Minerály na zdravé a silné kosti

Minerály na zdravé a silné kosti

Publikované: 18.05.2018

Zobrazenie: 1131

Kosti tvoria neoddeliteľnú súčasť nášho tela – chránia vnútorné orgány a spoločne s kĺbmi nám umožňujú pohyb. Aj keď sú pevné a vydržia toho pomerne dosť, v priebehu života v nich dochádza k určitým zmenám. 

Vo všeobecnosti platí, že maximálne množstvo kostnej hmoty si môžeme vytvoriť zhruba do svojich tridsiatich rokov. Potom začne jej podiel v tele klesať. Z kostí sa vytráca vápnik a kostné tkanivo postupne stále viac redne, čo môže mať za následok aj toľko obávanú osteoporózu. Ak teda chceme, aby nám kosti vydržali čo najdlhšie zdravé a silné, musíme sa o ne dobre starať.

V praxi to znamená zamerať sa na pestrú a vyváženú stravu s dostatkom vitamínov, nájsť si čas na pravidelné pohybové aktivity, snažiť sa udržovať optimálnu telesnú hmotnosť, dopriať si výdatný spánok a kvalitný odpočinok. Aby naše kosti boli zdravé, potrebujú aj dostatok niektorých dôležitých minerálov. Ktoré to sú?

Kostné tkanivo obsahuje 99 % vápnika
Tým najdôležitejším je vápnik, ktorý predstavuje základnú stavebnú zložku kostného tkaniva (organizmus dospelého človeka obsahuje asi kilogram tohto minerálu a 99 percent je uložených práve v kostiach). Vápnik je potrebný aj pre celý rad dôležitých telesných pochodov a funkcií a ak ho v strave neprijímame potrebné množstvo, telo ho začne logicky čerpať priamo zo zdroja – z našich kostí.
Bohatým zdrojom vápnika je mlieko a mliečne výrobky, quinoa, kvaka, sušené figy, mrlík biely, karobový prášok, zelené sójové bôby, pečená fazuľa, brokolica, listová zelenina, sezamové semienka, listy horčice a púpavy, lieskové orechy, mandle a v neposlednom rade mak, ktorý je najbohatšou prírodnou zásobárňou vápnika. To je aj dôvod, prečo sa ľuďom s osteoporózou odporúčajú makové koláče alebo buchty (100 g mletého maku pokryje nevyhnutnú dennú dávku).

Horčík napomáha formovaniu kostí
K zdraviu našich kostí prispieva významnou mierou aj horčík. Až 60 percent z jeho celkového množstva v tele dospelého človeka je pevnou súčasťou kostného tkaniva (zvyšok sa nachádza vo svalových bunkách a srdcovej svalovine). Tento minerál pomáha formovať kosti a nepriamo sa podieľa na kostnom metabolizme. Najviac horčíka nájdeme v sójových bôboch, banánoch, ovsených vločkách, kapuste, strukovinách, brokolici, špenáte, datliach, slivkách, citrónoch, grapefruitoch, žltej kukurici, jablkách, mandliach, para orechoch, maku, pšene, tmavej zelenej listovej zelenine a rôznych semienkach. Dobrým zdrojom sú aj pivovarské kvasnice, vajcia alebo morské plody.

Doplňujte aj zinok a draslík
Medzi ďalšie minerály, ktoré pomáhajú udržovať naše kosti v kondícii, patria zinok a draslík. Zinok prispieva k normálnemu stavu kostí, podporuje ich rast, ako aj proces hojenia. Obsahujú ho najmä krevety, ryby, ustrice, hovädzie a bravčové mäso, pečeň, vaječný žĺtok, tekvicové a slnečnicové semienka, strukoviny, listová zelenina, obilné klíčky, marhule, orechy, mlieko a mliečne výrobky.
Pre zdravé kosti je taktiež dôležitý dostatok draslíka, ktorý sa nachádza v bielej fazuli, zemiakoch, cvikle, špenáte, mangolde, rajčinovej šťave, kokosovej vode, pomarančoch a pomarančovom džúse, avokáde, banánoch, jogurtoch, morských rybách a morských plodoch. Dobrý stav našich kostí ovplyvňujú aj vitamíny D, C a K a ďalej mangán a fosfor.
Mnohé z týchto minerálov nám v nedostatočne vyváženej strave veľmi často chýbajú, prípadne ich prijímame iba v obmedzenom množstve, čo sa môže okrem iného prejaviť aj na stave nášho pohybového aparátu. Pokiaľ chcete zabezpečiť svojim kostiam adekvátnu výživu a dopriať im všetko, čo potrebujú, môžete využiť kvalitné výživové doplnky s obsahom vápnika a horčíka v optimálnom pomere, obohatené o vitamíny D a B6. Komplex je vhodný pre lepšiu vstrebavosť látok dôležitých pre udržanie zdravých kostí a svalov a podporu normálnych funkcií imunitného systému. Tieto prípravky si môžete voľne kúpiť v lekárňach či e-shopoch.