Za srdcové zlyhanie môže aj stres

Za srdcové zlyhanie môže aj stres

Publikované: 25.01.2018

Zobrazenie: 544

Nečakaný rozchod, smrť blízkeho človeka, živelné pohromy – tieto a podobné zážitky traumatizujú nielen dušu, ale aj srdce, ktoré môže náhla citová trauma dohnať až k zlyhaniu. 

Syndróm zlomeného srdca nie je vymyslený pojem z románov o nešťastnej láske, ale medicínsky potvrdený jav, ktorý skutočne existuje. Vedci majú preň špeciálne pomenovanie tako-tsubo kardiomyopatia. Tento výraz pochádza z japončiny a označuje pascu na chobotnice, ktorá svojím tvarom pripomína ľavú komoru chorého srdca. Príznaky sú podobné ako pri infarkte a rovnako ako v prípade náhlej srdcovej príhody vyžadujú rýchlu lekársku pomoc. Syndróm zlomeného srdca postihuje desaťkrát častejšie ženy než mužov.

V zajatí stresových hormónov
Väčšina z nás počas života prechádza radom náročných situácií, ktoré každý znáša inak. Niekto ich zvláda s prehľadom a bez väčších emócií. Ďalší sa pod vplyvom nepriaznivých udalostí ľahko zrúti, čo sa spätne odrazí aj na jeho zdravotnom stave. Imunita sa znižuje, svaly ochabujú, stúpa tlak aj srdcový tep a telo zaplavia stresové hormóny. Práve v extrémne zvýšenom množstve adrenalínu a noradrenalínu vidia lekári jednu z možných príčin srdcového zlyhania. Pri včasnom začatí liečby však (na rozdiel od infarktu) obvykle nehrozia žiadne trvalé následky.

Negatívne emócie musia von
Nie je vždy ľahké predchádzať stresovým situáciám. Pred „zlomeným srdcom“ sa však chrániť môžete. Predovšetkým by ste nemali v sebe potláčať negatívne emócie. Chce sa vám kričať? Kričte! Máte chuť plakať? Len do toho... Keď uvoľníte svoje pocity, telo bude na stres reagovať oveľa lepšie. V opačnom prípade budú vo vás vrieť emócie ako v kotle, ktorý môže jedného dňa vybuchnúť a napáchať obrovské škody. Pre celkovú regeneráciu je dôležitý aj spánok a pravidelný odpočinok, pohyb na čerstvom vzduchu alebo kontakt s ľuďmi, ktorých máte radi.

Udržujte svoje srdce v kondícii
Významnú úlohu hrá aj jedálny lístok. Ten by mal zahrňovať komplexné sacharidy (celozrnné obilniny, strukoviny) ako dobrý zdroj energie, bielkoviny, dostatok vitamínov a minerálov (ovocie a zelenina) a v neposlednom rade kvalitné tuky, medzi ktoré patria napr. omega-3 mastné kyseliny. Tie pri adekvátnom príjme pomáhajú udržovať zdravé srdce. V prirodzenej podobe sa nachádzajú hlavne v tučných morských rybách (losos, makrela, sleď, sardinky), semienkach či orechoch. Pokiaľ nemáte v jedálnom lístku dostatok týchto potravín, môžete využiť kvalitné výživové doplnky, ktoré vám zabezpečia adekvátny príjem omega-3 mastných kyselín. Dajú sa voľne kúpiť v lekárňach či v e-shope.