo

Publikované: 20.10.2018

Zobrazenie: 299

Vlasy sú najmä u žien pýchou, vizitkou osobnosti a formou sebavyjadrenia. Zatiaľ čo v dievčenskom veku bývajú vlasy pevné, lesklé a plné života, spolu s pribúdajúcimi rokmi sa pevnosť, lesk i zdravý vzhľad začnú pomaly vytrácať a treba sa vrhnúť na starostlivosť o ne naozaj zodpovedne. Čo však, keď vlasy začnú padať doslova po prameňoch a navyše sa cítite stále unavená? Svoju úlohu v tom môže zohrať aj nedostatok železa.

Ako poznať, že chýba železo
Telo je akési chemické laboratórium, kde sa starostlivo hospodári s každou potrebnou látkou. Medzi základné prvky patrí železo, ktoré je typicky obsiahnuté v hemoglobíne (zložka krvi, resp. červených krviniek). Ten je  zásadný pri prenose kyslíka po celom tele. Pokiaľ je železa nedostatok, nie sú orgány a tkanivá dostatočne okysličované a môže dochádzať k rôznym zdravotným ťažkostiam.
Naše telo nám však skutočnosť, že mu železo chýba, včas signalizuje. Medzi najvýraznejší prejav patrí únava hraničiaca s vyčerpaním. Bohužiaľ, pre mnoho žien (aj mužov) starajúcich sa o deti alebo vykonávajúcich veľmi náročné zamestnanie je únava natoľko súčasťou života, že jej nevenujú náležitú pozornosť. To potom vedie k podráždenosti, nervozite či problémom so zaostrovaním. Ďalším prejavom u žien býva bolestivá a silná menštruácia, pričom nie vždy dôjde k plnému obnoveniu straty krvi. Medzi ďalšie prejavy nedostatku železa patrí bledá pokožka, bolesti hlavy, praskanie kútikov, búšenie srdca, lámanie nechtov a práve vypadávanie vlasov. Telo totiž dodávky drahocenného železa presunie z vlasových kanálikov do oblastí potrebnejších pre život. Vlas tak stratí svoju silu a dôjde k jeho vypadnutiu.

Kam na železo
V prvom rade treba upozorniť, že denná dávka sa líši nielen u mužov a žien, ale aj v jednotlivých vekových skupinách. Najväčšiu potrebu majú tehotné ženy a hneď potom ženy vo veku 19 – 50 rokov (ovplyvnené je to najmä pravidelnými stratami krvi počas menštruácie). Najviac železa nájdeme v červenom mäse, pečeni, listovej zelenine, strukovinách, cvikli, broskyniach, marhuliach, čučoriedkach, slivkách či orechoch. Pretože však železo z rastlinnej potravy je veľmi ťažko spracovateľné (obyčajne sa v tenkom čreve vstrebe okolo 10 %), je vhodné v prípade ťažkostí zvážiť užívanie kvalitného výživového doplnku, ktorý potrebnú dennú dávku zabezpečí. Kvôli lepšiemu vstrebávaniu je vhodné železo kombinovať s vitamínom C; často býva aj v kombinácii s kyselinou listovou, ktorá je dôležitá pre krvotvorbu, a s vitamínmi skupiny B.

Padanie vlasov nie je len o železe
Nedostatok železa môže mať na padanie vlasov veľký vplyv, avšak nebýva jediným faktorom, ktorý túto skutočnosť spôsobil. Svoj vplyv má aj dlhodobý stres, nezdravý životný štýl, nedostatok pitného režimu, dlhodobý pobyt na slnku či používanie nevhodnej kozmetiky.  Aby ste teda svojim vlasom umožnili znovu sa rozžiariť, treba zohľadniť aj tieto faktory a urobiť vo svojom živote zodpovedajúce zmeny.