10 potravín na pevné žily

10 potravín na pevné žily

Publikované: 19.10.2018

Zobrazenie: 9556

Trápi vás pocit ťažkých nôh, nepríjemné mravčenie, pálenie a kŕče? Alebo ste si na lýtkach či stehnách všimli modrasté „pavučinky“? Tieto prejavy sú jasným signálom toho, že vaše žily nie sú práve v tej najlepšej kondícii a že by bolo vhodné ich spevniť. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je úprava jedálneho lístka, do ktorého by ste mali zaradiť predovšetkým nasledujúce potraviny.

1. Cvikla
Táto vynikajúca koreňová zelenina pomáha spevniť cievne steny. Obsahuje takmer 90 percent vody, pestrú škálu vitamínov (A, vitamíny radu B, C, E, K, karotén) a minerálov (sodík, draslík, vápnik, bór, horčík, železo, fosfor, zinok, meď, mangán), ďalej potom tak veľmi potrebnú vlákninu, aminokyseliny a ďalšie nutrične hodnotné látky. Stráviteľnejšia je po tepelnej úprave (varenie, pečenie), ale dá sa konzumovať aj surová. V tom prípade ju môžete dochutiť citrónom, bylinkovým olejom či medom. 
 
2. Čierne ríbezle
Niekto na ne nedá dopustiť, inému ich výrazná chuť a aróma naopak prekáža. Pravdou je, že čierne ríbezle si čo do zdravotných benefitov nezadajú so svojimi bielymi alebo červenými „sestričkami“. V tmavých bobuľkách sa nachádza veľké množstvo vitamínov (A, B-vitamíny, C), bioflavonoidov a antioxidantov včítane rutínu a citrínu, ktoré zlepšujú elasticitu cievnych stien.
 
3. Grapefruity
Vysokým podielom rutínu a vitamínu C, ktorý tiež zlepšuje pružnosť cievnych stien, sa môžu pochváliť aj príjemne nahorkasté citrusové plody. Najviac ho však obsahuje biela dužina, ktorá sa nachádza tesne pod šupkou. Pri konzumácii preto grapefruity nijako prehnane nešúpte a už vôbec ich neokrajujte! Pokiaľ je to možné, dávajte prednosť chemicky neošetreným plodom v bio kvalite.
 
4. Rajčiny
V rajčinách sa – okrem mnohých vitamínov a minerálov – nachádzajú aj látky riediace krv a zabraňujúce jej hromadeniu, ako aj  flavonoidy, ktoré posilňujú cievne steny. Rajčiny je vhodné konzumovať tepelne upravené, a to najmä kvôli lykopénu, čo je jeden z najdôležitejších karotenoidov s mimoriadne silným antioxidačným účinkom. Zo surových plodov sa však vstrebáva len veľmi ťažko.

 5. Pohanka
Aj keď sa o nej hovorí, že je to „pokrm chudobných“, pre zdravie žíl neexistuje lepšia potravina. Pohanka je totiž najbohatším prírodným zdrojom rutínu. Na to, aby ste vrátili svoje žily do kondície, treba ju konzumovať aspoň trikrát do týždňa. Neviete, ako ju v kuchyni využiť? Najprv ju uduste – môžete ju buď zaliať vriacou vodou a nechať cez noc napučať, alebo ju asi 15 minút povariť. Za ten čas bezpečne zmäkne. Dusenú pohanku potom môžete uchovávať v chladničke a používať podľa potreby napríklad do polievky, do náplne k zapekanej zelenine, ako prílohu k mäsu alebo trebárs do fašírok.

6. Ovsené vločky
Ďalšia vynikajúca zásobáreň rutínu. Ovsené vločky sú jednou z najzdravších obilnín. Miska ovsenej kaše alebo müsli, do ktorej si môžete pridať aj ďalšie obľúbené ingrediencie (sušené ovocie, orechy, hrozienka, kustovnicu, rôzne olejnaté semienka, hoblinky horkej čokolády...), je ideálny spôsob, ako začať nový deň.

7. Šípky
Už čoskoro začnú dozrievať. Vyberte sa do prírody a natrhajte si do zásoby nádherné lesklé červené plody, ktorú sú pre nohy „ozdobené“ metličkami dokonalou vzpruhou. Šípky obsahuje veľa rutínu a vitamínu C a dajú sa konzumovať na mnoho spôsobov – môžete si z nich pripraviť lahodný domáci čaj, lekvár, víno, sirup alebo napríklad omáčku k divine.
 
8. Jablká
Nie náhodou sa o nich hovorí, že sú to „guľaté prírodné lekárničky“. Obsiahnuté látky bojujú proti infekciám, upravujú trávenie, detoxikujú a regenerujú, posilňujú imunitu, povzbudzujú náladu, a dokonca aj omladzujú. Okrem toho pomáhajú v cievach rozpúšťať tuky a cholesterol a ukrývajú významné množstvo rutínu. Ten sa nachádza hlavne v šupke, takže jabĺčka nešúpte.
 
9. Červená paprika
Pozitívne účinky na zdravie majú aj papriky. Vo všetkých druhoch sa nachádzajú vitamíny A, C a K, pričom najviac ich skrýva červená paprika. Tá rovnako ako jediná obsahuje rutín, ktorý chráni cievy pred kôrnatením. Červené papriky sa pýšia aj skoro štyrikrát väčším obsahom vitamínu C ako citróny alebo pomaranče.
 
10. Cibuľoviny
Cibuľa, cesnak, pór, pažítka – okrem iného v nich nájdete aj veľké množstvo vitamínu C, ktorý podporuje žilový a cievny systém. Máme pre vás tip na skutočnú delikatesu, po ktorej sa u vás doma len tak zapráši – pečený cesnak. Ako na to? Z palice odrežte vršok tak, aby z každého strúčika vytŕčal aspoň malý kúsok. Natrhajte alobal na väčšie štvorce, do každého posaďte jednu palicu a pokvapkajte olivovým olejom. Zabaľte a dajte na pekáčik. Pečte v rúre vyhriatej na 180°C asi 45 minút. Potom alobal otvorte a nechajte ešte 2 minúty dôjsť pod grilom, kým povrch palíc nebude ľahko zlatistý. Podávajte s čerstvým pečivom.

Na podporu ciev môžete využiť aj prípravky s účinnými prírodnými extraktmi, ktoré dostanete voľne kúpiť v lekárňach. Známymi „expertmi na žily“ sú napríklad pagaštan konský, listnatec bodlinatý, pupočník ázijský (gotu kola) alebo čučoriedka.