Zdravé oči potrebujú pravidelný pohyb

Zdravé oči potrebujú pravidelný pohyb

Publikované: 06.01.2018

Zobrazenie: 117

Očnou  gymnastikou predíďte ťažkostiam

Naše oči sú extrémne namáhaný orgán, ktorý stále čelí záťaži, či už je to prach, nedostatok svetla, alebo naopak – ostré slnko, vietor, smog, ale aj práca na počítači či klimatizácia. Nie div, že sú často podráždené, svrbia nás a pália...

So syndrómom tzv. suchého oka sa veľmi často stretávajú hlavne ľudia, ktorí väčšinu dňa presedia pred monitorom. Dôvod? Zatiaľ čo strnulo hľadíme na obrazovku, zabúdame mrkať. Z očí sa tak vyparuje slzný film, ktorý ich chráni pred vysychaním, takže nás rýchlo začnú páliť, beľmo sčervenie a môže sa objaviť aj rozostrené videnie.  

Trénujte striedavý pohľad

Týmto problémom sa vyhnete tak, že svojim očiam umožníte, aby sa na chvíľu zrelaxovali. Urobte si každú hodinku pár minút prestávku a miesto na počítač sa zadívajte z okna. Alebo to môžete striedať – trénujte prechod medzi pohľadom do blízka (napríklad na telefón na vašom pracovnom stole) a do diaľky. Veľmi prospešná je aj očná gymnastika, ktorú je najlepšie robiť trikrát denne, z toho raz večer pred spaním. Funguje ako prirodzená masáž očí – okohybné svaly sa totiž upínajú na oko z jeho vonkajšej strany, takže ho vlastne zároveň masírujú. Pravidelné cvičenie zlepší látkovú výmenu v očiach a priaznivo tak ovplyvní aj zrak.

Cvičte poctivo a bez okuliarov

Pri cvičení by ste mali  byť uvoľnení,  ale očné pohyby sa snažte robiť až do krajných polôh. Medzi jednotlivými cvikmi si dajte vždy malú pauzu a oči na 10 sekúnd zavrite.  A, samozrejme, cvičte bez okuliarov!

  • 10-krát rýchlo zamrkajte,
  • 10-krát sa pozrite hore a dolu,
  • 10-krát pozrite doľava a  doprava,
  • 10-krát sa pozrite v smere uhlopriečky – v  jednom a potom aj v opačnom smere,
  • 10-krát zakrúžte očami postupne v obidvoch smeroch,
  • 10-krát znovu rýchlo zamrkajte.

Dajte očiam výživu

Zdravie vašich očí môžete podporiť aj výživovými doplnkami s obsahom zinku či vitamínu A, ktoré podporujú stav zraku. Súčasťou týchto doplnkov býva aj luteín – látka, ktorá patrí do skupiny karotenoidov a prirodzene sa vyskytuje v žltočervenom ovocí, zelenej listovej zelenine alebo vo vaječnom žĺtku. V prípade, že namáhate svoj zrak napríklad pri práci na počítači, dlhých cestách za volantom alebo ručných prácach, potrebuje vaše oko dostatok živín. Preto je vhodné dodať ich telu aj prostredníctvom  výživových doplnkov, ktoré sa dajú voľne kúpiť v lekárňach alebo na e-shope.