Bolí vás žalúdok zo stresu? Vieme, čo vám uľaví

Bolí vás žalúdok zo stresu? Vieme, čo vám uľaví

Publikované: 31.10.2018

Zobrazenie: 42180

Leží vám už dlho niečo (alebo niekto) v žalúdku a takmer denne zažívate stres? Potom by bol skoro zázrak, keby vás netrápilo trávenie. Podľa nových vedeckých výskumov plní totiž žalúdok funkciu „druhého mozgu“, ktorý musí – okrem iného – čeliť aj všetkým starostiam a emóciám. Vo fyzickej rovine sa táto záťaž prejavuje nevoľnosťou, nečakanými bolesťami brucha, nechutenstvom či pálením záhy – symptómami, ktoré klasická medicína označuje ako žalúdočnú neurózu.

Tento problém spadá do kategórie tzv. funkčných porúch. To znamená, že odborné vyšetrenia nič neukazujú, ale ťažkosti aj napriek tomu trvajú ďalej. Skutočná príčina totiž leží vo vnútri našej mysle.
 

Náš žalúdok zle trávi negatívne emócie

Možno vás to prekvapí, ale žalúdok je veľmi hojne popretkávaný nervami, takže citlivo vníma každé, aj to najmenšie rozrušenie (nehovoriac o silných negatívnych emóciách, dlhodobej psychickej nerovnováhe či stavoch blízkych depresiám). K ďalším príznakom, ktorými dáva najavo svoj nesúhlas so spôsobom života, ktorý vedieme, patrí často aj nadúvanie, hnačka, vracanie či nepríjemný pocit plnosti, a to aj v situácii, keď sme skoro nič nejedli. Niekedy tiež dochádza k úplnej strate chuti alebo ťažkostiam s prehĺtaním. Ako by nám tým žalúdok dával jasne najavo, že už nič ďalšie neprežrie, žiadne nové starosti, obavy, stres... Podobné stavy prepadnú občas každého, napríklad pred pracovným pohovorom alebo dôležitým životným rozhodnutím. Problém nastáva vo chvíli, keď tieto ťažkosti pociťujeme trvalo.
 

Zbavte sa všetkého zbytočného  balastu

Vedeli ste, že v črevách vzniká až 95 percent všetkého sérotonínu? To je hormón, ktorý funguje ako prenášač nervových vzruchov a ktorý sa stará o to, aby sme sa cítili dobre. Povedané bez preháňania, „spokojné bruško“ rovná sa spokojná myseľ, a platí to aj naopak. Pokiaľ teda túžite prežívať v živote viac pohody a chcete sa zbaviť problémov so žalúdkom, mali by ste dbať na pestrú vyváženú stravu a zároveň sa prestať stále niečím „užierať“. Začať zmenou jedálneho lístka býva väčšinou ľahšie. Prevažujú v ňom smažené a tučné jedlá? Sladkosti, alkohol, čierna káva, polotovary, sladké malinovky a energy drinky? Potom sa nečudujte, že sa váš žalúdok necíti komfortne (a vy takisto). Dajte prednosť ľahším pokrmom, zaraďte čerstvé ovocie a zeleninu, celozrnné pečivo, orechy, semienka, strukoviny, divokú ryžu, ovsené vločky... A k tomu množstvo čistej vody bez bubliniek a čerstvé zeleninové šťavy, ktoré sa postarajú o perfektný detox (vynikajúca je mrkvová, zelerová, petržlenová, kapustová, rajčinová, šťava z póru, kelu, cvikly alebo zeleného jačmeňa).
 

Skúste  bylinky, meditáciu alebo jogu

K zmierneniu žalúdočných ťažkostí prispievajú aj rôzne bylinky a korenia. Napríklad tymian, mäta, lastovičník, palina, rumanček, ľubovník, kvet nechtíka, islandský lišajník, škorica, klinčeky alebo kurkuma, ktoré pomáhajú pri nadúvaní, kolike a žalúdočných zápaloch, upokojujú podráždené vnútornosti, uľavujú pri kŕčoch a hnačke, podporujú tvorbu žalúdočných štiav a zmierňujú prekyslenie. Na podráždený tráviaci trakt blahodarne pôsobí aj konzumácia ľanového semienka.
Bylinky, prípadne aj preparáty, ktoré vám predpíše lekár, však ovplyvňujú iba následky. Pokiaľ chcete, aby sa vám žalúdočná neuróza nevracala, budete musieť urobiť niečo aj so psychikou. Základom je zmena životného štýlu a snaha maximálne obmedziť množstvo stresujúcich podnetov. Niekto si s tým dokáže poradiť sám, nie je však od veci ani navšteva skúseného psychológa. Vhodné sú aj pravidelné športové aktivity, rôzne relaxačné techniky, meditácie alebo joga (cvičenie na posilnenie tretej čakry, ktorá vie zapáliť a regulovať „tráviaci oheň“). Skrátka, čokoľvek, čo vám pomôže odbúrať stres.
 

Ako to vidí  psychosomatika

Za ťažkosti so žalúdkom často môže závisť. Pokiaľ vás už dlhší čas trápi trávenie, položte si otázku: „Trápim sa tým, že druhí majú niečo, čo ja nemám?“, „Vadí mi, že iní sú v niektorých veciach lepší než ja?“ To, že občas niekomu niečo závidíme, je celkom normálne. Jasné, že vás štve, keď vidíte kolegu, ako stúpa po kariérnom rebríčku, zatiaľ čo vy ste už niekoľko rokov stále na tom istom mieste napriek tomu, že ste oveľa schopnejší. Ale veci sa menia. Kto vie, čo onen kolega závidí (alebo raz bude závidieť) pre zmenu vám. Choďte si svojou vlastnou cestou bez toho, aby ste večne hodnotili možnosti a šance, ktoré dal osud do vienka iným.