Utečte artróze, kým je čas!

Utečte artróze, kým je čas!

Publikované: 03.01.2018

Zobrazenie: 164

Pilulky na bolesť nie sú dlhodobým riešením. Radšej zmeňte životný štýl.

Táto choroba postihuje prakticky všetky kĺby. Najmä tie veľké, ako sú kolená, bedrá a ramená, ale aj chrbtica alebo malé kĺby na rukách. Pacientom komplikuje život bolesťou a obmedzenou pohyblivosťou.

Artróza sa vyskytuje najmä u ľudí nad 50 rokov, ale pokojne vás môže potrápiť už v tridsiatke alebo ešte skôr. U mladších ročníkov sú veľmi často na vine nevhodne zvolené športy, pri ktorých hrozia prudké nárazy, dopady a výskoky ((squash, tenis, aerobik, futbal, basketbal, volejbal a pod.), ale aj postupne narastajúca nadváha. Príčinou budúcich problémov môžu byť aj zlomeniny kĺbov či opakované drobné úrazy.

Chrupavka ako ementál

Pri artróze dochádza k poškodeniu chrupavky. Toto spojivové tkanivo pokrýva konce kostí a vytvára výstelku kĺbov, ktorá zaručuje ich plynulé a bezbolestné ohýbanie. V počiatočnom štádiu sa chrupavka stáva menej pružnou a v pôvodne hladkom povrchu dochádza k vzniku malých štrbiniek, ktoré sa časom prehlbujú až ku kosti. Drobné úlomky chrupavky sa potom uvoľňujú do kĺbového priestoru a poškodzujú okolité väzy. Štruktúra chrupavky sa mení a vytvárajú sa kostné výrastky (osteofyty).

Bolesť a ranná stuhnutosť

Jedným z prvých a neklamných príznakov artrózy je bolesť kĺbov pri záťaži, ako aj typická ranná stuhnutosť. Inými slovami, pacientom často dlhšie trvá, než sa ráno rozhýbu a sú schopní normálne fungovať. Tento problém sa týka predovšetkým kolenných kĺbov, ktorých pohyblivosť sa obnoví väčšinou do 30 minút. Zápalové komplikácie sa môžu prejaviť aj opuchom, ktorý vzniká pri hromadení tekutiny. V pokročilých štádiách artrózy sa znižuje pohyblivosť, čo občas končí až deformáciou kĺba.

Ďalšie  rizikové faktory

K vzniku a rozvoju artrózy môže okrem už spomínaných príčin prispieť aj celý rad ďalších okolností. Niektoré formy tzv. polyartikulárnej osteoartrózy (postihujúcej viac ako štyri kĺby) sú dedičné. Riziko ochorenia stúpa v období klimaktéria a ďalej u osôb s hypermobilitou (zvýšený rozsah kĺbovej pohyblivosti nad bežnú fyziologickú normu). S väčšou pravdepodobnosťou vás môže artróza postihnúť aj v prípade, že trpíte cukrovkou.

Pohyb a zdravý jedálny lístok

V počiatočných štádiách vám lekár odporučí vhodný pohyb: plávanie, krátke vychádzky, jazdu na bicykli alebo izometrické posilňovanie svalov – cvičenie, pri ktorom sa nemení dĺžka svalov (svaly sa nenaťahujú ani neskracujú), ale iba ich napätie. Dôležitým režimovým opatrením je úprava jedálneho lístka. Predovšetkým treba obmedziť nevhodné tuky a sladké potraviny, zaradiť dostatok ovocia a zeleniny, ryby a hydinové mäso. Strava by mala obsahovať dostatok vitamínov, predovšetkým C, E a D. Odporúča sa tiež vynechať zemiaky a ostatné ľuľkovité plodiny (rajčiny, baklažán). Alkaloidy, ktoré obsahujú, môžu totiž kĺbové ťažkosti zhoršiť. 

Starostlivosť o kĺby

Počúvajte svoje telo a športujte s mierou, tak aby ste kĺby nezaťažovali nevhodným pohybom. Vyberajte si aj obuv s mäkšou  odpruženou podrážkou, ktorá tlmí nárazy. Snažte sa udržovať optimálnu hmotnosť. Stravujte sa zdravo a doprajte kĺbom dostatok živín. Kolagénové vlákna, ktoré sa prirodzene vyskytujú v kĺbovej chrupavke, môžete získavať aj zo stravy. Rovnako tak antioxidanty, ako napr. vitamín C, ktorý prispieva k tvorbe kolagénu a tým podporuje funkciu chrupaviek a kostí. Komplexná výživa v podobe výživových doplnkov obsahuje nielen tieto látky, ale aj glukózamín a chondroitín, ktoré tiež môžeme nájsť v našom tele. V ostatnom čase prejavujú odborníci zvýšený záujem aj o bylinné extrakty, ktoré prispievajú k zdraviu kĺbov a podporujú ich pružnosť, či už ide o vŕbu bielu (Salix alba), kurkumu (Curcuma longa) či kadidlovník pilovitý (Boswellia serrata).  Takéto výživové doplnky si môžete voľne zakúpiť v lekárni alebo na e-shope.