Jedálnym lístkom proti vaginálnej mykóze

Jedálnym lístkom proti vaginálnej mykóze

Publikované: 31.10.2018

Zobrazenie: 3743

Trápia vás opakované pošvové zápaly? Nie ste sama, táto infekcia zaskočí počas života až 75 percent žien. Možno si však kladiete otázku, prečo sa tento problém týka aj vás. Dbáte predsa na intímnu hygienu, nosíte vzdušnú bielizeň, vyhýbate sa tesným odevom zo syntetických materiálov a nikdy nezostávate dlho v mokrých plavkách, hneď sa prezlečiete do suchého... To sú dôležité preventívne opatrenia, ale čo váš jedálny lístok? Neholdujete až príliš sladkostiam, bielemu pečivu alebo napríklad plesňovým syrom? Kvasinka Candida albicans, ktorá spôsobuje vaginálnu mykózu, totiž toto všetko miluje.

Majte na pamäti, že kvasinky sa živia hlavne cukrom, a keď ho nemajú, tak vás jednoducho donútia, aby ste im ho obstarali. To je ten dôvod, prečo vás niekedy prepadá neovládateľná túžba po sladkom, ktorej nie ste schopná odolať, a tak vybielite deťom zásoby sušienok a čokolády – pokojne a bez výčitiek, tie sa dostavia až potom.
 
Preč s rafinovaným cukrom
Prvým krokom v antikvasinkovej diéte je teda vylúčiť zo stravy rafinovaný cukor: sušienky, cukríky, čokolády, kompóty, malinovky, marmelády, ale aj džúsy a ovocné nektáre, ktoré sa na prvý pohľad tvária celkom prírodne a zdravo, ale v skutočnosti ide o „tekuté cukríky“. Obmedzte aj jednoduché sacharidy (hnedý cukor, med, kukuričný sirup, melasu, javorový sirup). Chute na sladké, ktoré sa dostavia so železnou pravidelnosťou (tým si buďte istá), môžete utíšiť malou hrsťou mandlí, miskou strúhanej mrkvy s jablkami alebo napríklad cukríkom sladeným stéviou.
 
Obmedzte „hladné potraviny“
Túžba po cukrovinkách vás nebude trýzniť tak usilovne, pokiaľ z jedálneho lístka vyškrtnete potraviny s vysokým glykemickým indexom, po ktorých čoskoro dostanete znovu hlad (glykemický index je hodnota, ktorá označuje rýchlosť vstrebávania cukru do krvi): biele pečivo, hranolčeky, cestoviny s kečupom, rozvarenú ryžu, pukance, kukuričné lupienky, pečené zemiaky a pod.
Chutiam na sladké sa ľahšie ubránite aj tým, že sa  každé ráno naraňajkujete. Šiška s lekvárom alebo nadýchaný  croissant s veľkým téglikom cappuccina sa však nepočítajú! Dajte si napríklad ovsené vločky, k tomu malú hrsť orechov a pár kúskov ovocia. Tým spoľahlivo uspokojíte svoje chuťové bunky a zároveň predídete výkyvom krvného cukru, ktoré vás nútia kompenzovať tento deficit cukríkmi a čokoládou.
 
Pozor na farbivá a konzervačné látky
Z jedálneho lístka by ste mali takisto vynechať ochutené kefíry, cmar a srvátkové nápoje, kávu, alkohol, ocot, plesňové, roztierateľné a veľmi tučné syry, údeniny, údené ryby a všetky výrobky, ktoré obsahujú umelé farbivá, dochucovadlá a konzervačné látky (glutaman sodný, kyselina benzoová a citrónová). A čo naopak zaradiť častejšie? Ražné pečivo, strukoviny, fazuľu, šošovicu, fazuľu mungo, cícer, quinou, láskavec, pohanku, hrubé ovsené vločky, pšeno, batáty, zemiaky varené v šupke, čerstvú zeleninu (najmä listovú), čerstvé ovocie (okrem banánov, hrozna a hrušiek), orechy, oleje, kvalitné semienka, bylinky, korenie, zelený a rakytníkový čaj, pramenitú vodu a čisté kvasené mliečne výrobky. Máte rada cesnak? Potom ním vo svojom jedálnom lístku rozhodne nešetrite. Pri liečbe kvasinkových infekcií príde vhod.
 
Podporte prirodzenú  rovnováhu
Na obnovenie prirodzenej vaginálnej bakteriálnej flóry, a tým aj prirodzeného pošvového prostredia a správneho pH, narušeného premnoženými kvasinkami, môžete využiť aj vaginálne tablety s obsahom laktobacilov, ktoré dostanete v lekárňach a e-shopoch a ktoré pomáhajú zmierňovať aj nepríjemné sprievodné príznaky pošvovej infekcie, ako je pálenie, svrbenie, vaginálny výtok alebo zápach nielen kvasinkového, ale aj bakteriálneho pôvodu.
 
Ďalšie príznaky premnožených kvasiniek
  • Plesňové infekcie kože a nechtov,
  • chronické zápaly,
  •  pocit únavy a vyčerpania, chronická únava alebo  fibromyalgia,
  • tráviace problémy: nadúvanie, zápcha, hnačka,
  • autoimunitné ochorenia, napr.  Hashimotova tyreoiditída, reumatoidná artritída, ulcerózna kolitída, lupus, psoriáza, sklerodermia alebo roztrúsená skleróza,
  • ťažkosti so sústredením, zlá pamäť, nedostatok pozornosti, ADD, ADHD a mozgová „hmla“,
  • kožné problémy: napr. ekzém, lupienka, žihľavka, vyrážky, akné pripomínajúce bielu  krupičku,
  • podráždenosť, zmeny nálady, úzkosť, depresia,
  • sezónne alergie alebo svrbenie uší.