Ostaňte v lete vo svojej koži

Ostaňte v lete vo svojej koži

Publikované: 31.05.2019

Zobrazenie: 1823

Počas zimy si pokožka pôsobením nízkych teplôt vytrpela veľa. Najväčšiu záťaž predstavuje chlad pre suchú a atopickú kožu. Ak sa dostatočne neošetruje, môže sa následne zapaľovať, svrbieť a praskať. Keď potom teploty „vylezú“ smerom nahor, pokožku odkrývame len s obavami. Prechod z chladného obdobia do leta predstavuje pre pokožku úľavu. Dôležitá je však hydratácia a správna regenerácia. Ak ste ich v zime zanedbávali, začnite s ošetrujúcimi a prípravnými kúrami hneď teraz.

Viac slnka, viac rizika

V lete je samozrejmosťou, že pokožku vystavujeme slnku oveľa častejšie a vo väčšom rozsahu ako počas iných ročných období. A robíme to vedome. Opaľovanie je jedna z činností, na ktorú sa teší mnoho nadšencov teplého počasia. Z dlhodobého hľadiska však často spôsobuje viac škody ako úžitku. „Pri opaľovaní si v prvom rade treba zvážiť všetky pre a proti. Pravdou je, že pokožku na opálenie za bežných okolností nijako špeciálne nepripravíme. Ak ju chceme mať nielen pekne opálenú, ale aj zdravú, mali by sme sa k nej správať ohľaduplne a chrániť ju prípravkami s vysokým ochranným faktorom,“ upozorňuje dermatologička Marcela Slobodníková z estetickej kliniky Esthé Derm.

summer_opalovani.jpg
Letné lúče môžu byť pre pokožku ozdravujúce, no len v prípade, ak nezanedbáme jej ochranu.

Kým príťažlivé opálenie vyzerá efektne len krátky čas, nepriaznivé účinky slnečného žiarenia môžu pretrvať a neskôr sa nepríjemne prejaviť na zdravotnom aj estetickom stave kože. K najčastejším prejavom patrí starnutie kože, tvorba vrások, ochabnutá koža bez elasticity či tvorba pigmentových škvŕn. Medzi oveľa závažnejšie prejavy patrí tvorba kožných nádorov z nepigmentových a aj pigmentotvorných kožných buniek, ktoré sú ešte nebezpečnejšie. Oveľa prirodzenejšie je preto opáliť sa mierne, hlavne s prihliadnutím na náš fototyp a na výskyt pigmentových znamienok. Ak je pre nás typický svetlý fototyp a máme veľa pigmentových znamienok, slnku by sme sa mali skôr vyhýbať, než ho vyhľadávať,“ radí dermatologička. Chrániť telo pred nepriaznivými účinkami slnečných lúčov možno aj zvnútra.

SK_summer_betakaroten-(2).jpg

Spoločník na leto

Betakarotén je provitamín A, ktorý sa v pečeni premieňa na vitamín A. „Je súčasťou rodiny beta karoténov, kam patria aj lykopén, kryptoxantín, luteín a zeaxantín. Sú pre telo dôležité a  pretože si ich nedokáže samo syntetizovať, do tela ich musíme dodávať. Zhromažďujú sa v tukovom tkanive, čiastočne v pečeni,“ vysvetľuje Zuzana Kala Grofová, spoluautorka Indexu Zdravia Walmark a lekárka a nutričná špecialistka. Ak telu súčasne neposkytneme ani dostatok vitamínu A, betakarotén nemá z čoho vyrábať. Jedným zo spôsobov, ako si ho môžeme doplniť je aj výživový doplnok Beta karotén 6 mg od spoločnosti Walmark, ktorý je kvôli dobrej vstrebateľnosti rozpustený v olejovej báze.
 
„Betakarotén spôsobuje ľahko oranžové zafarbenie kože, keďže sa ukladá do tukového tkaniva. Koža však vďaka tomu vyzerá zdravšie a jemne opálená,“ hovorí Zuzana Kala Grofová. Predávkovania sa obávať netreba. „Jeho vstrebávanie je riadené a zúčastňuje sa presne riadených metabolických pochodov, vysoké dávky betakaroténu sú netoxické a nespôsobujú poruchy vývoja ľudského plodu, na rozdiel od rovnakej dávky vitamínu A,“ upozorňuje lekárka a nutričná špecialistka.

summer_vyvazenastrava.jpg
Betakarotény sú vo všeobecnosti prítomné v ovocí (marhule, grep, nektarinky, višne, papája), v listovej zelenine (kel, ružičkový kel, špenát), v oranžovej a žltej zelenine, ale aj tmavej zelenine, napríklad v brokolici.

Kde nájdete betakarotény:

  • hlavným pigmentom rajčín a červených paprík je lykopén,
  • xantofyly spôsobujú žltú farbu opadávajúceho lístia,
  • zeaxantín dáva žltú farbu kukurici,
  • vaječný žĺtok obsahuje zmes xantofylov a betakaroténov, jeho farbu ovplyvňuje typ krmiva pre sliepky,
  • betakarotény sú vo všeobecnosti prítomné v ovocí (marhule, grep, nektarinky, višne, papája), v listovej zelenine (kel, ružičkový kel, špenát), v oranžovej a žltej zelenine, ale aj tmavej zelenine, napríklad v brokolici
  • vhodným spôsobom na doplnenie si betakaroténu môže byť aj výživový doplnok Beta karotén 6 mg od spoločnosti Walmark, ktorý je rozpustený v olejovej báze kvôli dobrej vstrebateľnosti
 

Príprava na leto krok za krokom:

1. Dôkladné ošetrenie pokožky

Po zime je pokožka suchá a vyčerpaná. Slnko a horúčavy ju budú opäť namáhať, doprajte jej preto dostatok hydratácie zvnútra aj zvonka. Ošetrovanie pokožky tela aj tváre výživným hydratačným krémom by malo byť od tohto momentu samozrejmosťou. Okrem toho je vhodné sa starať o pokožku aj zvnútra. Vhodným spôsobom na doplnenie si Betakaroténu môže byť aj výživový doplnok Beta karotén 6 mg od spoločnosti Walmark. Práve dopĺňanie si tohto provitamínu je vhodné najmä počas opaľovania sa na slnku

2. Ochrana

Ruky a tvár by sme mali chrániť pred škodlivými vplyvmi slnečného žiarenia počas celého roka. V lete to platí niekoľkonásobne. Používajte opaľovací krém. V krémoch na opaľovanie sa často nachádza aj betakarotén. „Takto obohatené kozmetické prípravky prispievajú k zjednoteniu odtieňa opálenia a zároveň k jeho zvýrazneniu. Vonkajšia aplikácia betakaroténu má však vplyv len na samotný odtieň pokožky pri jej opaľovaní a nezaručí nám jeho vstrebávanie aj do vnútra tela. Prijímanie betakaroténu zvonka má preto ďaleko väčší efekt, než jeho nanášanie na pokožku,“ odporúča dermatologička Marcela Slobodníková.

3. Jemnejšia kozmetika

Horúčava, slnko, sucho, to všetko sú pre pokožku intenzívne faktory, ktoré ju namáhajú. Počas kozmetickej starostlivosti k nej preto buďte prívetivejší a používajte jemnú kozmetiku s minimálnou parfumáciou, na prírodnej báze. Patria sem čistiace vody, denné a nočné krémy, ale aj výživné séra. A nezabúdajte si túto výbavu brať so sebou na dovolenky. Uprednostnite radšej starostlivosť o pleť ako prehnané množstvo dekoratívnej kozmetiky. Menej chémie zvoľte aj pri výbere deodorantu a ťažký mejkap vymeňte za ľahšie textúry, napríklad CC alebo BB krémy.

4. Čas pre chodidlá

Chodidlá a nechty na nohách sú oblasti, ktoré ignoruje v zime väčšina z nás. Zhrozenie nastáva pri skúšaní si letných sandálov. Doprajte nohám píling a nočnú „masku“, ktorá zregeneruje popraskanú kožu na pätách. Nechajte odborníkov, aby sa následne postarali o nechty.

 

PRIPRAVTE SA NA LETO: